Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11884334 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.2.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaanLue lisää »18.2.2019 15:01UPM ja TTS Työtehoseura kouluttavat yhdessä uusia puutavara-autonkuljettajiaLue lisää »18.2.2019 10:00Suomalaisen kuljetusalan edelläkävijä Scania Suomi täyttää 70 vuottaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.2.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaanLue lisää »18.2.2019 15:01UPM ja TTS Työtehoseura kouluttavat yhdessä uusia puutavara-autonkuljettajiaLue lisää »18.2.2019 10:00Suomalaisen kuljetusalan edelläkävijä Scania Suomi täyttää 70 vuottaLue lisää »

Ympäristöystävällistä logistiikkaa MAN eTruck-kuorma-autolla

Share |
12.02.2019 9:09

Puhtaasti ja hiljaisesti tehtaalle: Porsche täydentää Stuttgart-Zuffenhausenin tehtaan kuljetuskalustoa täyssähköisellä MAN eTGM -kuorma-autolla.

eTGM on Saksassa ensimmäinen sarjatuotantoauto laatuaan ja tästä eteenpäin nollapäästöinen ja lähes äänetön 32 tonnin kuorma-auto toimii osana tehtaan tuotantologistiikkaa. Porschen päätoimipaikassa valmistaudutaan tällä hetkellä Porschen ensimmäisen täyssähköauton Taycanin tuotantoon. MANille eTGM:n käyttöönotto merkitsee uutta virstanpylvästä sähköisen liikkumisen suunnitelmassa ja ensimmäinen pieni tuotantosarja MANin eTGM:tä esitellään vuonna 2019.

”Porsche ottaa jälleen uuden askeleen kohti ”Zero Impact Factorya” – tehdasta, jolla ei ole ympäristövaikutuksia – integroimalla eTruck-täyssähkökuorma-auton tuotantologistiikkaansa”, kertoo Porschen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Albrecht Reimold.

Taustalla on ympäristötietoinen lähestymistapa, jolla pyritään siihen, että yrityksen koko arvoketjusta ei jäisi minkäänlaista ekologista jalanjälkeä. Siirtymässä kohti ”Zero Impact Factorya” käydään läpi lukuisia vaiheita.  Porsche on esimerkiksi viimeisten kahden vuoden ajan käyttänyt kaikilla tuotantolaitoksillaan vain uusiutuvista energianlähteistä tuotettua energiaa. Myös kaikki raidekuljetukset toteutetaan tuotantopaikoilla poikkeuksetta vihreällä sähköllä. Lisäksi Porsche sähköistää jatkuvasti kuljetuksissa käyttämiään paketti- ja kuorma-autoja sekä trukkeja.

Täyssähkökuorma-auto on tarkemmalta malliltaan MAN TGM 18.360 E 4x2 LL. Tyyppimerkintänsä mukaan se luokitellaan 18 tonnin painoluokkaan ja jakelukuljetuksiin tarkoitetun puoliperävaunulla varustetun ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on 32 tonnia. Numero 360 kertoo 265 kW:n eTruckin tehon hevosvoimissa. Energia varastoidaan 149 kWh:n litium-ioniakkuihin, joilla täyssähkökuorma-auton toimintamatka on noin 130 km.

“MAN eTGM:n avulla otetaan suuria askeleita kohti täyssähköisten hyötyajoneuvojen sarjatuotantoa, ja niiden vahvuuksia voidaan hyödyntää luotettavasti päivittäisessä toiminnassa. Porschen tehtaan kuljetuksista saatuja kokemuksia hyödynnetään ensimmäisessä pienessä sarjatuotantoerässä, jonka haluamme tuoda markkinoille jo tänä vuonna”, kertoo MANin ajoneuvojen tuotekehityksestä vastaava Manuel Marx. 

Hiljaisuuden ja hiilidioksidineutraaliuden lisäksi täyssähköajoneuvojen vahvuuksia ovat myös vähäisempi kuluminen ja huollon tarve. Esimerkiksi jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation avulla ajoneuvojen mekaanisia jarruja käytetään vähemmän ja myös jarrujen osat kuluvat vähemmän.  

man_etruck.jpg

Tätä täyssähköistä kuorma-autoa käytetään jakeluliikenteessä lähes 19 kilometrin pituisella reitillä Freibergin ja Neckarin välillä. Täyssähkökuorma-auton käytön ansiosta säästetään vuosittain yli 30 tonnin hiilidioksidipäästöt.

Freibergiin sijoitettu latausasema on ensimmäinen malli Porsche Engineeringin kehittämästä uudesta suurteholatausjärjestelmästä, jota tullaan käyttämään myös IONITY-yhteistyöyrityksen suurteholatausverkostossa. Tässä sovelluksessa latausteho on maksimissaan 150 kW/h, jolla eTGM:n lataus 100 kilometrin toimintamatkaan kestää vain 45 minuuttia. Kaikkien Porsche-latausasemien tapaan sähkö tuotetaan ympäristöystävällisesti uusiutuvista energianlähteistä.

18.02.2019 18:11Edistykselliset V-Kran puutavaranosturit järkevään hintaan
18.02.2019 15:01UPM ja TTS Työtehoseura kouluttavat yhdessä uusia puutavara-autonkuljettajia
18.02.2019 10:00Suomalaisen kuljetusalan edelläkävijä Scania Suomi täyttää 70 vuotta
18.02.2019 8:10Maankäytön nielujen ja päästöjen tietopohjaa on vahvistettava - nykyiset mallit tuottavat hyvin erilaisia ennusteita
17.02.2019 16:44AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaan
17.02.2019 15:55LUE TÄSTÄ! Mercedes-Benz Transport kuljetusalan erikoislehti tarjoaa mielenkiintoisia artikkeleita
17.02.2019 14:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010G
17.02.2019 14:20ILMOITTAJA! Seuraava mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - muista lähteä mukaan
17.02.2019 14:11Nisula N5 - harvennusten uusi 6-pyöräinen tehokone
17.02.2019 12:22Scania Suomi juhlii 70-vuotista taivaltaan - tervetuloa kakkukahveille Scanian toimipisteisiin huomenna maanantaina 18.2.

Siirry arkistoon »