Ympäristöystävällistä logistiikkaa MAN eTruck-kuorma-autolla

12.02.2019 9.09

Puhtaasti ja hiljaisesti tehtaalle: Porsche täydentää Stuttgart-Zuffenhausenin tehtaan kuljetuskalustoa täyssähköisellä MAN eTGM -kuorma-autolla.

eTGM on Saksassa ensimmäinen sarjatuotantoauto laatuaan ja tästä eteenpäin nollapäästöinen ja lähes äänetön 32 tonnin kuorma-auto toimii osana tehtaan tuotantologistiikkaa. Porschen päätoimipaikassa valmistaudutaan tällä hetkellä Porschen ensimmäisen täyssähköauton Taycanin tuotantoon. MANille eTGM:n käyttöönotto merkitsee uutta virstanpylvästä sähköisen liikkumisen suunnitelmassa ja ensimmäinen pieni tuotantosarja MANin eTGM:tä esitellään vuonna 2019.

”Porsche ottaa jälleen uuden askeleen kohti ”Zero Impact Factorya” – tehdasta, jolla ei ole ympäristövaikutuksia – integroimalla eTruck-täyssähkökuorma-auton tuotantologistiikkaansa”, kertoo Porschen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Albrecht Reimold.

Taustalla on ympäristötietoinen lähestymistapa, jolla pyritään siihen, että yrityksen koko arvoketjusta ei jäisi minkäänlaista ekologista jalanjälkeä. Siirtymässä kohti ”Zero Impact Factorya” käydään läpi lukuisia vaiheita.  Porsche on esimerkiksi viimeisten kahden vuoden ajan käyttänyt kaikilla tuotantolaitoksillaan vain uusiutuvista energianlähteistä tuotettua energiaa. Myös kaikki raidekuljetukset toteutetaan tuotantopaikoilla poikkeuksetta vihreällä sähköllä. Lisäksi Porsche sähköistää jatkuvasti kuljetuksissa käyttämiään paketti- ja kuorma-autoja sekä trukkeja.

Täyssähkökuorma-auto on tarkemmalta malliltaan MAN TGM 18.360 E 4x2 LL. Tyyppimerkintänsä mukaan se luokitellaan 18 tonnin painoluokkaan ja jakelukuljetuksiin tarkoitetun puoliperävaunulla varustetun ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on 32 tonnia. Numero 360 kertoo 265 kW:n eTruckin tehon hevosvoimissa. Energia varastoidaan 149 kWh:n litium-ioniakkuihin, joilla täyssähkökuorma-auton toimintamatka on noin 130 km.

“MAN eTGM:n avulla otetaan suuria askeleita kohti täyssähköisten hyötyajoneuvojen sarjatuotantoa, ja niiden vahvuuksia voidaan hyödyntää luotettavasti päivittäisessä toiminnassa. Porschen tehtaan kuljetuksista saatuja kokemuksia hyödynnetään ensimmäisessä pienessä sarjatuotantoerässä, jonka haluamme tuoda markkinoille jo tänä vuonna”, kertoo MANin ajoneuvojen tuotekehityksestä vastaava Manuel Marx. 

Hiljaisuuden ja hiilidioksidineutraaliuden lisäksi täyssähköajoneuvojen vahvuuksia ovat myös vähäisempi kuluminen ja huollon tarve. Esimerkiksi jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation avulla ajoneuvojen mekaanisia jarruja käytetään vähemmän ja myös jarrujen osat kuluvat vähemmän.  

man_etruck.jpg

Tätä täyssähköistä kuorma-autoa käytetään jakeluliikenteessä lähes 19 kilometrin pituisella reitillä Freibergin ja Neckarin välillä. Täyssähkökuorma-auton käytön ansiosta säästetään vuosittain yli 30 tonnin hiilidioksidipäästöt.

Freibergiin sijoitettu latausasema on ensimmäinen malli Porsche Engineeringin kehittämästä uudesta suurteholatausjärjestelmästä, jota tullaan käyttämään myös IONITY-yhteistyöyrityksen suurteholatausverkostossa. Tässä sovelluksessa latausteho on maksimissaan 150 kW/h, jolla eTGM:n lataus 100 kilometrin toimintamatkaan kestää vain 45 minuuttia. Kaikkien Porsche-latausasemien tapaan sähkö tuotetaan ympäristöystävällisesti uusiutuvista energianlähteistä.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »