Uudistuva Mercedes-Benz GLC Coupé

20.03.2019 11.20

messseeeffff.jpg

Vain muutama viikko uudistuneen GLC:n maailman ensiesittelyn jälkeen Mercedes-Benz esittelee sen päivitetyn sisarmallin, uuden GLC Coupén. Tulokas on tyyli- ja laatutietoisen toiveauto: yhtä aikaa sporttinen ja kaunis coupé sekä monikäyttöinen ja eri kuljetustarpeisiin ketterästi taipuva SUV-malli.

Samalla GLC Coupé yhdistää ainutlaatuisen mukavuus- ja turvallisuusteknologian kokonaan päivitettyyn moottorimallistoon. Lopputuloksena syntyy näyttävä, turvallinen ja tehokas, muista erottuva automalli. Mercedes-Benzin menestyksekkäässä SUV-mallistossa on tarjolla kaikkiaan seitsemän vaihtoehtoa: GLA, GLC, GLC Coupé, GLE; GLE Coupé, GLS sekä G-sarja.

GLC Coupén tärkeimmät uudistukset:

  • Erottuva muotoilu: Coupé-mallin erottuva ja dynaaminen muotoilu edustaa Mercedes-Benzin Sensual Purity –suunnittelufilosofiaa puhtaimmillaan. A-pilarien kaareva muotoilu madaltaa auton kattolinjaa. Timanttikoristeisen, yksipuolaisen etusäleikön vakioväri on hopea, mutta se on saatavissa myös mustana Night package –varustepaketin yhteydessä. Auton ilmettä korostavat etu- ja takaosan kromatut alleajosuojat ja takaosan ilmanohjain. Vakiovarusteena keulalla ovat soihtumaiset Led High Performance –ledivalot, ja myös takavalot on toteutettu kokonaan led-teknologialla. Takaosan lihaksikas hartialinja ilmentää ajamisen iloa ja auton suorituskykyä. Matkustamon Magma grey –värimaailma on kokonaan uusi. Myös monitoimiohjauspyörän toteutus on uudistunut, ja se on saatavana kahtena eri versiona.
  • MBUX-käyttöjärjestelmä: Mercedes-Benzin kiitetty MBUX-järjestelmä perustuu vuorovaikutukseen käyttäjän ja auton välillä eleiden ja liikkeiden, kosketuksen ja ääniohjauksen avulla. Infotainment-järjestelmän perusnäytön koko on 12,3 tuumaa. Kojelaudan keskeltä löytyvän vapaasti seisovan multimedianäytön saa kahdessa koossa: 7-tuumaisena (resoluutio 960 x 540 pikseliä) tai 10,25-tuumaisena (resoluutio 1920 x 720 pikseliä). Monitoiminen touchpad-ohjauslevy keskikonsolissa korvaa entisen pyöritettävän painokytkimen. GLC Coupén infotainment-järjestelmää voidaan  ohjata viidellä eri tavalla: sormikosketuksella keskinäytöstä, monitoimiohjauspyörän näppäimistä, keskikonsolin touchpad-ohjauslevyllä, Interior Assistantin kautta eleillä ja liikkeillä (ks. seuraava kohta) sekä ääniohjauksella Hey Mercedes –komennolla.
  • Interior Assistant: Kuljettajan ”kamaripalvelija” on entistä vaivattomampi tapa käyttää auton multimediajärjestelmää. Järjestelmässä katon etureunaan sijoitettu kamera rekisteröi käden liikkeet kosketusnäytöllä ja keskikonsolin touchpad-ohjauslevyllä.
  • Energizing-mukavuustoiminnot: GLC Coupéssa tavoitteena on kuljettajan ja matkustajien optimaalinen viihtyvyys kaikissa olosuhteissa. Energizing-toiminto integroi yhteen valaistuksen, äänentoiston ja musiikin, ilmastoinnin sekä istuinten hieronta-, lämmitys- ja tuuletustoimintojen hallinnan matkustusmukavuuden parantamiseksi ja vireystilan ylläpitämiseksi. Energizing Coach toimii kuin henkilökohtainen personal trainer: se seuraa ajoneuvosta ja ympäristöstä kerättyä dataa ja suosittelee kuljettajan tilaan parhaiten sopivaa Energizing-ohjelmaa. 
  • Edistykselliset turvajärjestelmät: Aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen ohjausavustin sekä aktiivinen jarruavustin muodostavat vankan pohjan GLC Coupén turvaominaisuuksille. Mallin uusia turvallisuusominaisuuksia ovat muun muassa poistumisvaroitin ja vakionopeudensäätimen jonon pää –toiminto. Poistumisvaroitin on aktiivinen vain pysäytetyssä autossa ja varoittaa ovea avattaessa ääni- ja valomerkein, mikäli lähestymässä on ajoneuvo tai polkupyöräilijä. Jonon pää –toiminnon ansiosta auto pysähtyy ja lähtee liikkeelle automaattisesti, kun liikenne edessä pysähtyy jonoutumisen takia. Niin ikään uusi varuste on perävaunuavustin, joka mittaa vetoauton ja perävaunun välistä kulmaa ja helpottaa peruuttamista vaunu kytkettynä. 360 asteen kamerakuva takaa hyvän näkyvyyden auton ympäriltä.
  • Alusta ja jousitus: GLC Coupéssa on vakiona säätyvä urheilujousitus mukautuvalla vaimennuksella. Valinnaisvarusteena on tarjolla etu- ja taka-akselin jatkuvatoiminen Dynamic Body Control –vaimennus, jossa jokaisen pyörän jousitusta säädetään itsenäisesti suhteessa moottorin, vaihteiston ja ohjauksen toimintaan ajotilanteesta ja -nopeudesta sekä tien kunnosta riippuen. Saatavana on myös Air Body Control -ilmajousitus.

GLC Coupén moottorivalikoima: Lisää puhdasta tehoa

GLC Coupén moottoripaletti on kokonaan uusi, ja lisää moottorivaihtoehtoja on tulossa. Kaikki dieselmoottorit täyttävät Euro 6d –päästönormin (RDE – Real Driving Emissions Stage 2), joka tulee voimaan 2020. Moottorin yhteyteen asennettu pakokaasujen jälleenkäsittelyjärjestelmä koostuu DOC-happikatalysaattorista, katalysaattoritoiminnolla varustetusta sDPF SCR-hiukkassuodattimesta sekä SCR-katalysaattorista AdBlue-ruiskutuksella. Moottorin kuormituksen aiheuttamia typpioksidipäästöjä pienennetään ylimääräisellä SCR-katalysaattorilla pakosarjan yhteydessä. Sama moottori on saavuttanut saksalaisissa testeissä 0 gramman NOx- päästöt ensimmäisenä uuden sukupolven dieselvoimanlähteenä maailmassa. 

Bensiinimoottorit edustavat sähköistä EQ Boost –tuoteperhettä, sillä niissä hyödynnetään integroitua 48 voltin sähköjärjestelmää sekä jarrutus- ja hidastusenergian talteenottoa. Lisäksi käytössä on 10 kilowatin (16 hv) lisäteho kiihdytyksissä sekä sailing-toiminto tasaisessa maantieajossa polttomoottori sammutettuna. 48 voltin teknologia pienentää kulutusta jopa yhtä paljon kuin perinteiset korkeajännitteiset hybriditeknologiat, lisää käyttömukavuutta ja parantaa auton suorituskykyä.

Uudistuvan GLC Coupén moottorivaihtoehdot lanseerausvaiheessa:

GLC Coupé 200 4MaticEQ Boost GLC Coupé300 4MaticEQ Boost GLC Coupé 200d 4Matic GLC Coupé 220d 4Matic GLC Coupé 300d 4Matic
Sylinterit rivi4 rivi4 rivi4 rivi4 rivi4
Polttomoottorinteho kW/hv 145/197 190/258 120/163 143/194 180/245
Sähkömoottorintuoma lisäteho kW/hv (EQ Boost) 10 10
Polttomoottorinvääntö Nm 320 370 360 400 500
Sähkömoottorinvääntö Nm 150 150
Yhd. kulutusl/100 km 7,1–7,4 7,1–7,4 5,2–5,5 5,2–5,5 5,8
CO2-päästötg/km 161–169 161–169 137–145 137–145 151–153

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »