Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12628021 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.4.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistonaLue lisää »19.4.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaaLue lisää »18.4.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmatLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.4.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistonaLue lisää »19.4.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaaLue lisää »18.4.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmatLue lisää »

Pitkä 5-akselinen ritiläauto tuo tehokkuutta metsäkoneiden siirtoihin

Share |
10.02.2019 16:22

jyky1.jpg

Jykylä & Pojat Oy Ähtäristä urakoi puuta viidellätoista metsäkoneella, jotka siirtyvät leimikolta toiselle kolmella koneenkuljetusautolla. 

(kuva: Jykylä & Pojat Oy urakoi puuta 15 metsäkoneella, joiden siirtologistiikkaa tehostamaan hankittiin uusi 13,5 m pitkä Volvo FMX 10x4 ritiläauto Ajokoneen toteuttamilla rakenteilla.)

Jykylä & Pojat Oy on kolmannessa polvessa toimiva metsäalan yritys. Yrityksen toiminta alkoi jo vuonna 1937, jolloin Asser Jykylä aloitti kuorma-autoilun Ähtärin Myllymäellä. Ensimmäisten vuosikymmenten aikana kuljetukset vaihtelivat hiekasta puuhun. Hoitipa Asser sota-aikana myös kenttäsairaalan kuljetuksia.

Suuret metsäyhtiöt, kuten Rosenlew, Rauma-Repola, Metsähallitus, Serla ja Engvist olivat yrityksen alkuvuosikymmenien aikana voimissaan. Niinpä puunajo näille yhtiöille oli hyvin merkittävä osa yrityksen toimintaa. Myöhemmin puutavarakuljetusten rinnalla on ollut myös pahviteollisuuden tuotteiden kuljetusta, elintarvikekuljetuksia, rakennusteollisuuden kuljetuksia sekä taksitoimintaa.

Metsäkoneurakointi aloitettiin 1960-luvun lopulla, jolloin yritykseen hankittiin ensimmäinen ajokone. Aina 1980-luvun lopulta lähtien metsäkoneurakoinnin osuus yrityksen toiminnassa kasvoi tasaisesti. Erityisesti 2000-luvun alku oli koneurakoinnin voimakkaan kasvun aikaa ja tänä päivänä se onkin muodostunut yli 20 henkilöä työllistävän yrityksen päätoimialaksi. 

- Käytössämme on nykyaikainen ja monipuolinen metsäkonekalusto, joka soveltuu kaikkiin korjuukohteisiin. Yrityksemme ammattitaitoiset kuljettajat sekä osayrittäjät takaavat tehokkaan ja luotettavan toiminnan koneurakoinnissa, kertoo Jorma Jykylä.

Puuta korjataan suurella volyymilla

Jykylä & Pojat Oy:n suurin asiakas on Metsä Group, jolle tehdään yli puolet puusta. Toisen pääasiakkaan Keitele Forestin korjuumäärät ovat kasvaneet viime aikoina koko ajan ja lisäksi urakoidaan yhdellä koneketjulla UPM:lle Veljekset Lehtomäen kautta. Metsien lannoitusta tehdään ajokoneisiin asennettavilla levityslaitteilla Forest Vitalille.

- Puuta korjaamme vuodessa noin 250 - 300 000 mottia ja päätoiminta-alueemme on suunnilleen sadan kilometrin säteellä Ähtäristä, toteaa Jykylä.   

jyky3.jpg

(kuva: Pihtiputaan Ajokonekorjaamo otti ritilärakenteen mitoituksen suunnittelussa huomioon Jykylä & Pojat Oy:n laajan konemallien kirjon, niin että kaikki käytössä olevat koneet sopivat kuljetettavaksi.)

Koneita siirretään todella paljon

Alueen leimikoiden keskikoko on parisataa mottia, mutta välillä samaa konetta siirretään useitakin kertoja päivässä muutaman kymmenen motin leimikolta toiselle. 

- Siirtoja tehdään paljon ja siksi otimme alkusyksystä 2018 ajoon kolmannen koneenkuljetusauton, mikä 5-akselisena ja 13,5 metriä pitkänä vastaa isojen nykykoneiden kuljetusvaatimuksiin. Silti vanhemmilla 4 -akselisillakin Sisuillamme saadaan vielä koneiden akselipainot pysymään sallitun rajoissa mutta määrättyjen konemallien kanssa saa täsmäillä tosissaan, joten autojen vaihtoaika alkaa olla käsillä. Yhdellä autollamme saatetaan tehdä kuukaudessa yli sata koneensiirtoa joten vuodessa puhutaan yhteensä tuhansista siirroista, Jykylä laskeskelee.

