Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12627953 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.4.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistonaLue lisää »19.4.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaaLue lisää »18.4.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmatLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.4.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistonaLue lisää »19.4.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaaLue lisää »18.4.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmatLue lisää »

Väylävirasto: Teiden talvihoidon periaatteista

Share |
08.02.2019 11:23

Kaikkia maanteitä ei voida hoitaa kohtuullisin kustannuksin välittömästi. Siksi maantiet on tällä hetkellä jaoteltu kuuteen talvihoitoluokkaan: lse, ls, I, lb, ll ja lll, joista lse-luokan palvelutaso on korkein.

Syksystä 2019 lähtien otetaan käyttöön urakoiden kilpailutuksen myötä uusi talvihoitoluokka Ic. Talvihoitoluokasta I luovutaan, kuten useimmissa ELY-keskuksissa on jo tehty. Kävely- ja pyöräilyväylillä hoitoluokat ovat K1 ja K2. Joillakin kaupunkiseuduilla on myös laatukäytäviä (L).

Väylävirasto päättää vilkkaimmin liikennöityjen teiden talvihoitoluokituksen, paikallinen ELY-keskus ratkaisee vähäliikenteisempien teiden luokituksen. Talvihoidon taso on erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman luokan tiet hoidetaan koko maassa samantasoisesti. Hoitoluokat määrittelevät, missä kunnossa teiden on oltava talvella tai kuinka nopeasti on ryhdyttävä toimenpiteisiin kelin muuttuessa.

Autoilijoiden on varauduttava myös huonoihin keliolosuhteisiin, nopeissa säätilan muutoksissa voi pääteilläkin olla toisinaan huono keli. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, kovilla tuulilla tai runsaan lumisateen aikana tiestölle ehtii kertyä useampi sentti lunta hoitolenkin aikana. Liukkaudentorjunnassa käytettävä hiekka voi puolestaan pyyhkiytyä helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Liukkaudentorjunta tehdään suolattavilla teillä pääosin ennakkoon. Myös hiekalla hoidettavilla teillä ennakoivat toimenpiteet, kuten tienpinnan karhentaminen tarvittaessa ovat tärkeitä.

19.04.2019 11:22Metsäteho: Hakkuukonetietoa voi hyödyntää laserkeilauksen opetusaineistona
19.04.2019 9:33Talousmetsien luonnonhoidolla on merkitystä - toimia kannattaa jatkaa ja tehostaa
18.04.2019 15:33Sami Eklundilla kovin aika - kisa jatkuu ensi viikolla - Katso tästä Puunkuormaajamestari 2019 -alkukilpailuiden paikkakuntien nopeimmat
18.04.2019 14:01Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Tehdasvalmis autohakkuripaketti toimii luotettavasti
18.04.2019 12:01Dunlop Hiflexilla 50-v. juhlavuosi - Road Show ensi tiistaina 23.4. Turussa - tervetuloa!
18.04.2019 10:01TAVO Oy viettää uuden myymälänsä avajaisia ensi viikon torstaina ja perjantaina 25.-26.4.
17.04.2019 18:22ATT-Forest Oy: Pääroolissa ammattitaitoiset kuljettajat ja hyvät koneet
17.04.2019 18:10Teboilin toimitusjohtajaksi Alexey Moskalenko
17.04.2019 17:22Pohjois-Savon Kasvupolku®: Voittajaksi valittiin Zoy Oy - puunkorjuun tuotteisiin ja palveluihin keskittyvä Fomatec Oy sai tuomariston erityismaininnan
17.04.2019 11:50PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 30.7.2019 mennessä

Siirry arkistoon »