Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13421327 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljännekselläLue lisää »19.6.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalleLue lisää »19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljännekselläLue lisää »19.6.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalleLue lisää »19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »

Hakevelhot loihtii puhdasta kotimaista energiaa metsästä

Share |
28.02.2019 21:22

welho2.jpg

Hakevelhot Oy on laajasti eteläisen Suomen alueella toimiva bioenergiaa ja hake- tuspalveluja tuottava yritys. Haketta tehdään lämpövoimaloiden ja maatalouden käyttöön kuorma-auton alustalle rakennetuilla hakkureilla. Hakkeen tuotannon lisäksi ostetaan haketukseen sopivaa puuraaka-ainetta sekä myydään ja kuljetetaan haketta. 

(kuva: Hakewelhot Oy otti syksyllä 2018 käyttöön uuden HEINOLA 1310 TRUCK -hakkurin Sisu Polar 6x4 -kuorma-auton päälle rakennettuna. Toinen samanlainen paketti valmistui käyttöön tammikuun alussa 2019.)

Yhteistyökumppaneita ovat energia- ja metsäteollisuus, metsänhoitoyhdistykset ja maatilat. Ylivoimaisesti suurin asiakas on Stora Enso, jolle Hakevelhot hoitaa kaikki haketukset Jyväskylästä alaspäin: idässä Savonlinnaan ja lännessä Saloon saakka sekä etelässä aina Hankoa myöten.

- Toiminta-alue on laaja mutta koska Stora Enso myy suuren osan hakkeesta ulkopuolisille lämmöntuottajille niin hakkeen kuljetusmatkat eri laitoksiin pysyvät hallinnassa. Tuotamme vuodessa haketta tienvarresta noin 400 000 mottia, mikä ajetaan pääasiassa Mikkelin, Lahden, Porvoon, Järvenpään, Hämeenlinnan, Heinolan ja Varkauden lämpölaitoksiin, kertoo Hakevelhot Oy:n yrittäjä Mika Eerola, jolla on pitkä historia metsäalalla:

- Kävin ensin metsäkonekuljettajan koulun Kurussa ja sitten metsäkoneasentajan koulutuksen Hirvaalla, jonka jälkeen aloitin Veljekset Alhaisten ajokonekuskina vuonna 1982 ja 1989 siirryin harvesterin kuljettajaksi Metsäkonepalvelulle, mihin Alhaisten yritys fuusioitiin. Kävin ajamassa metsäkonetta Saksassa kahteen otteeseen noin vuoden reissuina 1990 & 1997 ja myös Venäjän savotoilla olin vuoden päivät 1996. Isäni Raimo teki pitkän uran metsurina Yhtyneille Paperitehtaille ja myöhemmin UPM:lle joten juuret ovat sitäkin kautta vahvasti metsässä.  

welho5.jpg

(kuva: Hakevelhot Oy:n yrittäjä Mika Eerolalla on pitkä kokemus metsäalalta ja hakkeen tuottamisesta lämmityskäyttöön. Kuvassa ollaan esittelemässä uutta hakkuriautoa FinnMetko 2018 -näyttelyssä Heinolan Sahakoneiden osastolla.)

Hakealalle kuljettajaksi ja sitten yrittäjäksi

Vuonna 2000 Eerola totesi että nyt on metsäkonetta ajettu tarpeeksi ja hän siirtyi ajamaan hakkuriautoa Hakeyhtymä Kankaanmäelle yli neljäksi vuodeksi.

- Yrittäminen on kiinnostanut aina ja vuonna 2005 olin mukana perustamassa Hakesampo Oy:tä, mille rakennettiin kaksi hakkuriautoa - Sisujen päälle asennettiin HEINOLA hakkurit. Sitten yhtiökumppanini osti minut ulos yrityksestä ja päätin lähteä hakealalle omillani koska näin että kotimaisen metsäenergian käyttö tulee edelleen kasvamaan. Perustin Hakevelhot Oy:n ja sain tehtyä sopimuksen Päijät-Hämeen Metsänhoitoyhdistyksen kanssa. Tilasin uuden HEINOLA 1310 RML hakkurin ja toinen samanlainen ostettiin heti perään toiminnan kasvaessa mukavasti, sanoo Eerola. 

Hakeurakointia suurella kalustomäärällä

Alussa asiakkaita oli useampia mutta sitten yhteistyö Stora Enson kanssa alkoi kehittyä laajemmaksi ja kalustomäärä sitä myöten kasvaa. 

- Tänä päivänä meillä on viisi HEINOLA hakkuriautoa ja neljä hakeautoa - lisäksi työllistämme seitsemän alihankkijoiden autoa. Henkilökuntaa on Hakevelhoilla palveluksessa tusinan verran, toteaa Eerola. 

welho3.jpg

(kuva: Tammikuun ensimmäisinä päivinä 2019 Hakevelhot Oy otti käyttöön toisen identtisen HEINOLA/Sisu -hakkuriauton; matka Hauhon hallilta kohti ensimmäistä hakkuutähdekasaa alkoi uuden vuoden kunniaksi.)

Uudet hakkuriautot toimivia kokonaisuuksia

Hakevelhot Oy on hiljattain uusinut hakkuriautokantaansa kahdella uudella yksiköllä. 

- Syksyllä otimme käyttöön uuden täysin kotimaisen hakkuriauton, mikä muodostuu HEINOLA 1310 TRUCK -hakkurista, Sisu Polar 6x4 -kuorma-autosta ja Mesera 142 -nosturista. Sisu rakennettiin Karjaan tehtaalla mahdollisimman pitkälle valmiiksi käyttötehtävää varten, jonka jälkeen hakkurin ja nosturin asennukset sujuivat vaivattomasti. Kokonaisuudesta tulikin erittäin onnistunut ja kaikin puolin laadukas sillä yhteistyö osapuolten välillä pelasi saumattomasti. Toki uudessa konseptissa on alussa aina parantamisen varaakin ja ensimmäisestä autosta saadut opit on nyt hyödynnetty tässä tammikuun 2019 alussa käyttöön otettavassa vastaavanlaisessa hakkuriautossa, sanoo Eerola.

Uusi voimansiirto - hakkuria käytetään kuorma-autosta

HEINOLA 1310 TRUCK ottaa käyttövoiman nyt jakolaatikolla Sisu Polarin 625 hevosvoimaisesta moottorista.

- Uusi voimansiirto on toimiva ja hakkurille saadaan kunnolla voimaa. Hakkuriautosta saatiin tarkalla suunnittelulla myös mahdollisimman lyhytrakenteinen, mikä helpottaa metsässä liikkumista. Ja kun hakkurin käyttö tapahtuu suoraan auton ohjaamosta niin kuljettajan työmukavuus ja -turvallisuus on paras mahdollinen, pohtii Eerola. 

Hakkurit kehittyvät

HEINOLA -hakkureiden kehityskaarta parikymmentä vuotta tiivisti seurannut Eerola on tyytyväinen uusimpiin malleihin:

- Taas on menty monessa asiassa eteenpäin tehokkuuden ja luotettavuuden kasvaessa entisestään. Matkan varrella tärkeitä hakkurin kehitysvaiheita ovat olleet mm. siirtyminen puhallinkoneista heitinkoneisiin ja lamellikuljettimiin.

Sisu Polar erinomainen hakkuriauton alusta

Kotimainen Sisu saa Eerolalta pelkkä kehua hakkurin alustana. 

- Uuden Sisu Polarin alusta on erinomainen maastossa ja loistava maantiellä, missä se kulkee tasaisesti kuin juna. Ja Sisu on ainoa kuorma-autovalmistaja joka tarjoaa synkronoimattoman manuaalisen Fuller -vaihteiston  autoon - se on ainut vaihteisto mikä kestää hakkuriautokäytössä. Myös uusi Euro 6 moottoriteknologia on edistyksellistä ja luotettavaa polttoainekulutuksen ollessa alhaisella tasolla. Meille tuli hiljattain koukkuautoksi uusi Sisu Polar ja poikani Aku - armoton Fuller mies - kommentoi, että on tosi tyytyväinen kun saa ajaa maailman parhaalla autolla. Myös tyttäreni Oona on meillä töissä hoitaen toimistoasioita ja osallistuen myös remonttihommiin, kertoo Eerola.     

welho4.jpg

(kuva: - Pitkä yhteistyö Hakevelhojen kanssa on erinomaista ja uudesta täysin kotimaisesta hakkuriautosta on saatu tehtyä erittäin toimiva kokonaisuus yhdessä autovalmistaja Sisun ja nosturivalmistaja Meseran kanssa, kiittelee Heinolan Sahakoneet Oy:n myyntipäällikkö Matti Takatalo.)

  

 

19.06.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä

Siirry arkistoon »