Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13799688 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »23.7.2019 8:00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätönLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »23.7.2019 8:00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätönLue lisää »

Antiokia Oy:n valinta: Biokaasua polttoaineena käyttävä Volvo FH460

Share |
06.02.2019 16:47

Antiokia_Volvo_1.jpg
  
Biokaasulla kulkeva Antiokia Oy:n Volvo FH460 on esimerkki vihreiden arvojen toteuttamisesta kuljetuskaluston valinnassa. Kaasua polttoaineena käyttävistä vaihtoehdoista nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttää jo useampi Volvo kuorma-auto Suomessa. Sitä vastoin nesteytetyllä biokaasulla (LBG) kulkevat kuorma-autot ovat vielä toistaiseksi harvemmassa. Sellainen on kuitenkin hyvinkääläisen Antiokia Oy:n tuorein hankinta. 
  
Antiokia Oy:n uusi puoliperävaunuyhdistelmä on monessakin mielessä poikkeuksellinen. Pelkästään kuorma-auton ulkonäkö herättää huomiota, sillä päivittäistavarakauppaketju Lidl:in ilmettä ei olla nähty aiemmin muussa kuljetuskalustossa Suomessa. Biokaasua käyttävänä FH Volvo on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Perävaunun Carrier Vector lämmönsäätölaite saa käyttövoimansa auton moottorin pyörittämältä ECO-DRIVE generaattorilta, jolloin lämmönsäätölaitekaan ei synnytä kasvihuonepäästöjä. 

Toimitusjohtaja_Eeva_Virtanen_Antiokia.jpg
  Toimitusjohtaja Eeva Virtanen on tyytyväinen biokaasyyhdistelmään ensikokemusten perusteella. Hänen johtamansa Antiokia Oy harjoittaa kuljetuksia 25 liikenneluvan puitteissa.  

-Tämä on merkittävä luottamuksen osoitus toimeksiantajaltamme Lidl:ltä, kun pääsimme mukaan tähän projektiin, toimitusjohtaja Eeva Virtanen Antiokia Oy:stä kertoo. Polttoaineena käytettävä nesteytetty biokaasu (LBG) tuotetaan Lidl:in myymälöistä kerätyistä, syömiseen kelpaamattomista elintarvikkeista eli biojätteestä.  Auto on varustettu 205 kilon nesteytetyn kaasun säiliöllä. 

Volvo Trucks tuotepäällikkö Mikko Aules Volvo Finland Ab:ltä kertoo, että 0,72 kiloa biokaasua vastaa energiapitoisuudeltaan litraa dieselöljyä. Hän tarkentaa, että kaasun syttymiseen käytetään pieni määrä dieseliä, mistä syystä auto on varustettu myös pienellä dieselsäiliöllä. Mikäli sytytyksessä käytetään fossiilivapaata HVO-dieseliä, CO2 päästöissä päästään nollatasolle. Nesteytettyä biokaasua kuten nesteytettyä maakaasua käyttäviä 13-litran moottoreita on teholuokissa 420 ja 460 hevosvoimaa. LNG ja LBG -käyttöisten FM ja FH kuorma-autojen moottoreiden suoritusarvot ovat lähes identtiset dieseliä käyttävien vastaavien moottoreiden kanssa.   
  
Virtanen kertoo päätyneensä Volvoon juuri biokaasuautossa muun muassa myyjän ammattitaidon sekä kauppateknisten syiden perusteella. Hankintahinnaltaan biokaasua käyttävä ja ECO-DRIVE generaattorista käyttövoimansa saavalla lämmönsäätölaitteella varustettu yhdistelmässä on hintaeroa perinteisellä tekniikalla varustettuun vastaava tuotteeseen. Mutta Virtanen näkee hintaeron kuitenkin kuoleentuvan reippaalla ajosuoritteella pitkässä juoksussa, biokaasun ollessa dieseliä edullisempaa polttoainetta. 

Biokaasuyhdistelmällä suoritetaan myymälätoimituksia Lidl -myymälöihin Etelä-Suomen alueella. Antiokian uusi Volvo FH 460 LBG liikkuu viiden kuljettajan voimin, 23 tuntia vuorokaudessa. 
  
Volvo FH ja FM LNG/LBG edut:
  
Dieselkäyttöisen kuorma-auton ajettavuus ja suorituskyky 
Volvon Trucksin kaasukäyttöisten kuorma-autojen voimansiirtolinja perustuu Volvon maineikkaaseen moottoriteknologiaan. Suorituskyky on entisellään, mutta CO2-päästöjä syntyy 20 % vähemmän. Kaasukäyttöinen Volvo FH LNG:n ajettavuus ja suorituskyky ovat tutun Volvo FH:n veroisia. 
  
Pienemmät polttoainekustannukset 
Polttoainetehokkuudeltaan Volvon uudet kaasukäyttöiset kuorma-autot ovat vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen veroisia. Koska LNG on kuitenkin usein edullisempaa, valmiudet pienentää polttoainekustannuksia ovat hyvät. 
  
Pienempi ekologinen jalanjälki 
Samoista kuljetuksista voidaan huolehtia aikatauluista tinkimättä, mutta CO2-jalanjälki on 20 % pienempi. Biokaasua käyttämällä päästöt pienenevät 100 %. 

Luotettava ratkaisu 
Moottori on kuorma-auton sydän. Uusi kaasukäyttöinen moottori perustuu tekniikan huippua edustavaan D13K-moottoriin. Uuden G13C-moottorin tehokkuus on dieselin veroinen. Myös huoltovälit, luotettavuus ja suorituskyky ovat dieselistä tutut. 

Kestäviä kuljetusratkaisuja 
Volvo FH LNG pienentää CO2-päästöjä heti 20 %. Bio-LNG:tä ja HVO:ta käyttäen voi pienentää päästöjä 100 %, kuormakapasiteettia tai tuottavuutta tinkimättä.  

23.07.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöön
23.07.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaan
23.07.2019 8:00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätön
22.07.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla

Siirry arkistoon »