Urakointi J-P Heikkilä: Sisukasta puunajoa ja muuta urakointia

09.02.2019 10.44

heikkila1.jpg

Urakointi J-P Heikkilä Oy Hauholta tarjoaa monipuolista urakointipalvelua laajalle asiakaskunnalle - myös raakapuunajoa.

(kuva yllä: Urakointi J-P Heikkilän Sisu Polar Timber 8x4 kuormanhaussa Hauhon kulmilla - vuoden 2019 ensimmäisinä päivinä pakkasta oli sopivasti puunajoon.)

Jari-Pekka Heikkilä aloitti työuransa isänsä Hannun traktoriurakointiyrityksessä. 

- Perustin oman toiminimen vuonna 2006 ja alussa tein pääasiassa vuokrakuskikeikkaa ajaen mm. sora-autoa. Sitten hankin oman traktorin urakointi- käyttöön mutta jatkoin edelleen ajohommiakin; puunajon opin ollessani hauholaisella Järvellä kuskina parin vuoden ajan. Kipinän tukkiautoihin sain kuitenkin jo lapsena mummolassa Keminmaalla missä pääsin pappani Jussi Lehtovirran SM-Sisun kyytiin. Enomies Ville Lehtovirta jatkaa edelleen suvun puunajoperinnettä siellä suunnala, juttelee Jari-Pekka Heikkilä.

Puunajo osaksi monipuolista toimintaa

2010-luvun taitteessa Heikkilä alkoi lisätä kalustoa ja alkuvuodesta 2012 oli aika hankkia ensimmäinen puutavara-auto.

- Ostin 1,6 miljoonaa kilometriä ajetun nostotelisen Mack-Sisun millä piti vähän harrastella mutta pian puunajoa alettiin tekemään tosissaan. Niinpä vaihdoin loppuvuodesta 2012 uuden kolmiakselisen Sisun, mikä taitaa muuten olla ainut Mercedes- Benzin akseleilla valmistettu Polar. Sillä mentiin hyvin neljä vuotta kunnes oli aika päivittää Sisu tähän uuteen neliakseliseen Euro 6 Polar Timberiin, mikä on ollut ajossa nyt parin vuoden ajan - kilometrejä on mittarissa kohta 450 000 eikä tekniikan kanssa ole ollut mitään murheita, kertoo Heikkilä.

heikkila3.jpg

(kuva: - Kipinän puunajoon sain jo lapsena mummolassa Keminmaalla, missä pääsin pappani Jussi Lehtovirran SM-Sisun kyytiin ja kai sieltä lähti myös mieltymys suomalaiseen kuorma-autoon, sanoo yrittäjä Jari-Pekka Heikkilä.)

Puunajon rinnalla Urakointi J-P Heikkilä tekee monipuolista traktoriurakointia kuten lumenaurausta ja hiekoitusta, pihojen pesua ja kastelua, viheralueiden hoitoa sekä heinän paalausta ja kuljetusta. Lisäksi noutopihalta tarjotaan erilaisia maa- ja kiviaineksia sekä puuhaketta ja kuorikatetta.

- Vuonna 2015 aloitimme tehdaspalvelut Riihimäen Fortumin laitosalueella yhdessä Haapaniemen Koneaseman kanssa. Meillä on siellä omaa kalustoa viisi pyöräkuormaaja ja kolme koukkuautoa joista kaksi on Sisuja - toinen niistä on varustettu Keslan nosturilla ja muuttuu tarvittaessa puunajoon pankkolavalla. Ennen tehdaspalveluiden aloittamista meillä oli hakeautokin parin vuoden ver- ran metsähakkeen ajossa, sanoo Heikkilä.  

Laaja ajoalue ja pitkiä siirtoja

Puuta Urakointi J-P Heikkilä ajaa tänä päivänä UPM:lle H & P Raution kautta. Lisäksi palvellaan hakeyrityksiä ym. ja jonkin verran puunajoa on myös Biowatille.   

- Ajoalueemme on aika laaja; kuormat otetaan kyytiin pääasiassa Hauhon ja Hämeenlinnan alueelta mutta välillä pino- ja on pitkin koko Kanta-Hämeen aluetta. Kuitupuu ajetaan Kuusanniemen, Kaipolan ja Rauman tehtaille - tukkipuu Korkeakoskelle, Renkoon, Poriin ja Pellokseen. Ajomatkat ovat välillä jopa yli 250 kilometriä suuntaansa ja keskimäärinkin jotain 120-150 kilometriä. Terminaaleihin ajo tuntuu myös lisääntyvän koko ajan, toteaa Heikkilä.

heikkila4.jpg

(kuva: Urakointi J-P Heikkilä Oy:n kuljettaja Antti Viitanen on tyytyväinen uuden Sisu Polarin ajo-ominaisuuksiin ja myös ohjaamon entistä miellyttävämpään jousitukseen.)

