Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12354258 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.3.2019 11:00Huolehdi kesäajoneuvoon liittyvistä velvollisuuksista ajoissa - Laiminlyönnistä voi seurata kovat sanktiotLue lisää »21.3.2019 10:00SabriScanille tytäryhtiö MarokkoonLue lisää »21.3.2019Metsäpuut kukkivat tänä keväänä runsaastiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.3.2019 11:00Huolehdi kesäajoneuvoon liittyvistä velvollisuuksista ajoissa - Laiminlyönnistä voi seurata kovat sanktiotLue lisää »21.3.2019 10:00SabriScanille tytäryhtiö MarokkoonLue lisää »21.3.2019Metsäpuut kukkivat tänä keväänä runsaastiLue lisää »

Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta

Share |
10.01.2019 14:30

Sisu_puutavara-auto.jpg

Tänään hyväksytty kuorma-autokaluston enimmäismittoja koskevan asetuksen muutos mahdollistaa useiden uudentyyppisten ajoneuvoyhdistelmien käyttöönoton. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.

Mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa. Euroopan komissio on vahvistanut, että mittojen muutosta koskeva asetus on EU-lainsäädännön mukainen. Muutokset astuvat voimaan 21.1.2019.

Yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksen myötä nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Suurin kuormatilan pituus kasvaa 21,42 metristä 29,24 metriin. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.

Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu. Liikenneviraston arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin nykyiselle päätieverkolle. Päätieverkolla on joitakin ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä. Kaupunkien katuverkko soveltuu vain osittain pidemmille ajoneuvoyhdistelmille, mutta toisaalta niiden pääasiallinen käyttökohde on päätieverkko sekä kaupungeissa satamiin ja terminaaleihin johtavat pääkadut.

Massoja ei koroteta

Ministeriö on myös selvittänyt mahdollisuutta nostaa kuorma-autojen enimmäismassoja. Massojen nostaminen edellyttäisi merkittäviä parannuksia tieverkolla. Suuremmat akselimassat vaikuttavat muun muassa siltojen sekä tie- ja katurakenteiden kestävyyteen. Näiden salliminen valtakunnallisesti koko runkoverkolla edellyttäisi suuria investointeja, joiden toteutusaikataulu ulottuisi pitkälle ensi vuosikymmenelle. Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastelu osoittikin, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

(Autotuojat ja -teollisuus ry)

21.03.2019 11:00Huolehdi kesäajoneuvoon liittyvistä velvollisuuksista ajoissa - Laiminlyönnistä voi seurata kovat sanktiot
21.03.2019 10:00SabriScanille tytäryhtiö Marokkoon
21.03.2019Metsäpuut kukkivat tänä keväänä runsaasti
20.03.2019 19:33Näin puhdistat Alcoa Dura-Bright® -alumiinivanteet
20.03.2019 13:06Tulevan vaalikauden tärkeimmät haasteet huoltovarmuuden näkökulmasta
20.03.2019 11:30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä
20.03.2019 11:20Uudistuva Mercedes-Benz GLC Coupé
20.03.2019 11:00Ajokortin ulkoasua uudistetaan
20.03.2019 10:50Tuulilasin kuntoa valvotaan katsastuksissa - Ilmaisia tuulilasitarkistuksia pääsiäisviikolla valituilla ABC-asemilla
20.03.2019 10:37Tulevaisuuden lämpimät talvet voivat heikentää metsäpuiden taimien selviytymistä

Siirry arkistoon »