Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli

16.01.2019 9.24

atn12.jpg

Seitsemän miestä, kolme autoa ja 5 000 kilometriä jäänpintaa. Kun islantilais-amerikkalainen retkiryhmä ajoi Grönlannin etelärannikolta maan pohjoisimpaan kolkkaan ja takaisin 20 päivässä, varustettiin yksi retkellä olleista Arctic Trucksin erityisajoneuvoista todelliseen talveen räätälöidyillä Nokian Hakkapeliitta 44 -renkailla.

Vaiherikas seikkailu arktisen luonnon keskellä koetteli niin miehistön kuin kalustonkin etenemiskykyä.

Katso video ääriolojen mestareista Grönlannin jäätiköllä

Expeditions7 –nimeä kantanut tutkimusretki starttasi etelä-Grönlannin Isortoqista ja suuntasi maan keskiosan halki kohti pohjoisen Wulff Landia. Suurin osa ajomatkasta taittui maata halkovan, tuhansien kilometrien pituisen ja paikoin jopa kolme kilometriä paksun mannerjäätikön päällä.

Ajomatkan aikana retkeläiset kirjasivat säätietoja ja ottivat lumi- ja jäänäytteitä, jotka annettiin myöhemmin yliopistoille tutkimuskäyttöön. Lähes kolmen viikon reissu päättyi Grönlannin länsirannikolle Sisimiutin kylään. Kaikkiaan ajomatkaa kertyi 5 169 kilometriä.

atn22.jpgEteenpäin haasteista huolimatta

Grönlannin äärioloissa sekä kuljettajien että ajoneuvojen kestävyys venytetään äärimmilleen. Siitä saatiin esimakua jo lähtövalmisteluissa, kun yksi autoista upposi osittain ohuehkon jokijään läpi.

- Vaikeinta oli päästä matkaan ja löytää auton kantava turvallinen reitti rannikolta paksumman mannerjään päälle. Onni onnettomuudessa, ettei mitään pahempaa sattunut ja pääsimme matkaan, tosin kyllä muutaman päivän suunniteltua myöhemmin, kertoo matkalle osallistunut Arctic Trucksin perustajajäsen Emil Grimsson.

Matkalla hankaluuksia aiheuttivat myös vaihtelevat keliolot ja sankassa lumipyryssä olemattomaksi muuttunut näkyvyys. Ne tekivät matkanteosta paikoin tuskallisen hidasta. Hitaimmilla pätkillä ajoneuvot etenivät vain 10 kilometrin tuntinopeudella. Lämpötila painui alimmillaan -40 asteeseen.

Retkikunta sai silti nauttia myös Grönlannin parhaimmista puolista.

- Jäätikkö on upea näky, kun se levittäytyy eteen koko komeudessaan. Myös saapuminen päivien jäällä ajamisen jälkeen Wulff Landiin on jäänyt mieleen. Paikka oli vaikuttava, vähän epätodellinenkin. En tiedä, onko kukaan koskaan ajanut autolla yhtä pohjoiseen, Grimsson miettii.

Kaluston kestävyys testissä

Grönlannin karun kaunis, koskematon maasto ei ole helpoin reitti kokeneellekaan talvikuskille. Siksi retkelle haluttiin alansa huippua olevat luotettavat varusteet, joilla retkikunta selviäisi niin jäätiköstä kuin kivisestä maastosta ja pehmeistä lumitöyräistä.

Autoiksi valikoitui kolme islantilaisen Arctic Trucksin erikoisajoneuvoa, joita käytetään mm. Etelämantereen tutkimusmatkoilla. Ajoneuvoista uusin varustettiin maailman pohjoisimman rengasvalmistajan suoristuskykyisillä Nokian Hakkapeliitta 44 –renkailla. Renkaassa on erittäin kylmiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus, joka antaa pitoa ja kestää.

- Halusin autoomme juuri Nokian Hakkapeliitat aiempien kokemusten perusteella. Renkaat ovat vahvoilla äärioloissa ja jopa -40 asteen pakkasella ne toimivat uskomattoman hyvin, Grimsson sanoo.

Painoa yhdellä renkaalla on 70 kiloa, ja halkaisijan mitta on yli metrin. Järeä rengas syntyi pari vuotta sitten Nokian Renkaiden ja Arctic Trucksin pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena.

- Pehmeässä lumessa tarvitaan isot renkaat, joissa on riittävä ilmatila. Ilmanpainetta säätämällä voi vaikuttaa siihen, kuinka suureksi renkaan kosketuspinta alustaan muodostuu. Leveä rengas kantaa paremmin eikä uppoa yhtä syvälle kuin kapea rengas.

Riittääkö polttoaine? 

Yksi tärkeimpiä etukäteen tehtäviä suunnitelmia oli polttoaineenkulutuksen tarkka laskenta. Jäätiköllä tankkauspisteitä on turha odottaa.

- Polttoainetta kului matkalla onneksi vähemmän kuin arvioimme. Nokian Hakkapeliittojen polttoaineenkulutus on hyvä.

Grönlannissa polttoaine kulki nyt ensimmäistä kertaa retkikunnan mukana autojen perässä vedettävissä ahkioissa. Retkikunnalla oli tekemistä, että säiliöt pysyivät ehjinä ja kiinni ahkioissa vaikeakulkuisessa maastossa.

Elämys vailla vertaa

Seitsikosta hioutui matkan aikana tiivis porukka, jossa jokainen hoiti oman tonttinsa ruoanlaitosta autonkorjaukseen ja valokuvaukseen. Mutta millainen elämys reissu oli?

- Ikimuistoinen! Tällaiset reissut vievät mukanaan, siinä voi keskittyä vain hetkeen, nauttia ja unohtaa kaiken muun, Emil Grimsson sanoo.

Retkikuntaan kuuluivat Greg Miller (johtaja), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg ja Kurt Williams Yhdysvalloista sekä Emil Grimsson (co-leader) ja Torfi Johannsson Islannista.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »