Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13390237 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Pallas-Yllästunturin kansallispuiston hiilijalanjälki pienenee monta numeroa

Share |
05.04.2019 11:00

pallas1_tp-600b.jpg

Pallas–Yllästunturin kansallispuiston hiilijalanjälkeä pienennetään. Enontekiön Hetassa Tunturi-Lapin luontokeskuksessa ja Muonion Pallasjärven toimipisteessä kokeillaan maalämmön ja aurinkoenergian yhdistämistä. Samalla testataan uusien aurinkoenergiaratkaisujen toimivuutta pohjoisen Lapin kylmissä ja lumisissa olosuhteissa. 

Myös useita puiston kumppaniyrityksiä tulee mukaan ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Haasteeseen tartutaan yhdessä

Ilmastonmuutoksen torjuntahaasteeseen tarttuvat nyt Pallas–Yllästunturin kansallispuisto ja sen kumppanuuteen sitoutuvat yhteistyöyrittäjät.  Kumppaniyrityksistä on jo moni ollut oma-aloitteisesti edistämässä ympäristön ja ilmaston suojelua yrityksissään.

Tekniikaltaan uusimpien aurinkopaneelien yhdistämistä maalämpöön testataan nyt Tunturi-Lapin luontokeskuksen suuressa rakennuksessa sekä Pallasjärvellä omakotitalon kokoisessa toimisto- ja majoitusrakennuksessa.

Tällä hetkellä rakennukset lämmitetään öljyllä. Öljylämmityksen korvaaminen uusiutuvalla energialla pienentää kansallispuiston hiilijalanjälkeä huomattavasti. Samalla poistuvat öljyn kuljettamisesta ja varastoinnista sekä öljysäiliöiden täyttämisestä aiheutuvat ympäristöriskit.
 
Hiilijalanjälkiä mitataan ja pienennetään – valistunut matkailija arvostaa

Ensimmäisenä selvitetään Pallas–Yllästunturin kansallispuiston ja kumppaniyrittäjistä Harrinivan, Safartican, Levin hissien, Ylläs Ski Resortin, Cape Laplandin sekä Jounin kaupan hiilijalanjäljet. Sen jälkeen tehdään suunnitelmat hiilijalanjälkien pienentämiseksi ja aloitetaan toimet. Näitä tarvitaan, kun kansallispuisto ja mukana olevat kumppaniyritykset hakevat yhdessä ISO SO/TS 14067 tai 14069 -sertifikaattia, joka on luotu hiilijalanjäljen arviointiin ja pienentämiseen.  Sertifikaatin hakua yhtenä kokonaisuutena ei ole vielä maailmalla koskaan ennen haettu.

Työpajoissa tullaan tarjoamaan kaikille kansallispuiston yhteistyöyrittäjille tietoa ympäristöstandardeista sekä hiilijalanjäljen seurannasta ja pienentämisestä. Lisäksi selvitetään rahoitusmahdollisuudet investoinneille, joita yritysten hiilijalanjälkien pienentäminen vaatii.

Matkakohteen vastuullisuus vaikuttaa yhä enemmän matkailijan valitessa lomakohdettaan. Pallas–Yllästunturin kansallispuisto yhteistyöyrittäjineen haluaa olla asiassa edelläkävijä. Suunniteltujen toimien myötä kansallispuiston ja sen ympäristön maine kansainvälisen luontomatkailun kärkikohteena vahvistuu. Pääasia kuitenkin on, että luonto ja koko maapallo kiittävät.

Tukena rahoitus Euroopan unionista

Hiilijalanjäljen pienentäminen olisi vaikeaa ilman Euroopan aluekehitysrahastolta saatavaa rahoitusta Tobe Low Carbon -hankkeelle. EU:lta saadaan 387 794 € ja Metsähallituksen Luontopalvelujen osuus on 126 448 €. Kumppaniyritykset tulevat mukaan 28 800 € panoksella.

Hankkeen projektikoordinaattorina toimii Henri Arponen Metsähallituksesta, Äkäslompoliosta.

17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9:45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9:00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri

Siirry arkistoon »