Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
09.03.2019 13.18
Terminator XXL malliston ensiesittely tapahtui FinnMetko 2009 näyttelyssä Jämsänkoskella. Tuo ensiesittelymallisto oli kuumasinkittyä 900 lujuusluokan terästä. Kuumasinkityksellä haettiin ultralujuuksisten terästen käyttöominaisuuksille kilpailukykyä alumiinirakenteita vastaan.
Kuumasinkityskokeilut aloitettiin 900 luokan teräksien alkutaipaleella 2000- luvun alussa irtotolppaiselle 050/070 mallistolle ja 2009 myös Terminator XXL mallistolle. Kuumasinkityksen edut tulevat esiin parhaiten nyt vasta, sinkityksellä käsiteltyjen pankkojen 10-15 vuotisen käytön jälkeen. - Kuumasinkitys tuli jäädäkseen moniin puutavara-auton varusteisiin ja komponentteihin.
Rautaruukin Raahen terästehdas kehitti alkuperäisen ultralujan teräksen rinnalle patinoituvan 960 W teräslaadun, jonka ominaisuudet katsottiin kilpailukykyisiksi alumiinipoinnoitteitten kanssa sinkkipohjustuksella ja pintapulveroinniulla käsiteltynä.
Ultralujien terästen kuumasinkityskokeilut ja tuotanto toivat tietoa ja tuotannon mahdollistavia keksintöjä vedynpoistoinhibiitteineen ja pintakäsittelyn laatua parantavine sooligeeleineen. Yksi kokeilun testeistä ja tuotantokokeiluista tehtiin ns. Duplexpinnoitteella, jossa kuumasinkitty pinta hiekkapestiin ja pinnoitettiin pulveroinnilla. - Nämä kaikki kokeilut ja tuotantovaiheet ovat vieneet teräksien pintakäsittelyitä eteenpäin ja niitten käyttö on sarjatuotannossa mm. suuressa osassa henkilöautoteollisuutta , yhdessä keveitten lujitettujen terästen kanssa.
Heikki Jokela 050 4129 024
|