Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11916189 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.2.2019 18:33Metsätyön Hämeenlinnan toimipiste palvelee urakoitsijoita ammattitaidollaLue lisää »20.2.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässäLue lisää »20.2.2019 15:09Ruukki Construction Piristeel Oy:n enemmistöomistajaksiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.2.2019 18:33Metsätyön Hämeenlinnan toimipiste palvelee urakoitsijoita ammattitaidollaLue lisää »20.2.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässäLue lisää »20.2.2019 15:09Ruukki Construction Piristeel Oy:n enemmistöomistajaksiLue lisää »

Suomalaisten suosima perheauto täyttää 60 vuotta

Share |
06.02.2019 9:10

ŠKODA OCTAVIA täyttää 60 vuotta. Ensimmäiset Octaviat rullasivat Mladá Boleslavin tehtaan tuotantolinjalta tammikuussa 1959. Nykyajan ensimmäinen OCTAVIA-sukupolvi jatkoi suositun perheautokokoluokan automallin viitoittamalla tiellä 1990-luvun puolivälissä.

Monella kielellä kauniisti ääntyvä nimi ‘OCTAVIA’ tuli ŠKODA-automallistoon täsmälleen 60 vuotta sitten. Nimi juontaa latinan kielen sanasta ‘octavia’. Se tarkoittaa kahdeksatta. Uusi automalli kun oli Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen ja samalla myös kahdeksas ŠKODA-malli, jossa käytettiin Škodan vuonna 1933 esittelemää edistyksellistä pyörien erillisjousitusta.

Ensimmäinen kaksiovinen ŠKODA OCTAVIA lähti Mladá Boleslavin tehtaalta tammikuussa 1959. Ensimmäisten tuotantoviikkojen aikana Octavian rinnalla valmistettiin vielä sen edeltäjämalleja Š 440 ja Š 445. Octavian konepellin alla oli vankka nelisylinterinen 1,1-litrainen moottori. Se kehitti tehoa 29,4 kW (40 hv), ja takapyörille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston kautta. Huippunopeudeksi kerrottiin 110 km/h ja polttoaineen keskikulutukseksi 7,7 litraa sadalla kilometrillä. Sulavalinjaisen kaunis kori ihastutti kuten hyvät ajo-ominaisuudetkin. Tekninen edistyksellisyys, kuten etuakselin kierrejouset ja kallistuksenvakaaja, tekivät Octaviasta mukavan ja helposti käsiteltävän. Vuoden 1959 mittaan käyttöön tulleet epäsymmetriset ajovalot paransivat aktiivista turvallisuutta. ŠKODA esitteli 1959 myös tehokkaamman mallin OCTAVIA SUPER, jossa oli 1,2-litrainen moottori teholtaan 33 kW (45 hv). OCTAVIA-mallien kysyntä kasvoi vahvasti sekä kotimaassa että ulkomailla.

Geneven autonäyttelyssä 10. maaliskuuta 1960 ensiesiteltiin sporttinen ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS), jonka moottorista irtosi tehoa peräti 37 kW (50 hv). ŠKODA haki Kansainväliseltä autourheiluliitolta (FIA) TS-mallille luokituksen ratakisojen ja rallien vakioautosarjoihin, minkä ansiosta tämä yli 130 km/h huippunopeuteen yltävä kaksiovinen auto alkoi esiintyä moottoriurheilun maailmassa. Kuuluisassa Monte Carlon rallissa OCTAVIA TS:llä tehtiin hattutemppu: sillä ajettiin luokkavoittoon vuosina 1961,1962 ja 1963.

ŠKODA esitteli Brnossa 11. syyskuuta 1960 uuden OCTAVIA COMBI -farmarimallin, jossa ensimmäistä kertaa oli kaksiosainen, vaakasuunnassa jaettu takaluukku. Vaikka auton ulkomitat olivat kompaktit, sillä matkusti mukavasti viisi aikuista. Heidän tavaroilleen oli tarjolla 690-litrainen tavaratila, jonka lastauspituus oli 0,965 metriä. Takaistuinselkänojat eteen kääntämällä tavaratila suureni 1050 litraan.