Laaja konemallien kirjo haasteellinen ritilälle

Haasteelliseksi Jykylä & Pojat Oy:n koneenkuljetukset tekee laaja konemallien kirjo.

- Meillä on kahdeksan John Deereä, viisi Ponssea ja kaksi Komatsua; yhteensä eri mallisia ajokoneita ja motoja on kymmenkunta. Niinpä uuden lavetin mitoitus jouduttiin tekemään kompromissina niin että sillä voidaan kuljettaa kaikkia eri mallisia koneitamme. Ritilärakenteen valmistanut Pihtiputaan Ajokonekorjaamo onnistui kuitenkin suunnittelussa ja toteutuksessa erittäin hyvin, kehuu Jykylä. 

Hankalimmat konemallit kuljetuskorkeuden kannalta ovat pienemmät 8-pyöräiset ajokoneet, joiden keskimmäiset pyörät jäävät lavetin takapyörien koteloiden päälle.

- Tämän uuden lavetin pituus  mahdollistaa koneen ajamisen aivan eteen, jolloin takatelin pyörät saa juuri auton koteloiden väliin. Ja koska nämä koneet ovat painoltaan kevyemmästä päästä niin akselipainoja ei tarvitse murehtia, sanoo Jykylä.

jyky4.jpg

(kuva: Jykylä & Pojat Oy:n uusi Volvo FMX 10x4 koneenkuljetusauto oli esillä FinnMetko 2018 -näyttelyssä ritilän valmistaneen Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n osastolla, missä sen kyytiin nousi Jykylän reipasta ryhmää.)

Pitkä Volvo FMX on ketterä 5-akseliseksi

Uuden koneenkuljetusauton alustassa Jykylä & Pojat päätyi uuteen Volvo FMX 10x4:ään, mistä tehtiin kaupat Seinäjoen Käyttöauton kanssa; 2. akselin noston toteutti HF-Autohuolto Riihimäellä. 

- Kolme kääntyvää akselia tekee alustasta 5-akseliseksi ketterän ja sillä pääsee menemään tiukoissakin paikoissa metsäteillä. Meidän tuoreempi koneenkuljetusauto oli vuodelta 2005 ja vanhin 1998 joten on selvää että tämä uusi Volvo on aivan kuin eri maailmasta ajo-ominaisuuksien ja ohjaamon mukavuuksien suhteen, Jykylä kertoilee. 

Täysilmajousisessa Volvossa on varusteena vaaka, mikä näyttää akseli- ja kokonaispainot.

- Vaaka on riittävän tarkka ja sen avulla voi katsoa mihin kohtaan eri konemallit kannattaa ritilällä ajaa optimaalisen painojakauman saavuttamiseksi, sanoo Jykylä.

Automaattikiristimet ehdoton varuste

Ajokone varusteli uuden ritiläauton mm. hydraulisella ajosillalla ja automaattisilla kiristimillä, joita ohjataan kätevästi kauko-ohjaimella.    

- Ajokoneen automaattikiristimet toimivat hyvin ja ne nopeuttavat koneiden siirtelyä sekä varmistavat turvallisen kuljetuksen, summaa Jykylä.

jyky2.jpg

(kuva: Jykylä & Pojat Oy:n metsäkonekalustoa siirretään yhteensä tuhansia kertoja vuodessa leimikolta toiselle sekä aina välillä hallille ja huoltoon.)

19.04.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistona
19.04.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaa
18.04.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmat
18.04.2019 14:01Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Tehdasvalmis autohakkuripaketti toimii luotettavasti
18.04.2019 12:01Dunlop Hiflexilla 50-v. juhlavuosi - Road Show ensi tiistaina 23.4. Turussa - tervetuloa!
18.04.2019 10:01TAVO Oy viettää uuden myymälänsä avajaisia ensi viikon torstaina ja perjantaina 25.-26.4.
17.04.2019 18:22ATT-Forest Oy: Pääroolissa ammattitaitoiset kuljettajat ja hyvät koneet
17.04.2019 18:10Teboilin toimitusjohtajaksi Alexey Moskalenko
17.04.2019 17:22Pohjois-Savon Kasvupolku®: Voittajaksi valittiin Zoy Oy - puunkorjuun tuotteisiin ja palveluihin keskittyvä Fomatec Oy sai tuomariston erityismaininnan
17.04.2019 11:50PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 30.7.2019 mennessä

Siirry arkistoon »