Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13008281 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 2.0 TDI 4X4 "Jaeger Van" - Metsästäjän unelmapeli

Share |
10.03.2019 20:11

jeg1.jpg

Hyötyautopuolen Full-Range -palveluntarjoaja MAN toi monipuolisesti eri kuljetus- ja työtehtäviin sopivasta MAN TGE pakettiautosta tarjolle myös metsästäjien vaativiin tarpeisiin taipuvan Jaeger Van -mallin. Suomessa maahantuojan toimesta varusteltava metsästys-MAN saa kiitosta alan harrastajalta.

(kuva yllä: Koeajettu metsästäjän unelma-auto MAN TGE 4x4 Jaeger Van on varustettu korkealla katolla ja vahvistetulla etuakselilla sekä tasauspyörästön lukolla, mistä on hyötyä vaativissa olosuhteissa ja raskailla kuormilla ajettaessa.)

Metsästys on kalastuksen rin- nalla yksi Suomen suosituimmista harrastusmuodoista. Metsästysluvista vastaavan Suomen Riistakeskuksen mukaan metsästyskortin lunastaa Suomessa vuosittain noin 300 000 ihmistä. Väkilukuun suhteutettuna määrä on korkea verrattuna muihin Euroopan maihin. Vaikka suositun harrastuksen ympärille on kehittynyt oma teollisuudenalansa, niin metsästyskäyttöön sopivien ajoneuvojen ja etenkin ajoneuvojenvarusteiden tarjonta on jäänyt maltilliseksi.

jeg2.jpg

(kuva: Jaeger Van on varusteltu Suomessa viimeisen päälle vastaamaan metsästysharrastuksen kaikkiin tarpeisiin. Kooikerhondje -rotuinen lintukoira Amber antoi hyväksyntänsä matkustusmukavuudelle.)

Tyylikkäästi metsälle

Nyt koeajettava MAN TGE 3.180 4X4 umpipakettiauto täyttää sekä ominaisuuksiensa että varustelun osalta edellä mai- nitun aukon. Metsästyskäyttöön räätälöidyn MAN TGE 4x4 ”Jaeger Vanin” suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa MAN Center Espoon erikoishyötyajoneuvojen myyntipäällikkö ja intohimoinen metsästäjä Janne Laaksonen joka on oikeutetusti varsin tyytyväinen lopputulokseen: 

- Useat metsästystä ja kalastusta harrastavat yrittäjät ajavat pääosan päivittäisistä ajoistaan pakettiautolla, mikä ei sinänsä ole ihme, kun mietitään miten mukavia ja käytännöllisiä nykyaikaiset pakettiautot, MAN TGE etunenässä, oikeastaan ovat. Nopea markkinakatsaus paljasti ettei tällä hetkellä liioin ole tarjontaa valmiiksi metsästyskäyttöön räätälöidyistä ajoneuvoista. No nyt on, ja kaiken lisäksi kahdella eri varustelutasolla: Perus ja Premium.

jeg3.jpg

(kuva: Metsästysaseet sopivat asiallisesti lukittavaan asekaappiin. - Tästä kokonaisuudesta on vaikea pistää paremmaksi, kehuu kymmeniä vuosia metsästystä harrastanut Janne Oldenburg.)

Koeteltua tekniikkaa

MAN TGE:n voimanlähteenä on vetotavasta riippumatta aina  nelisylinterinen, tilavuudeltaan 2,0-litrainen TDI-moottori. Nelivetoista mallia tarjotaan 140 hv ja 177 hv tehovaihtoehtoina, joko 6-portaisella manuaalivaihteistolla tai 8-pykäläisellä automaatilla. Nyt koeajettavan auton keulalla on näistä tehokkaampi eli 177 hevosvoimainen variantti ja markkinoiden parhaimmistoon lukeutuva 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Varmatoimisessa ja jatkuvavälitteisessä nelivetojärjestelmässä taka-akselin yhteyteen viety Haldex- kytkin jakaa moottorilta irrotettavan voiman,  tarpeen mukaan, etu- ja taka-akseleiden välillä. Taka-akselille on viety lisähinnasta tarjottava lukko. 

