Uutta tekniikkaa metsässä: Ensimmäinen hybridipuuauto Stora Enson puukuljetuksiin

14.02.2019 8.55

kana1.jpg

Puut matkaavat Stora Enson tehtaalle entistä ympäristöystävällisemmin hybridipuuautolla eli sähköavusteisella tukkirekalla. Uuden auton ansiosta päästöt vähenevät ja kuljettajan työ ratin takana helpottuu.

Puuauto on Stora Enson pitkäaikaisen yhteistyökumppanin HKK-kuljetus Oy:n tuliterä menopeli. Auto näyttää perävaunuineen tuiki tavalliselta tukkirekalta, mutta sen salaisuus on ohjaamon taakse kiinnitetyssä kondensaattorissa. Laite kerää sähköä talteen tiukkoja paikkoja varten.

– Puukuljetuksissa vaativin taival on yleensä pieni metsätie mäkien ja hankalien maastonmuotojen takana. Ajoneuvoyhdistelmä tarvitsee vääntöä, kun kuski suuntaa puut kyydissään kohti isompia teitä. Nyt sähkö puskee autoa lisävoimalla eteenpäin, sanoo uutukaisen hybridipuuauton omistaja, kuljetusyrittäjä Heikki Kananen.

Sähköllä avustaen puukuorma liikkuu parhaimmillaan jopa 900 hevosvoiman teholla, vaikka auton moottorissa hevosvoimia ei ole kuin 625.

– Ylämäetkin mennään niin että heilahtaa ja samalla säästetään polttoainetta. Kuljettajan työ helpottuu ja samalla vähennetään päästöjä, sanoo 40 vuotta Stora Ensolle puuta kuljettanut Kananen.

HKK-Kuljetuksen uusi Sisu-merkkinen puutavara-auto liikennöi pääsääntöisesti Keski-Suomen alueella. Auton kotipesä sijaitsee Pihtiputaalla.

kana2.jpg

(kuva: Kuljetusyrittäjä Heikki Kananen ja Stora Enso Metsän hankintajohtaja Antti Suvinen.)

Tavoitteena ympäristön huomioiminen, sujuvuus ja tehokkuus

Nykyaikaisen puuauton käyttöönotto on osa vastuullista puunhankintaa. Muun muassa päästöjen vähentäminen kuuluu Stora Enson laajempiin ympäristötavoitteisiin.

– Tavoitteenamme on vähentää Stora Enson hiilijalanjälkeä kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä. Siihen kokonaisuuteen HKK-Kuljetuksen hybridipuuauto on erittäin tervetullut uutuus, kertoo Stora Enso Metsän hankintajohtaja Antti Suvinen.

Stora Enson puukuljetuksissa otettiin viime vuonna käyttöön ensimmäinen HCT-tukkirekka, jolla voi kuljettaa 25 prosenttia isomman puukuorman kuin perinteisellä tukkirekalla. Päästöjen ja kuljetusten määrä vähenee, kun puita voidaan kuljettaa kerralla enemmän. Lisäksi Stora Enson tehtailla puun vastaanotossa käytetään sähkökäyttöisiä puunkäsittelykoneita, jotka siirtävät puuta autoista ja junanvaunuista kuorintalinjoille.

– Puun matka metsästä tehtaalle pitää olla sujuvaa, ympäristöä säästävää ja tehokasta. Teemme kaikkemme sen eteen yhteistyökumppaniemme kanssa, Suvinen sanoo.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »