Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11453769 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Kuluttajilla vankka rahatilanne ja uskoa työllisyyteen - kulutusaikeet silti vaisut

Share |
30.12.2018 9:33

euroja_100.jpg

Kuluttajien luottamus talouteen on vaihteeksi hieman heikentynyt. Kuluttajien luottamusindikaattori oli joulukuussa 16,1, kun se marraskuussa oli 18,3 ja lokakuussa 16,8.

Viime vuoden joulukuussa luottamusindikaattori sai arvon 24,0. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 12,7. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–17. joulukuuta 1 236 Suomessa asuvaa henkilöä.

Luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä kuluttajien odotukset Suomen taloudesta ja yleisestä työttömyydestä heikkenivät joulukuussa marraskuuhun verrattuna. Arvio työttömyyskehityksestä oli kuitenkin edelleen kohtuullinen, kun taas kuva Suomen taloudesta on kääntynyt pessimistiseksi. Odotus myös kuluttajan omasta taloudesta muuttui joulukuussa hieman varovaisemmaksi. Sen sijaan arvio säästämismahdollisuuksista pysyi ennallaan ja hyvin valoisana.

Usko omaan ja varsinkin Suomen talouteen ja työttömyyden vähenemiseen synkistyi joulukuussa myös viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Sitä vastoin näkemys omista säästämismahdollisuuksista parani.

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua

Kotitaloutensa rahatilanteen kuluttajat arvioivat joulukuussa erittäin hyväksi. Työlliset kuluttajat kokivat, että työttömyyden uhka on omalla kohdalla yhä vähentynyt viime aikoina. Ajankohtaa pidettiin hyvin otollisena säästämiselle mutta ei enää lainanotolle eikä kestotavaroiden ostamiselle. Rahankäyttöaikeet olivatkin joulun alla enimmäkseen vaisut.

Kuluttajien luottamus suuralueilla ja väestöryhmissä

Joulukuussa luottamus talouteen oli vahvinta pääkaupunkiseudulla (luottamusindikaattori 20,4) ja heikointa Itä-Suomessa (13,4). Väestöryhmistä ylemmät toimihenkilöt olivat selvästi optimistisimpia (27,4). Kielteisimmin talouskehitystä arvioivat eläkeläiset (6,9) ja työttömät (13,1).

Laitteiden yleisyys kotitalouksissa marraskuussa

Marraskuussa 86 prosentilla 15–84-vuotiaiden kotitalouksista oli käytössään tietokone ja 91 prosentilla internet-yhteys. Taulutietokoneen eli tabletin oli hankkinut 58 prosenttia kotitalouksista. Kotitalouksista 86 prosenttia omisti vähintään yhden älypuhelimen ja 27 prosenttia jotain puettavaa tietotekniikkaa kuten aktiivisuusrannekkeen, älykellon tai älylasit.

Älytelevisiota katseltiin marraskuussa 40 prosentissa kotitalouksista. Kotitalouksista 28 prosentissa oli pelikonsoli ja joissakin jopa kauko-ohjattava kamerakopteri eli drooni. Henkilöauton omisti marraskuussa 82 prosenttia kotitalouksista.

Lisää laitteiden yleisyystietoa liitekuvioissa 12–15 ja tietokantataulukossa 003. Laitteiden yleisyyden selvittäminen kuluttajabarometrin yhteydessä päättyi tähän vuoteen .

EU-tulokset

Kaikkien EU-maiden (kausitasoitetut) barometritulokset julkaistaan kuukausittain Euroopan komission sivuilla: lehdistötiedotteet .

Käsitteitä

Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus (ks. laatuseloste ). Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Osatekijät ovat: oma talous, Suomen talous, yleinen työttömyys ja kotitalouden säästämismahdollisuudet (kaikki koskien seur. 12 kuukautta). Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.

Lähde: Kuluttajabarometri 2018, joulukuu. Tilastokeskus

22.01.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14:17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14:12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14:00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13:54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10:40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10:22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10:01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita

Siirry arkistoon »