Uusi auto entistäkin parempi

Uuteen Sisu Polar Timberiin Heikkilä ja kuljettaja Antti Viitanen ovat kaikin puolin tyytyväisiä:

- Tämä hyvin vääntävällä Euro 6 moottorilla varustettu Sisu on aiempaa Euro 5 mallia polttoainetaloudellisempi, vaikka nyt on yksi akseli enemmän ja kokonaispainoa täydet 76 tonnia. Kulutus per kuljetettu tonni on siis lakenut merkittävästi. Ohjaamo on toimiva kokonaisuus ja sen jousitus on nyt paljon aiempaa miellyttävämpi. Tähän puuautoon ja uudenmpaan koukkuautoomme tuli Powershift vaihdeautomatiikka, mikä kyllä toimii ihan hyvin mutta olemme molemmat Fuller-miehiä ja myös välillä maastokin on todella mäkistä, joten seuraavia autoja tilattaessa palaamme kehityksessä taaksepäin. On hienoa että Sisu edelleen tarjoaa Fullerin nykyautoihin sillä se on paras vaihteisto mitä on koskaan valmistettu.

Kaupat Sisuista Heikkilä on tehnyt Ville Kaihun kanssa ja yhteistyö toimii.

- Hyvässä hengessä on päästy aina yhteisymmärykseen ja suomalainen kuorma-autovalmistaja palvelee muutenkin esimerkillisesti asiakkaitaan. Huolloissa Sisumme käyvät Pirkkalan Veholla ja Hämeenlinnan Raskoneella - lisäksi laitamme autoja omalla hallillamme, Heikkilä kertoo.   

Nosturina Heikkilän Sisu Polar Timberissä on väkevä Kesla 2114ZT, mikä ostettiin noin vuosi sitten Kongan Konepajalta.

- Voin vain todeta että kyllä ihminen on tyhmä kun on aiemmin ajanut L-puomisella nosturilla. Tämä Z-mallin nosturi on aivan omassa luokassaan käyttömukavuuden suhteen, kun nupin tapit saa kuormata huoletta täyteen ilman että tarvitsee miettiä nosturille koloa eikä ajettaessa siltoja. Ja kun päästään tehtaalle niin ei joudu loikkimaan edestakaisin nosturia siirtelemään, mikä on aina turvallisuusriskikin, huomauttaa Heikkilä. 

heikkila2.jpg

(kuva: Joulun alla 2018 J-P Heikkilän Sisun perään saatiin uusi Weckmanin 5-akselinen puutavaraperävaunu varustettuna jämäköillä 11-tonnisilla Terminator XXL 11 tukkipankoilla.)

Perässä kulkee kotimaista laatua

Sisun perään urakointi J-P Heikkilä sai loppuvuodesta 2018 tuliterän Weckmanin 5-akselisen puutavaravaunun.

- Kotimaista suositaan koko yhdistelmässä ja Weckmanin vaunuilla on todella hyvä maine puuautoilijoiden keskuudessa. Halpoja ne eivät ole mutta laatuhan yleensä hieman maksaa hankittaessa mutta tulee edullisemmaksi pitkässä juok- sussa. Uudessa pankonsiirrolla ja paineilmakiristimillä varustetussa vaunussamme on rautajouset ja rumpujarrut eli perinteiseen tekniikkaan luotetaan. Akseleista nousee toinen, kolmas ja viides. Renkaissa päädyimme Bridgestonen laatuun, mihin luotamme myös vetoautossa. Olemme ajaneet W990 vetopyörillä jopa 200 000 kilometriä joten renkaissakin kannattaa panostaa parhaisiin tuotteisiin jos haluaa säästää. Uuden kärryn pankot ovat Terminator XXL:t 11 tonnisina ja 3,30 m pituisilla liukuestetolpilla, mitkä kantavat kuorman kuin kuorman ryhdikkäästi ja silti niiden paino on yllättävänkin alhainen, kertoo Heikkilä. 

   

  

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »