Pitkä 5-akselinen ritiläauto tuo tehokkuutta metsäkoneiden siirtoihin

10.02.2019 16.22

jyky1.jpg

Jykylä & Pojat Oy Ähtäristä urakoi puuta viidellätoista metsäkoneella, jotka siirtyvät leimikolta toiselle kolmella koneenkuljetusautolla. 

(kuva: Jykylä & Pojat Oy urakoi puuta 15 metsäkoneella, joiden siirtologistiikkaa tehostamaan hankittiin uusi 13,5 m pitkä Volvo FMX 10x4 ritiläauto Ajokoneen toteuttamilla rakenteilla.)

Jykylä & Pojat Oy on kolmannessa polvessa toimiva metsäalan yritys. Yrityksen toiminta alkoi jo vuonna 1937, jolloin Asser Jykylä aloitti kuorma-autoilun Ähtärin Myllymäellä. Ensimmäisten vuosikymmenten aikana kuljetukset vaihtelivat hiekasta puuhun. Hoitipa Asser sota-aikana myös kenttäsairaalan kuljetuksia.

Suuret metsäyhtiöt, kuten Rosenlew, Rauma-Repola, Metsähallitus, Serla ja Engvist olivat yrityksen alkuvuosikymmenien aikana voimissaan. Niinpä puunajo näille yhtiöille oli hyvin merkittävä osa yrityksen toimintaa. Myöhemmin puutavarakuljetusten rinnalla on ollut myös pahviteollisuuden tuotteiden kuljetusta, elintarvikekuljetuksia, rakennusteollisuuden kuljetuksia sekä taksitoimintaa.

Metsäkoneurakointi aloitettiin 1960-luvun lopulla, jolloin yritykseen hankittiin ensimmäinen ajokone. Aina 1980-luvun lopulta lähtien metsäkoneurakoinnin osuus yrityksen toiminnassa kasvoi tasaisesti. Erityisesti 2000-luvun alku oli koneurakoinnin voimakkaan kasvun aikaa ja tänä päivänä se onkin muodostunut yli 20 henkilöä työllistävän yrityksen päätoimialaksi. 

- Käytössämme on nykyaikainen ja monipuolinen metsäkonekalusto, joka soveltuu kaikkiin korjuukohteisiin. Yrityksemme ammattitaitoiset kuljettajat sekä osayrittäjät takaavat tehokkaan ja luotettavan toiminnan koneurakoinnissa, kertoo Jorma Jykylä.

Puuta korjataan suurella volyymilla

Jykylä & Pojat Oy:n suurin asiakas on Metsä Group, jolle tehdään yli puolet puusta. Toisen pääasiakkaan Keitele Forestin korjuumäärät ovat kasvaneet viime aikoina koko ajan ja lisäksi urakoidaan yhdellä koneketjulla UPM:lle Veljekset Lehtomäen kautta. Metsien lannoitusta tehdään ajokoneisiin asennettavilla levityslaitteilla Forest Vitalille.

- Puuta korjaamme vuodessa noin 250 - 300 000 mottia ja päätoiminta-alueemme on suunnilleen sadan kilometrin säteellä Ähtäristä, toteaa Jykylä.   

jyky3.jpg

(kuva: Pihtiputaan Ajokonekorjaamo otti ritilärakenteen mitoituksen suunnittelussa huomioon Jykylä & Pojat Oy:n laajan konemallien kirjon, niin että kaikki käytössä olevat koneet sopivat kuljetettavaksi.)

Koneita siirretään todella paljon

Alueen leimikoiden keskikoko on parisataa mottia, mutta välillä samaa konetta siirretään useitakin kertoja päivässä muutaman kymmenen motin leimikolta toiselle. 

- Siirtoja tehdään paljon ja siksi otimme alkusyksystä 2018 ajoon kolmannen koneenkuljetusauton, mikä 5-akselisena ja 13,5 metriä pitkänä vastaa isojen nykykoneiden kuljetusvaatimuksiin. Silti vanhemmilla 4 -akselisillakin Sisuillamme saadaan vielä koneiden akselipainot pysymään sallitun rajoissa mutta määrättyjen konemallien kanssa saa täsmäillä tosissaan, joten autojen vaihtoaika alkaa olla käsillä. Yhdellä autollamme saatetaan tehdä kuukaudessa yli sata koneensiirtoa joten vuodessa puhutaan yhteensä tuhansista siirroista, Jykylä laskeskelee.

Laaja konemallien kirjo haasteellinen ritilälle

Haasteelliseksi Jykylä & Pojat Oy:n koneenkuljetukset tekee laaja konemallien kirjo.

- Meillä on kahdeksan John Deereä, viisi Ponssea ja kaksi Komatsua; yhteensä eri mallisia ajokoneita ja motoja on kymmenkunta. Niinpä uuden lavetin mitoitus jouduttiin tekemään kompromissina niin että sillä voidaan kuljettaa kaikkia eri mallisia koneitamme. Ritilärakenteen valmistanut Pihtiputaan Ajokonekorjaamo onnistui kuitenkin suunnittelussa ja toteutuksessa erittäin hyvin, kehuu Jykylä. 

Hankalimmat konemallit kuljetuskorkeuden kannalta ovat pienemmät 8-pyöräiset ajokoneet, joiden keskimmäiset pyörät jäävät lavetin takapyörien koteloiden päälle.

- Tämän uuden lavetin pituus  mahdollistaa koneen ajamisen aivan eteen, jolloin takatelin pyörät saa juuri auton koteloiden väliin. Ja koska nämä koneet ovat painoltaan kevyemmästä päästä niin akselipainoja ei tarvitse murehtia, sanoo Jykylä.

jyky4.jpg

(kuva: Jykylä & Pojat Oy:n uusi Volvo FMX 10x4 koneenkuljetusauto oli esillä FinnMetko 2018 -näyttelyssä ritilän valmistaneen Pihtiputaan Ajokonekorjaamo Oy:n osastolla, missä sen kyytiin nousi Jykylän reipasta ryhmää.)

Pitkä Volvo FMX on ketterä 5-akseliseksi

Uuden koneenkuljetusauton alustassa Jykylä & Pojat päätyi uuteen Volvo FMX 10x4:ään, mistä tehtiin kaupat Seinäjoen Käyttöauton kanssa; 2. akselin noston toteutti HF-Autohuolto Riihimäellä. 

- Kolme kääntyvää akselia tekee alustasta 5-akseliseksi ketterän ja sillä pääsee menemään tiukoissakin paikoissa metsäteillä. Meidän tuoreempi koneenkuljetusauto oli vuodelta 2005 ja vanhin 1998 joten on selvää että tämä uusi Volvo on aivan kuin eri maailmasta ajo-ominaisuuksien ja ohjaamon mukavuuksien suhteen, Jykylä kertoilee. 

Täysilmajousisessa Volvossa on varusteena vaaka, mikä näyttää akseli- ja kokonaispainot.

- Vaaka on riittävän tarkka ja sen avulla voi katsoa mihin kohtaan eri konemallit kannattaa ritilällä ajaa optimaalisen painojakauman saavuttamiseksi, sanoo Jykylä.

Automaattikiristimet ehdoton varuste

Ajokone varusteli uuden ritiläauton mm. hydraulisella ajosillalla ja automaattisilla kiristimillä, joita ohjataan kätevästi kauko-ohjaimella.    

- Ajokoneen automaattikiristimet toimivat hyvin ja ne nopeuttavat koneiden siirtelyä sekä varmistavat turvallisen kuljetuksen, summaa Jykylä.

jyky2.jpg

(kuva: Jykylä & Pojat Oy:n metsäkonekalustoa siirretään yhteensä tuhansia kertoja vuodessa leimikolta toiselle sekä aina välillä hallille ja huoltoon.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »