Veneilyvuosi 2018 jatkui pitkälle lokakuuhun - pelastusliivit jäivät liian usein rannalle

08.02.2019 15.35

TRAFICOM.jpg

Pitkälle syksyyn jatkunut veneilyvuosi 2018 vaati 51 veneilijän hengen. Onnettomuuksissa toistui tuttu kaava pienestä veneestä, iäkkäästä miehestä ja mökkirannasta. Uudistuva vesiliikennelaki painottaa pelastusliivien ja muiden kelluntavarusteiden merkitystä entistä enemmän, mikä toivottavasti näkyy myös onnettomuustilastoissa tulevaisuudessa.

Veneilyonnettomuuksissa menehtyi viime vuonna 51 henkilöä. Tällä vuosikymmenellä veneilyonnettomuuksissa menehtyneiden määrät ovat vaihdelleet vuoden 2010 hellekesän 65 menehtyneen ja toissa kesän ennätysturvallisen veneilyvuoden 36 menehtyneen välillä.

”Tilastoissa nousee esiin jälleen tiheänä mökkialueena tunnettu Vuoksen vesistö, johon mm. Suomen suurin järvi Saimaa kuuluu. Onnettomuus johtuu yleensä pienen soutu- tai moottoriveneen kaatumisesta tai kallistumisesta ja onnettomuus sattuu yleensä iäkkäälle miehelle ”, summaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.

Viime vuonna veneilyvuosi jatkui kuuman kesän jälkeen vielä pitkälle lokakuuhun.

”Veneilyonnettomuustilastojen perusteella näyttääkin siltä, että lokakuussa on vielä veneilty ja mökkeilty paljon, koska menehtyneitä vesillä ollut jopa kaksinkertainen määrä normaaliin lokakuuhun verrattuna. Oli kyllä keskimääräistä lämpimämpi ja sateettomampi lokakuu”, toteaa Räisänen.

Uusi vesiliikennelaki painottaa pelastusliivien käyttöä sekä veneen päällikön vastuuta

Veneilyonnettomuuksien kaava toistuu valitettavan samana vuodesta toiseen.

”Jospa tuleva vesiliikennelaki parantaisi tilannetta erityisesti kelluntavarusteiden käytön suhteen. Uudessa laissa ollaan vaatimassa, että vesikulkuneuvon päällikkö huolehtii siitä, että vesikulkuneuvossa olijoilla on pelastusliivit tai muut kelluntavarusteet myös puettuna päälle olosuhteiden niin edellyttäessä. Toivottavasti tämä uudistus näkyy myös tulevien vuosien onnettomuustilastoissa veneilyonnettomuuksien vähenemisenä”, painottaa Räisänen.

”Veneen päällikön vastuuta on myös kaikin tavoin korostettu ja selkeytetty uudessa vesiliikennelaissa. Vastuun selkiytyessä voidaankin toivoa, että ennen matkaan lähtöä myös pienempien vesikulkuneuvojen kipparit ottaisivat entistä paremmin huomioon niin oman kuin muiden vesillä liikkujien turvallisuuden”, sanoo Räisänen.

Uuden vesiliikennelain on kaavailtu tulevan voimaan kesäkuussa 2020.

Venemessuilta viranomaispalveluita kootusti

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin on keskitetty kattavasti veneilijöille kuuluvia viranomaispalveluita merikartoista radiolupiin ja veneiden rekisteröinneistä erilaisiin pätevyyskirjoihin ja veneilyturvallisuuteen. Tervetuloa juttelemaan asiantuntijoidemme kanssa Vene Båt 19 -messuille Helsingin messukeskukseen 8.-17.2.2019 viranomaisten yhteisosastolle 7a130.

Lisätietoja:
www.traficom.fi/fi/vesiliikenneonnettomuustilasto

vesiliikenneonnettomuuksien ennakkotilasto 2018

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »