Liikenneturvallisuustyön historiaa esillä Mobiliassa

24.03.2019 20.33

ajovalot.jpg

Tieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo Mobilia avaa ovet 1970-lukuun. Leveillä lahkeilla -näyttelyssä tutustutaan 70-luvun liikenteen lisäksi myös liikenneturvallisuustyön historiaan.

Liikenneturva on ollut mukana rakentamassa katsausta vuosikymmeneen, jolloin liikenneturvallisuuden suunta muuttui dramaattisesti. Tavoitteellisen liikenneturvallisuustyön merkitys ei ole vähentynyt 70-luvun synkistä vuosista.

Suomen tieliikennehistorian synkin vuosi oli vuonna 1972, jolloin tieliikenteessä menehtyi 1156 henkilöä. Tilanne kosketti koko maata ylintä johtoa myöten, ja päättäjät yli puoluerajojen ilmaisivat vahvaa tahtoa vähentää liikennekuolemia. Merkittävä tukija turvallisuustyölle oli presidentti Urho Kekkonen, jonka puskusta parlamentaarinen työ eteni. Kekkonen jyrähti liikenneturvallisuustilanteesta voimakkaasti uudenvuodenpuheessaan vuonna 1973.

”Tavoitteellinen työ tuottaa haluttuja tuloksia myös liikenneturvallisuudessa. Kun tieliikenteen turvallisuuden parantaminen nostetaan liikennepoliittisen päätöksenteon prioriteetiksi, tuloksia tulee. Tämä näkyi 70-luvun edetessä ja on hyvä oppi myös tähän päivään. Monien eri toimijoiden samaan suuntaan tähtäävän yhteistyön merkitys ei ole vähentynyt. Juuri nyt Suomi tarvitsee tulevaisuuteen suuntaavan tieliikenteen turvallisuussuunnitelman”, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Turvavyöstä nopeusrajoituksiin ja promillerajoihin

Nykyiseen liikennejärjestelmään ja turvallisuustilanteeseen on kuljettu pitkä tie, eikä kehitys ole pysähtymässä. Tieliikenne ja sitä koskeva lainsäädäntö kehittyi merkittävin hankkein 1970-luvulla. Turvavyöt, motoristien kypärät, promillerajat, nopeusrajoitukset ja ajovalojen päiväkäyttö sekä 80-lätkä vasta ajokortin saaneille olivat kaikki keskeisiä toimia, joilla turvattomuuden tekijöitä ratkottiin.

”Kansa ei aina kiittänyt, mutta tulosta tuli. Liikenteen turvattomuudesta lähtenyt vuosikymmen johti isoihin tekoihin ja suuriin tuloksiin. Julkisen vallan päätöksentekijät ovat joutuneet ja joutuvat edelleen puntaroimaan niitä toimia, joilla varmistetaan kansalaisten turvallisuus. Välillä tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan myös rajoituksia. Viime vuosina tieliikenteen normeja on kevennetty, lainsäädäntöä purettu ja vastuuta siirretty tienkäyttäjälle. Tulevina vuosina pitääkin tarkasti seurata, miten aikaisempaa väljempi sääntely toimii ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen”, Tarvainen korostaa.

Leveillä lahkeilla -näyttely Mobiliassa(link is external) aukesi yleisölle perjantaina 15.3.2019. Mobilia on tieliikenteen alan valtakunnallinen erikoismuseo, jota ylläpitää Mobilia Säätiö.

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »