Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13788005 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttäLue lisää »22.7.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttiaLue lisää »22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttäLue lisää »22.7.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttiaLue lisää »22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »

***KATSO TÄSTÄ VIDEO*** AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa Volvo FH 460 ja Volvo FH 460 LNG - Kulut kuriin LNG:llä

Share |
18.01.2019 15:22

volvoajoaaa.jpg

KLIKKAA KUVAA YLLÄ JA KATSO VIDEO!!! Volvo Trucks toi markkinoille uuden polttoainetaloudellisen raskaankaluston voimanlähteen. Nesteytettyä maakaasua ja dieseliä polttoaineena käyttävässä 13 litran moottorissa yhdistyvät maakaasumoottorin vähäpäästöisyys ja dieselin joustavuus ja tehokkuus. Ammattilehden koeajossa moottoriuutuus pärjäsi tasavertaisesti dieselin rinnalla. Kun katseet käännettiin polttoainelaskuun alkoi kaasuautoilu kiinnostaa entistäkin enemmän.

(kuva yllä: Volvon LNG-diesel monipolttoainemoottori on parivertailun perusteella varsin onnistunut kokonaisuus. Kuljettajan kantilta arvioitaessa ero vastaavaan dieseliin on merkityksetön.) 

Piti senkin päivän tulla vastaan, kun autojen parivertailun tavoitteena on huomata, että autot ovat ominaisuuksiltaan lähes identtisiä. Näin asia kuitenkin on. Volvo Trucksin tuore, nesteytettyä maakaasua ja dieseliä polttava, tilavuudeltaan 13-litrainen monipolttoainemoottori vastaa  käyttöominaisuuksiltaan lähes täydellisesti vastaaviin suoritusarvoihin yltävää 13 litran dieselvaihtoehtoa, jollainen löytyy ajolenkillä edellä ajavan ja täysin vastaavan Volvo FH460 puoliperäyhdistelmän runkoaisojen välistä. 

Paperilla moottorien välillä on eroa vain vääntömomenttikäyrässä, joka kääntyy 100 Nm verran dieselin puolella. Kaasumoottorilla varustetussa autossa on eroa kompensoidaan pykälää tiheämmän perävälityksen voimin. Maantiellä autojen välille on vaikea tehdä selkeää eroa, minkä apumiehen paikalla istuva Volvon ruotsalainen tehdaskuljettaja myöntää olevan koko koeajorupeaman perimmäisenä jujuna: 

- 13-litrainen dieselmoottorimme on itsessään jo täydellinen voimanlähde, minkä polttoainetaloudellisuutta ja tuottavuutta asiakkaamme vuolaasti ylistävät. Uuden kaasumoottorin kehityksessä otimme tavoitteeksemme yltää samoihin suoritusarvoihin ja polttoainetalouteen. Suoritusarvoissa pääsimme tavoitteeseemme, mutta polttoainetaloudessa ylitimme tavoitteen reilulla marginaalilla. Uusi moottori on erittäin pieniruokainen. Sen todistavat sekä omat testimme että asiakkaidemme kokeilut. 

pari2.jpg

(kuva: LNG auton polttoainetankkaus on helppoa, joskin polttoaineen kylmyydestä johtuen tapahtuma vaatii kunnon suojavarusteet.)

Tasaisessa maantieajossa LNG-kulutus on helposti 17-18 kg/100 km luokkaa, ja sen allekin. Koska moottori on puristussytytteinen palotapahtuma käynnistetään pienellä määrällä dieseliä, mitää kuluu tyypillisesti 5-10 % kaasunkulutuksesta. 

