Puutavarayhdistemän oikeaoppisella muotoilulla on käyttäjilleen vain positiivisia vaikutuksia.
10.01.2019 6.11
Kaikki se työ, mitä tehdään parempien aerodynaamisten ominaisuuksien aikaansaamiseksi puutavarayhdistelmään tuo mukanaan käyttäjilleen vain positiivisia tuloksia. - Tätä työtä toivoisin tapahtuvan kaikkien laitevalmistajien osalla, ja paljon nykyistä tehokkaammin.
Aerodynaamisella muotoilulla ja virtausohjaustekniikalla on mahdollista saavuttaa merkittäviä polttoainesäästö-, ja päästövähennyksiä kaikissa kuorma-autotyypeissä ja painoluokissa. Puuravarayhdistelmä on tässä kehitystyössä selkeästi kaikista kiinnostavin, johtuen sen haastavasta lähtöasetelmasta.
Puutavarayhdistelmä on rakenteeltaan sellainen, että sen ilmanvastusvoimat ja pyörteilyt ovat kuorma-autojen malliston suurimpia , sekä kuormattuna-, että tyhjänäajossa.Raakapuuyhdistelmässä on kehityskelpoista ilmavastuspintaa noin 70 m2 tyhjänä- , ja satakunta neliötä kuormattuna ajossa.
Puutavarayhdistelmä rakentuu vetoautosta, perävaunusta , sekä valtaosassa nyky-yhdistelmiä myös kuormaimesta. Nämä kaikki yhdistelmän osatekijät aiheuttavat ilmanvastusvoimia, ilmanpyörteilyä ja sen myötä turhia kuluja ', päästöjä-, loiskuormaa sekä heikentävät kanssaliikenteen näkyvyyttä ja turvallisuutta lumisilla-, vetisillä-, ja pölyävillä teillä. - Näitten kaikkien puutavarayhdistelmän rakenneosien muotoilua ja virtaustekniikkaa kehittämällä on mahdollista parantaa koko yhdistelmän tuottavuutta ja käyttömukavuutta sekä liikenneturvallisuutta merkittävästi, ja lähes täysin ilman lisäkuluja.
Heikki Jokela 050 4129 024
|