Kaksiovista sedanmallia valmistettiin vuoteen 1964 saakka: viimeinen yksilö, harmaa OCTAVIA Super, valmistui Mladá Boleslavin tehtaalta 11. huhtikuuta. Sen seuraajamalliksi tuli täysin uusi ŠKODA 1000/1100 MB, jossa oli itsekantava kori ja moottori takana. Viimeinen OCTAVIA-farmari lähti maailmalle Kvasinyn tehtaalta 21. joulukuuta 1971. Vuosina 1959‒1971 ŠKODA Octaviaa valmistettiin kaikkiaan 360 000 kappaletta, joista yli 54 000 oli farmareita.

Vankkaan ja luotettavaan Octaviaan perustui ensimmäinen Uudessa-Seelannissa valmistettu auto. Vuosi oli 1966: yhteistyössä Škodan kanssa siellä kehitettiin malli TREKKA. Se pohjautui OCTAVIA SUPER -mallin lyhennettyyn alustaan. Tätä suosittua hyötyajoneuvomaista automallia voidaan pitää Škodan nykyisten katumaasturimallien esiasteena.

Uuden ajan ensimmäisen OCTAVIA-sukupolven myötä mallinimestä muodostui koko automerkin synonyymi. Vuonna 1992 – siis varsin pian Škodan tultua osaksi Volkswagen-konsernia – alettiin suunnitella täysin uutta automallia, joka herätti legendaarisen mallinimen jälleen eloon. Nykyaikaisen perustekniikan pohjalle silloinen päämuotoilija Dirk van Braeckel ja hänen tiiminsä piirsivät edukseen erottuvan korin. Isotakaluukkuinen, sedanmallinen OCTAVIA ensiesiteltiin 4. huhtikuuta 1996. Se keräsi heti kansainvälistä suosiota erinomaisella aktiivisella ja passiivisella turvallisuudellaan. Sen tavaratila oli reilun kokoinen, 528‒1328 litraa. Vieläkin tilavampi ja Euroopan markkinoilla erityisen hyvin menestynyt farmarimallinen OCTAVIA COMBI täydensi mallistoa maaliskuussa 1998. Ensimmäinen nelivetoinen versio julkistettiin 1999. Marraskuuhun 2010 mennessä ensimmäisen sukupolven Octaviaa valmistetiin 970 000 liftbackinä ja yli 470 000 farmarina.

ŠKODA Octavian vahvaa suosiota jatkoi vuosina 2004‒2013 valmistettu toinen sukupolvi: sitä myytiin kaikkiaan 1,6 miljoonaa kappaletta liftbackinä ja 900 000 kappaletta farmarina. Entistäkin paremman ja monipuolisemman käytännöllisyyden ohella toisessa sukupolvessa esiteltiin monia teknisiä uutuuksia. Esimerkiksi TSI-suoraruiskutusbensiinimoottorit tai automaattinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Octavian nykyinen kolmas sukupolvi on ŠKODA-automalliston selkäranka. Sitä on valmistettu marraskuusta 2012. Kattava malliuudistus tehtiin helmikuussa 2017. Kolmannen sukupolven Octavioita on myyty jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta.

ŠKODA Octavialla on jo pitkään ollut vankka ja tunnettu asema monilla markkina-alueilla. Vaikuttavana todisteena ovat vuodesta 1959 alkaen valmistetut yli 6,5 miljoonaa Octaviaa. Nykyään Octaviaa valmistetaan Tšekin tasavallan Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škodan päätehtaan ohella myös omille markkinoilleen Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Kazakstanissa ja Algeriassa.

20.02.2019 18:33Metsätyön Hämeenlinnan toimipiste palvelee urakoitsijoita ammattitaidolla
20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 15:09Ruukki Construction Piristeel Oy:n enemmistöomistajaksi
20.02.2019 14:00Datan kulutus kasvoi voimakkaasti erityisesti matkapuhelinkäytössä
20.02.2019 8:55Volvo Trucks pyrkii nopeuttamaan ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystä
20.02.2019 8:11Talvinen Suomi tummuu: lumen sulaminen aikaistuu ja sulamiskausi pitenee
19.02.2019 19:44Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Shangrao City Lulin Paperille Kiinaan
19.02.2019 19:11Dieselpolttoaineen lisäaineesta selvää hyötyä kuorma-autoissa ja työkoneissa
19.02.2019 16:33Ensimmäiset sähköiset Volvo-kuorma-autot toimitettu asiakkaille
19.02.2019 15:01Lujat alumiinivanteet raskaisiin kuljetuksiin ja haastaviin käyttöolosuhteisiin

Siirry arkistoon »