- Monipolttoaineteknologian avuin saavutamme kaasumoottorillamme dieselille ominaisen korkean hyötysuhteen ja suorituskyvyn. Lisäksi moottorimme haitalliset päästöt ovat vähintään 20 % dieseliä matalammat, ja Bio-LNG:tä ja HVO-dieseliä käytettäessä laskennallisesti jopa 100 % matalammat, sanoo apumiehen paikalla istuva valmistajan edustaja, Volvolta kerrotaan.

pari3.jpg

(kuva: Koeajoreitti osoitti Volvon lupaukset eri moottorien samankaltaisuudesta hyvin paikkaansa pitäviksi, kaasumoottorin kanssa pärjää siinä missä dieselilläkin.)

Ajoltaan samanlaisia

Koeajo suoritettiin pareittain. Ammattilehdellä kävikin tämän suhteen melkoinen tuuri, sillä ajopariksi, toisen auton rattiin valikoitui Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima

- Otetaan näistä mittaa pienemmillä tieosuuksilla, niin saadaan jonkinmoinen käsitys eroavaisuuksista. Maantiellä ovat lienevät enemmän ja vähemmän toistensa kopioita, Kima arvioi. 

Taipaleelle lähdettiin Volvo Truck Center Vantaan pihamaalta. Ensimmäinen pysähdys tehtiin läheisellä Gasum LNG-asemalla, missä autot tankattiin. Mielenkiintoisen polttoainetäydennysrituaalin jälkeen yhdistelmien keulat käännettiin kohti Vaasaa, mitä lähestyttiin pikkuteitä pitkin aina Hyvinkäälle saakka, josta tultiin ensin vanhaa Hämeenlinnantietä ja myöhemmin Tuusulantietä pitkin takaisin Vantaalle. Sama reitti ajettiin kahteen otteeseen, jotta molemmat pääsivät ajamaan kumpaakin autoa. 

Koeajoreitti osoitti Volvon lupaukset eri moottorien samankaltaisuudesta hyvin paikkaansa pitäviksi, kaasumoottorin kanssa pärjää siinä missä dieselilläkin. 

pari5.jpg

(kuva: Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kiman (vas.) vieressä Volvo Trucksin testikuljettajat Calle Wiman ja Clara Werner Floberg sekä Vesa Soppi Volvo Finlandilta.)

Säästöpontentiaalia

Mielenkiintoiseksi peli muuttui ajon jälkeen, kun ruvettiin katsomaan Volvo DynaFleetin antamia kulutuslukemia.

Diesel auton kulutukset olivat 33,91 ja 33,26 l / 100km ja LNG autoilla kulutukset olivat 22,33 kg + 2,04 l dieseliä ja 24,8 kg + 2,39 l dieseliä / 100 km. Volvon antaman muuntotaulukon mukaan yksi litra naftaa vastaa 0,72 kg LNG:tä. Nopean laskutoimituksen myötä kaikki kulutuslukemat LNG:ksi muutettuna autojen kulutukset olivat likipitäen samoja. Postiivinen yllätys näkyy polttoainelaskussa. Dieselin litrahinta ja LNG-kaasun kilohinta on tätä kirjoitettaessa vain muutaman eurosentin päässä toisistaan. Volvon lupaama noin 30 prosenttia matalampi polttoainekustannus pitää sekin hyvin paikkansa. Koska Volvon monipolttoainemoottorissa palaa myös dieseliä on haitalliset palokaasut pestävä Adblue liuoksen voimin, mitä kuluu lähes samaan tahtiin dieselmoottorilla varustetun variantin kanssa. 

Volvolta kerrotaan että monipolttoainemoottorin huoltoväli on sama kuin tavallisella dieselmoottorilla. Toistaiseksi Volvo myy kaikki LNG autonsa vain leasingsopimuksella, joka sisältää myös huoltosopimuksen. 

- Otamme järjestelyllä osan riskistä kontollemme, sillä kyseessä on täysin uusi tuote, minkä tulevaisuuden jälleenmyyntiarvo on vielä täysin avoin kysymys, sanoo Volvon palvelutuotteista vastaava Vesa Soppi.

pari4.jpg

22.07.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11:11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9:00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21:11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan

Siirry arkistoon »