Tarkkasilmäinen huomaa että Jaeger Vanin lattia on muutaman senttimetrin perusmallia korke- ammalla. Se on alustaan tehdyn Seikel -jousitusmuutoksen sekä korkeampien ja karkeammalla kuviolla varustettujen renkaiden ansiota. 

- Jousitusmuutoksella haettiin hieman vakioalustaa laajempia joustovaroja ja tehtiin tilaa suuremmille renkaille, Laaksonen tarkentaa.

Ajossa jousitus toimii erittäin hyvin ja BF Goodrich All Terrain A/T -renkaat osoittautuvat ajokäytökseltään positiivisiksi tuttavuuksiksi - niin pidon kuin rengasmelunkin osalta.

jeg4.jpg

(kuva: BF Goodrich All Terrain A/T -renkaat osoittautuivat erittäin hyväksi rengasvalinnaksi, niin pidon kuin ajomukavuudenkin osalta. Pidon rajamailla vetoapua antoi TGE:n erinomainen nelivetojärjestelmä.)

Auton voimalinja pelaa esimerkillisesti kaikilla osa-alueilla ja alustoilla. Vaihteet vaihtuvat molempiin suuntiin jouheasti ja lähes huomaamatta. Manuaalikäyttö sujuu keskikonsoliin viedystä vaihdevivusta. 

Nelivetoa sekä alle vietyjen All Terrain -renkaiden pito-ominaisuuksia koeteltiin sekä soramontulla että mutaisella metsätiellä, missä kaksivetoisella autolla ei olisi ollut tekoa. Molemmista selvittiin kiitettävin arvosanoin. Lukkoa ei tarvittu missään vastaan tulleessa tilanteessa. Toisin voi olla lumella ja jäällä taivallettaessa, tai perävaunun kanssa koneurilla sompailtaessa. 

Liikenteessä MAN TGE ”Jaeger Van” on miellyttävä tuttavuus. Korkealta ohjaamosta näkee hyvin ympäristöön ja kohtuullisesta lisähinnasta tarjottava, hieronnalla maustettu kuljettajan jousitettu mukavuus- istuin tarjoaa ylellisyyttä matkantekoon.

MAN TGE:n ohjaamo on viritetty verhoilumateriaaleja myöden ammattikäyttäjiä ja vaivatonta puhdistusta silmälläpitäen. Myös runsaat säilytystilat ansaitsevat kiitosta. Nyt on useampikin puhelimelle sopiva paikka tarjolla.

jeg5.jpg

(kuva: Takapuskuriin lisätty kätevä askelma helpottaa tavaratilaan nousua.)

Käytännöllinen ja turvallinen

Varsinaiset metsästysherkut on sovitettu rahtiosaston puolelle. Kahdelle isokokoiselle koiralle tarkoitettu kahteen tilavaan osastoon jaettu ja kotimaista tekoa oleva koirahäkki on asennettu sivuovien kohdalle. Ovet aukeavat auton oikealle puolelle. Jaeger Vanissa on liukuovi myös kuljettajan puolella. Sen kautta pääsee näppärästi käsiksi paitsi liukukiskojen varassa kulkeviin tarvikelaatikoihin ja tukevalla lukituksella varustettuun Modul System -asekaappiin, myös autoon integroituun vesipisteeseen. 

Lattiaverhous on toteutettu hyvin kulutusta kestävällä turkkilevyllä, seinien verhoilu on vaneria. Lattiakiskot mahdollistavat häkin siirron tai nopean poiston, mikä runsaiden sekä sivuseiniin että lattiaan vietyjen kuormansidontakiinnikkeiden kanssa mahdollistaa auton käytön myös arjen kuljetuksissa.

- Kuten jo aikaisemmin mainittiin Jaeger Vania tarjotaan Perus- ja Premium varustelulla. Perusvarustelu sisältää nyt nähtävät kamppeet, eli lattian ja seinien verhouksen, ase- ja tarvikekaapiston sekä koirahäkin ja vesipisteen. Premiumiin tulee edellä mainittujen lisäksi ilmalämmitin, tehokas invertteri ja vinssi, millä on tarkoitus vetää suurriistanpyynnissä apuna käytettävä ahkio sisään kuormatilaan, Laaksonen summaa ja jatkaa että aika näyttää millaisia varusteita asiakkaat tulevat autoihinsa pyytämään. Tämä on nyt ensimmäinen ja helposti räätälöitävissä eri käyttötarpeiden ja vaatimusten mukaan.

jeg6.jpg

(kuva: Läpikuljettava ohjaamo noudattaa sisarmalli VW Crafterin esimerkkiä. Kaikki tarvittava on hyvin käsillä.)

Metsästäjän arvio

TGE irrotettiin koeajolle suoraan varustelusta. Koeajoreitti rakennettiin monipuoliseksi, mutta päähuomio annettiin metsästysominaisuuksille. Matkaan lähti Espoolainen metsäalan yrittäjä ja metsästäjä Janne Oldenburg

- Idea ja toteutus on onnistunut. Kiväärit sopii tähtäinlaitteineen aselaatikoihin ja koirakin hyväksyi häkin mukisematta. Hyvä valaistus ja esteetön pääsy kuormatilaan ovat myös plussaa. Lisäksi on kehuttava auton äänettömyyttä ja hyvää etenemiskykyä. Molemmat merkittäviä asioita metsästyskäytössä. Kokonaisuutena varsin vakuuttava, kunhan vain löytyy maksukykyä, Oldenburg arvioi.

jeg7.jpg

(kuva: Kuormatilaa on korkekattoisessa versiossa reilut 12 kuutiota. MAN TGE on erinomainen valinta erilaisiin työkäyttöihin mm. huoltoautoksi.)

Kustannuspuolesta

MAN TGE malliston verolliset hinnat alkavat reilusta 36 000 eurosta. Sillä saa etuvetoisen, 10-kuutioisen, kokonaispainoltaan 3 tonnisen ja 102 hv moottorilla varustetun TGE 2.100 -pakun. 

Koeajokkimme edustaa pykälää raskaampaa eli 3,5 tonnin kokonaispainoluokkaa, mitä tarjotaan etu-, taka- ja nelivetovaihtoehtoina. Tässä, Suomessa suositussa luokassa edullisimman eli jälleen 10-kuutioisen hintapyynnit alkavat noin 39 000 eurosta, nelivetoisten 48 000 eurosta. Koeajokkimme TGE 3.180 edustaa hinnaston prameinta päätä. Sen verollinen hintapyynti on varusteineen reilut 80 000 euroa, mistä Seikel -alustakorotuksen osuus on noin 4000 euroa ja Modul System -kokonaisuuden vajaat 6000 euroa. Kaiken kaikkiaan TGE hinnastossa on kymmeniä eri vaihtoehtoja, ja tässä esitellyn varustelun saa niistä useimpiin.

22.05.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9:29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18:01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla
21.05.2019 13:22Volvo Trucks ja SEK yhteistyöhön
21.05.2019 12:11Lappeenrantaan toteutetaan uudenlainen energiavarasto, joka korvaa fossiilisia polttoaineita ja tuo joustoa sähköverkon toimintaan
21.05.2019 8:09Jonne Ollikaiselta vahva näyttö Ruotsissa RX Academy -rallicross sarjan avauksessa - Ammattilehti vauhdissa mukana
20.05.2019 20:00Volvon uusi etäisyysvaroitin auttaa kuljettajia pitämään turvavälin
20.05.2019 18:11Raskaan liikenteen kaasutankkausasemien määrä kasvaa Ruotsissa

Siirry arkistoon »