Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12391886 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.3.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojallaLue lisää »25.3.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksiLue lisää »25.3.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.3.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojallaLue lisää »25.3.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksiLue lisää »25.3.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointiLue lisää »

Tieliikenneturvallisuuden tilastokatsaus 2018 - tieliikennekuolemien määrä pysynyt edellisvuoden tasolla

Share |
04.01.2019 8:01

kolari1.jpg

Tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen perusteella vuonna 2018 likimain yhtä paljon ihmisiä kuin edellisenä vuonna.

Tammi-marraskuussa kuolleita oli ennakkotietojen perusteella 200. Kun otetaan huomioon joulukuun liikennekuolemat sekä myöhemmin kuolinsyytilaston perusteella tehtävät korjaukset, lopullisen määrän odotetaan olevan noin 230 - 240 kuollutta.

Vuonna 2010 Suomi asetti tavoitteeksi puolittaa tieliikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessä, jolloin vuonna 2020 kuolisi enintään 136 henkilöä. Vuoden 2018 kuolleiden määrä ylittää tämän tavoitetason noin sadalla kuolemalla. 

Kun tarkastellaan koko 2000-lukua, liikennekuolemat ovat lähes puolittuneet, sillä vuosituhannen vaihteessa tieliikenteessä kuoli noin 400 henkilöä vuodessa. Kehitys on ollut myönteistä myös suhteessa autoliikenteen kasvuun, sillä maanteiden liikennemäärä kasvoi 25 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2017. 

Kuolemaan johtavat liikenneonnettomuudet ovat yleisimmin kohtaamisonnettomuuksia tai tieltä suistumisia. Vuonna 2018 tieliikenteessä kuolleista noin 60 % oli liikkeellä henkilöautolla. Vakavasti loukkaantuneista noin 40 % on viime vuosina ollut jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. 

Suomessa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on noin 12 vuotta. Autokannan uudistumisen nopeuttaminen olisi yksi keino parantaa liikenneturvallisuutta, koska uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on vanhoja autoja parempi. Uudet henkilöautomallit on arvioitu sekä suomalaisissa ja ulkomaisissa tutkimuksissa 10–40 % turvallisemmiksi verrattuna 10 vuotta vanhempiin automalleihin.

Monet käynnissä olevat tiehankkeet lisäävät ajosuunniltaan erotettujen teiden määrää ja tulevat jatkossa estämään kohtaamisonnettomuuksia päätieverkolla. Pääteiden kehittämisen lisäksi on tärkeää parantaa myös jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita taajamissa.

Myös Euroopan unionissa on tavoitteena puolittaa liikennekuolemien määrä 2010-luvulla, mutta kuolemat ovat vähentyneet tavoitteeseen nähden liian hitaasti. Euroopan komissio on valmistelemassa seuraavan vuosikymmenen liikenneturvallisuustavoitteita.

25.03.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojalla
25.03.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksi
25.03.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointi
25.03.2019 11:00Näin tosimies voi ehkäistä selkäkipuja - KATSO VIDEO!
25.03.2019 10:55Valutecin toimitus osa Holmen Bravikenin investointia
25.03.2019 10:50Kuljetusala huolissaan teiden huonosta kunnosta
24.03.2019 20:33Liikenneturvallisuustyön historiaa esillä Mobiliassa
24.03.2019 19:10Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan GS Paperboard & Packagingille Malesiaan
24.03.2019 10:11UPM tukee Baltic Sea Action Groupin toimintaa rehevöitymisen ehkäisemiseksi
24.03.2019 10:01Metsähallitus auttaa lapsia ja nuoria rakastumaan metsään

Siirry arkistoon »