Volvo Trucks pyrkii nopeuttamaan ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystä

20.02.2019 8.55

dieselpois1.jpg

EU teki 18.helmikuuta päätöksen raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen sääntelystä. Kehitystyön nopeuttamiseksi Volvo Trucks jatkaa sitoutumistaan entistä ympäristöystävällisempiin kuljetusratkaisuihin. Vähän hiilidioksidipäästöjä tuottavien ajoneuvojen kysynnän lisäämiseksi tarvitaan kuitenkin lisätoimenpiteitä.

"Raskaiden ajoneuvojen päästöjen vähentäminen on erittäin tärkeä tehtävä, ja se on keskeinen osa kuljetusratkaisujen kestävän kehityksen strategiaamme. Volvo Trucksilla on hyvät lähtökohdat vastata tähän haasteeseen. On luonnollista, että EU ottaa nyt käyttöön entistä tiukemmat hiilidioksidipäästöjen rajoitukset. Siirtymävaiheen nopeuttamiseksi haluaisimme kuitenkin saada parempia taloudellisia kannustimia niille asiakkaille, jotka haluavat toimia edelläkävijöinä ja valitsevat ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja", Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa. 

Sähkökuorma-autot auttavat vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Volvo Trucks julkisti ensimmäiset sähkömoottoreilla varustetut kuorma-automallinsa vuonna 2018, ja niiden tuotanto aloitetaan tämän vuoden aikana.

"Tämä teknologia on pian valmis laajempaan käyttöön raskaan liikenteen alalla. Jos kysyntää kasvatetaan ja latausverkostoa laajennetaan, volyymi voi myös kasvaa nopeammin kuin muuten olisi mahdollista”, Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson kertoo.

Muita ympäristön kannalta edullisia ratkaisuja ovat maakaasu ja biokaasu. Nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävä Volvo FH tuottaa noin 20 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä dieseliin verrattuna. Biokaasun avulla ajoneuvon käyttöpäästöjä voidaan vähentää 100 prosenttia.

Volvo Trucks kehittää edelleen myös dieselmoottoreita, jotka muodostavat tällä hetkellä ehdottoman enemmistön myynnistä. Tyypillisen kaukoliikenteessä käytettävän Volvo-kuorma-auton hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 1990-luvun alusta noin 20 prosenttia*, ja päästöjä voidaan vähentää vielä lisää entistä tehokkaampien voimansiirtoratkaisujen, pienemmän vierintävastuksen ja paremman aerodynamiikan avulla. Jokainen kuorma-auto on optimoitava juuri sen omaa kuljetustehtävää varten. 

EU:n asettamat päästörajat asettavat ajoneuvojen valmistajille selkeän aikataulun, mutta niiden varsinainen tavoite – polttoainetehokkuuden parantaminen ja ilmastovaikutusten vähentäminen – on ollut yksi alan tärkeimmistä prioriteeteista jo jonkin aikaa, osittain siksi, että polttoainekulut muodostavat noin kolmanneksen kuljetusyrityksen kustannuksista. 

"Tavoitteenamme on aina ollut tarjota asiakkaillemme optimaalinen ja energiatehokas kokonaisratkaisu kuljetustehtävää varten", Mårtensson toteaa.

Volvo Trucksin asiakkaat ja monet kuljetuspalveluita käyttävistä asiakkaista ovat erittäin kiinnostuneita kuljetusalan ympäristöystävällisyyden parantamisesta. Investointitukien tai verohelpotusten laajentaminen niille, jotka haluavat investoida ilmaston kannalta tehokkaaseen teknologiaan, olisi merkittävä apu. 

"Markkinoille on saatava pian uutta teknologiaa, joka auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Viranomaisten arviointi- ja sertifiointiprosessin sujuvoittaminen nopeuttaisi uusien innovaatioiden käyttöönottoa kuljetusalalla". EU:n viitekehys kattaa ajoneuvojen todelliset päästöt, mutta Volvo Trucks suhtautuu aiheeseen laajemmin.

"Jos kaikki kuljetusjärjestelmän osat toimivat yhdessä kohti samaa päämäärää, voimme vähentää ilmastovaikutuksia paljon tehokkaammin. Logistiikan parantaminen, biopolttoaineiden saatavuuden lisääminen, kuljettajille suunnattu polttoainetehokkuuskoulutus, aerodynaamiset perävaunut, parannetut tieliikenteen standardit ja suuren kapasiteetin ajoneuvojen laajemmat käyttömahdollisuudet ovat vain muutamia tapoja, joilla muut osapuolet voivat osallistua hankkeeseen”, Lars Mårtensson sanoo. 

Faktat

  • EU:n uutta raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä koskevaa asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, jotka on valmistettu ja rekisteröity vuonna 2019 tai sen jälkeen.
  • Keskimääräisiä päästöjä on vähennettävä 15 prosenttia vuodesta 2025 alkaen ja 30 prosenttia vuodesta 2030 alkaen (vuoden 2019 lukemiin verrattuna).
  • Nämä lukemat viittaavat eri valmistajien kuorma-autojen keskimääräisiin päästöihin verrattuna alan keskiarvoon vuonna 2019.
  • Raskaiden ajoneuvojen tieliikenteen osuus EU:n kasvihuonekaasupäästöistä on lähes viisi prosenttia.
*Volvo Trucks on vähentänyt uusien kuorma-autojen polttoaineenkulutusta noin viidenneksellä 1990-luvun alkuun verrattuna. Vertailussa viitataan vuoden 1991 Volvo F12 -malliin ja vuoden 2016 Volvo FH13 -malliin.
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »