Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019

18.12.2018 15.00

Stihl_sagen.jpg

Aiemmin lähinnä traktoreiden ja työkoneiden moottoreita koskenut lainsäädäntö laajenee koskemaan lähes kaikkia tieliikenteen ulkopuolisia liikuteltavia polttomoottorikäyttöisiä laitteita. Tavoitteena on vähentää työkoneiden terveydelle haitallisia päästöjä.

”Uusilla päästöraja-arvoilla pyritään vähentämään polttomoottoreiden käytössä syntyviä ilman epäpuhtauksia. Tavoitteena on ilmanlaadun parantaminen ja EU:n ilmansuojelutavoitteiden saavuttaminen”, kertoo Trafin ylitarkastaja Henri Takkinen.

Moottoreista löydyttävä EU-tyyppihyväksyntämerkintä

Polttomoottoreiden päästövaatimukset tulevat voimaan 1.1.2019, josta alkaen moottoreiden on oltava pakokaasupäästöjen osalta EU-tyyppihyväksyttyjä. Poikkeuksena ovat ns. siirtymävaiheen moottorit sekä 56-130 kW moottorit, joilla vaatimukset tulevat voimaan vasta vuoden kuluttua. 

Tyyppihyväksynnän hakeminen on moottorin valmistajan tai valmistajan edustajan vastuulla - esimerkiksi jälleenmyyjä ei voi hakea tyyppihyväksyntää.

Hyväksyntäprosessissa varmistutaan, että tyyppihyväksyntää varten testatun moottorin lisäksi myös tuotannosta tulevat moottorit täyttävät päästörajat. Tyyppihyväksyntätodistuksen antaa EU-jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen. Todistus oikeuttaa kiinnittämään tyyppihyväksyntämerkinnän moottoriin.

Varastoon valmistetuilla moottoreilla siirtymäaika

Siirtymävaiheen moottoreilla sekä 56-130 kW moottoreilla päästövaatimukset tulevat voimaan 1.1.2020.

”Siirtymävaiheen moottoreita koskevan poikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa myös varastoon valmistettujen moottoreiden markkinoille saattaminen lain voimaantulon jälkeen”, selventää Takkinen.

Moottori katsotaan siirtymävaiheen moottoriksi, jos se on valmistunut ennen uuden säädöksen voimaantuloa ja täyttää tällöin voimassa olleet vaatimukset. Moottorissa on oltava valmistusajankohta ja mahdollinen edellisen päästövaiheen mukainen tyyppihyväksyntämerkintä.

Markkinoille saattamisella ei tarkoiteta myyntipäivämäärää loppukäyttäjälle. Mikäli laite on jo esimerkiksi jälleenmyyjän varastossa EU-alueella, ei laitteen varsinaisella myyntipäivämäärällä ole takarajaa. Markkinoille saattamisella ei myöskään tarkoiteta kyseisen laitemallin vaan nimenomaan kyseisen laiteyksilön markkinoille saattamista.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi (jatkossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom) toimii 1.1.2019 voimaan tulevan päästöasetuksen mukaisten työkonemoottorien markkinavalvontaviranomaisena. 

19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »