Maailman suurin kuorma-autotehdas valmistaa yli 100 000 ajoneuvoa vuodessa13.01.2019 20.01
Ryhmä suomalaisia Veho Hyötyajoneuvojen asiakkaitaja Ammattilehti pääsivät lokakuussa tutustumaan Saksassa maailman suurimpaan kuorma-autotehtaaseen, mistä valmistuu jopa yli 400 uutta kuorma-autoa päivässä. (kuva yllä: Daimlerin Saksan Wörthissä sijaitseva kuorma-autotehdas on maailman suurin lajissaan valmistusmäärän ollessa yli 100 000 ajoneuvoa vuodessa.) Daimler päätti perustaa kuorma-autotehtaan Wörthiin, Stuttgartin läheisyyteen, vuonna 1963. Ensimmäinen Mercedes- Benz kuorma-auto rullasi uudesta tehtaasta ulos vuonna 1965 - sen jälkeen tämä tapahtuma on toistunut jo yli 4 miljoonaa kertaa. Tänä päivänä Wörthissä tehdään Mercedes-Benz Actros, Arocs, Atego ja Antos kuorma-autot sekä lisäksi Unimog, Zetros ja Econic erikoisajoneuvot; kokonaisvalmistusmäärän ollessa yli 100 000 kappaletta vuosittain. (kuva: Mercedes-Benz kuorma-autot valmistuvat noin kilometrin pituiselta pääkokoonpanolinjalta - uusi auto tulee ulos noin neljän minuutin välein.) Kuorma-autot valmistuvat noin kilometrin pituiselta pääkokoonpanolinjalta - uusi auto tulee ulos noin neljän minuutin välein. Runko liikkuu hiljalleen linjaa eteenpäin ja kasaantuu valmiiksi autoksi, jolle suoritetaan lopuksi testiohjelma jonka jälkeen se lähtee asiakkaalle toimitettavaksi. Wörthissä valmistetaan myös ohjaamot erittäin pitkälle robotisoiduilta tuotantolinjoilta. Rungoltaan erilaisia ohjaamoita on yli 550 ja sisustavaihtoehtoja tuhansia. Voimansiirtokomponentit tulevat valmiina Daimlerin muilta tehtailta; esimerkiksi moottorit Mannheimista mikä sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä Wörthistä. (kuva: Kuorma-auto alkaa rakentumaan runkopalkkien päälle pala palata komponenteista.) Vaikka Wörthin tehdas on koko kuorma-autoalan pisimmälle automatisoitu, työskentelee siellä noin 12 000 työntekijää tuotannossa sekä tuotekehityksessä ja testauksessa ym. Wört- hissä on käytössä myös edistyksellinen testiratakeskus, minkä tuottama tieto on ensiarvoisen tärkeää tulevia malleja kehitettäessä. (kuva: Wörthissä on käytössä myös edistyksellinen testiratakeskus, minkä tuottama tieto on ensiarvoisen tärkeää tulevia malleja kehitettäessä.)
(kuva: Ötigheimissa päästiin tutustumaan Mercedes-Benzin Off Road -testirataan, jossa oli myös mahdollisuus ajaa Unimog ja Zetros -ajoneuvoja todella haastavilla radoilla; kuvan nousut olivat jopa 80 asteisia. Mukana onnistuneessa reissussa olivat Jari-Pekka Savikko, Pekka Nykänen, Jari Simula, Jouni Laurila, Raili Myllylä, Heikki Juntunen, Pekka Forsström, Ville Peltola, Sami Vertanen, Kimmo Karppinen, Patrik Karppinen, Ismo ja Eija Nieminen, Risto Virkkula, Sulo Koivuniemi, Juha Laine, Risto Salomaa, Rainer Myöhänen, Paavo Sonninen, Ari Sonninen, Pasi Kaskisto, Tero Myllykoski, Olli ja Minna Kivelä, Mika Viitaharju, Timo Lintunen, Jouni Kummala, Jarno Hietasaari, Nina Uschanov ja Janne Jokela.) |