Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12391512 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.3.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojallaLue lisää »25.3.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksiLue lisää »25.3.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.3.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojallaLue lisää »25.3.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksiLue lisää »25.3.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointiLue lisää »

Kuluttajilla vankka rahatilanne ja uskoa työllisyyteen - kulutusaikeet silti vaisut

Share |
30.12.2018 9:33

euroja_100.jpg

Kuluttajien luottamus talouteen on vaihteeksi hieman heikentynyt. Kuluttajien luottamusindikaattori oli joulukuussa 16,1, kun se marraskuussa oli 18,3 ja lokakuussa 16,8.

Viime vuoden joulukuussa luottamusindikaattori sai arvon 24,0. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 12,7. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–17. joulukuuta 1 236 Suomessa asuvaa henkilöä.

Luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä kuluttajien odotukset Suomen taloudesta ja yleisestä työttömyydestä heikkenivät joulukuussa marraskuuhun verrattuna. Arvio työttömyyskehityksestä oli kuitenkin edelleen kohtuullinen, kun taas kuva Suomen taloudesta on kääntynyt pessimistiseksi. Odotus myös kuluttajan omasta taloudesta muuttui joulukuussa hieman varovaisemmaksi. Sen sijaan arvio säästämismahdollisuuksista pysyi ennallaan ja hyvin valoisana.

Usko omaan ja varsinkin Suomen talouteen ja työttömyyden vähenemiseen synkistyi joulukuussa myös viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Sitä vastoin näkemys omista säästämismahdollisuuksista parani.

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua

Kotitaloutensa rahatilanteen kuluttajat arvioivat joulukuussa erittäin hyväksi. Työlliset kuluttajat kokivat, että työttömyyden uhka on omalla kohdalla yhä vähentynyt viime aikoina. Ajankohtaa pidettiin hyvin otollisena säästämiselle mutta ei enää lainanotolle eikä kestotavaroiden ostamiselle. Rahankäyttöaikeet olivatkin joulun alla enimmäkseen vaisut.

Kuluttajien luottamus suuralueilla ja väestöryhmissä

Joulukuussa luottamus talouteen oli vahvinta pääkaupunkiseudulla (luottamusindikaattori 20,4) ja heikointa Itä-Suomessa (13,4). Väestöryhmistä ylemmät toimihenkilöt olivat selvästi optimistisimpia (27,4). Kielteisimmin talouskehitystä arvioivat eläkeläiset (6,9) ja työttömät (13,1).

Laitteiden yleisyys kotitalouksissa marraskuussa

Marraskuussa 86 prosentilla 15–84-vuotiaiden kotitalouksista oli käytössään tietokone ja 91 prosentilla internet-yhteys. Taulutietokoneen eli tabletin oli hankkinut 58 prosenttia kotitalouksista. Kotitalouksista 86 prosenttia omisti vähintään yhden älypuhelimen ja 27 prosenttia jotain puettavaa tietotekniikkaa kuten aktiivisuusrannekkeen, älykellon tai älylasit.

Älytelevisiota katseltiin marraskuussa 40 prosentissa kotitalouksista. Kotitalouksista 28 prosentissa oli pelikonsoli ja joissakin jopa kauko-ohjattava kamerakopteri eli drooni. Henkilöauton omisti marraskuussa 82 prosenttia kotitalouksista.

Lisää laitteiden yleisyystietoa liitekuvioissa 12–15 ja tietokantataulukossa 003. Laitteiden yleisyyden selvittäminen kuluttajabarometrin yhteydessä päättyi tähän vuoteen .

EU-tulokset

Kaikkien EU-maiden (kausitasoitetut) barometritulokset julkaistaan kuukausittain Euroopan komission sivuilla: lehdistötiedotteet .

Käsitteitä

Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus (ks. laatuseloste ). Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Osatekijät ovat: oma talous, Suomen talous, yleinen työttömyys ja kotitalouden säästämismahdollisuudet (kaikki koskien seur. 12 kuukautta). Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.

Lähde: Kuluttajabarometri 2018, joulukuu. Tilastokeskus

25.03.2019 20:33Alcoa -alumiinivanteisiin lisää tyyliä ja turvaa rosterisuojalla
25.03.2019 14:44Skoda: lasinpesunestesäiliön korkki avautuu suppiloksi
25.03.2019 14:00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalle autoteollisuuden sertifiointi
25.03.2019 11:00Näin tosimies voi ehkäistä selkäkipuja - KATSO VIDEO!
25.03.2019 10:55Valutecin toimitus osa Holmen Bravikenin investointia
25.03.2019 10:50Kuljetusala huolissaan teiden huonosta kunnosta
24.03.2019 20:33Liikenneturvallisuustyön historiaa esillä Mobiliassa
24.03.2019 19:10Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan GS Paperboard & Packagingille Malesiaan
24.03.2019 10:11UPM tukee Baltic Sea Action Groupin toimintaa rehevöitymisen ehkäisemiseksi
24.03.2019 10:01Metsähallitus auttaa lapsia ja nuoria rakastumaan metsään

Siirry arkistoon »