Liikenneturvallisuustyön historiaa esillä Mobiliassa

24.03.2019 20.33

ajovalot.jpg

Tieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo Mobilia avaa ovet 1970-lukuun. Leveillä lahkeilla -näyttelyssä tutustutaan 70-luvun liikenteen lisäksi myös liikenneturvallisuustyön historiaan.

Liikenneturva on ollut mukana rakentamassa katsausta vuosikymmeneen, jolloin liikenneturvallisuuden suunta muuttui dramaattisesti. Tavoitteellisen liikenneturvallisuustyön merkitys ei ole vähentynyt 70-luvun synkistä vuosista.

Suomen tieliikennehistorian synkin vuosi oli vuonna 1972, jolloin tieliikenteessä menehtyi 1156 henkilöä. Tilanne kosketti koko maata ylintä johtoa myöten, ja päättäjät yli puoluerajojen ilmaisivat vahvaa tahtoa vähentää liikennekuolemia. Merkittävä tukija turvallisuustyölle oli presidentti Urho Kekkonen, jonka puskusta parlamentaarinen työ eteni. Kekkonen jyrähti liikenneturvallisuustilanteesta voimakkaasti uudenvuodenpuheessaan vuonna 1973.

”Tavoitteellinen työ tuottaa haluttuja tuloksia myös liikenneturvallisuudessa. Kun tieliikenteen turvallisuuden parantaminen nostetaan liikennepoliittisen päätöksenteon prioriteetiksi, tuloksia tulee. Tämä näkyi 70-luvun edetessä ja on hyvä oppi myös tähän päivään. Monien eri toimijoiden samaan suuntaan tähtäävän yhteistyön merkitys ei ole vähentynyt. Juuri nyt Suomi tarvitsee tulevaisuuteen suuntaavan tieliikenteen turvallisuussuunnitelman”, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Turvavyöstä nopeusrajoituksiin ja promillerajoihin

Nykyiseen liikennejärjestelmään ja turvallisuustilanteeseen on kuljettu pitkä tie, eikä kehitys ole pysähtymässä. Tieliikenne ja sitä koskeva lainsäädäntö kehittyi merkittävin hankkein 1970-luvulla. Turvavyöt, motoristien kypärät, promillerajat, nopeusrajoitukset ja ajovalojen päiväkäyttö sekä 80-lätkä vasta ajokortin saaneille olivat kaikki keskeisiä toimia, joilla turvattomuuden tekijöitä ratkottiin.

”Kansa ei aina kiittänyt, mutta tulosta tuli. Liikenteen turvattomuudesta lähtenyt vuosikymmen johti isoihin tekoihin ja suuriin tuloksiin. Julkisen vallan päätöksentekijät ovat joutuneet ja joutuvat edelleen puntaroimaan niitä toimia, joilla varmistetaan kansalaisten turvallisuus. Välillä tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan myös rajoituksia. Viime vuosina tieliikenteen normeja on kevennetty, lainsäädäntöä purettu ja vastuuta siirretty tienkäyttäjälle. Tulevina vuosina pitääkin tarkasti seurata, miten aikaisempaa väljempi sääntely toimii ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen”, Tarvainen korostaa.

Leveillä lahkeilla -näyttely Mobiliassa(link is external) aukesi yleisölle perjantaina 15.3.2019. Mobilia on tieliikenteen alan valtakunnallinen erikoismuseo, jota ylläpitää Mobilia Säätiö.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »