Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan

18.12.2018 13.33

scania_trollikka.jpg

Scania toimittaa "trollika-rekat" kolmelle sähköistetylle, niin kutsutulle "e-highway"-tielle Saksassa kokeiluihin, joiden on tarkoitus alkaa ensi vuonna. Päätös asiasta tehtiin Saksan liittotasavallan ympäristö-, luonnonsuojelu- ja ydinturvallisuusministeriön (BMU) valtuutuksella julkisen tarjouskilpailun jälkeen.

Kokeilut aloitetaan Hessenistä A5-autobahnilla, jolla on valmistunut sähköistys viiden kilometrin matkalla molempiin ajosuuntiin. Sähköä syötetään ajoneuvoihin tien yläpuolisista johtimista. Seuraavaksi tulee A1-autobahnin sähköistetty tieosuus Lyypekin satamaan. Satamaan on suunnitteilla kiinteää lisälatauskapasiteettia. Tämä tieosuus on suunniteltu avattavaksi kesällä 2019. Kolmas sähköistetty tie tulee Baden-Württembergiin liittovaltion tien B462-osuudelle vuoden 2020 alkupuolella.

15 kuorma-autoa varustetaan ajon aikana tapahtuvaa latausta varten Siemensin kehittämillä pantografeilla, jotka kiinnitetään runkoon ohjaamon taakse. Autoja käytetään yritysten normaaleissa kuljetustehtävissä. Ensimmäinen R 450 -hybridikuorma-auto Hesseniin on suunniteltu toimitettavaksi toukokuussa 2019. Kuorma-autojen toimittamisen lisäksi Scania huolehtii ajoneuvojen huollosta sekä kokeilujen tietojen keruusta. 

Scania on aiemmin valittu kumppaniksi Volkswagen Group Researchin samanaikaisesti toteuttamaan tutkimusprojektiin. Scania R 450 -hybridikuorma-auto toimitetaan projektiin helmikuussa, ja käyttöönotto on meneillään Siemensin testiradalla lähellä Berliiniä. Toinen sähköistetty tutkimusajoneuvo toimitetaan syksyllä 2019. Tutkimusohjelmassa analysoidaan ja optimoidaan voimansiirtolinjaa, energian hallintaa, hybridivoimansiirtoa, akkujen vanhenemista sekä seuraavan sukupolven jäähdytysjärjestelmää.

"Toisin kuin henkilöautot, jotka ovat pysäköityinä ja paikoillaan suurimman osan päivästä, kuorma-autot ovat kuljetustehtävissä pitkiä aikoja ja pysähtyminen lataamista varten olisi erittäin häiritsevää toiminnalle. Sähköistetyt tiet mahdollistavat järkevän ja tehokkaan lataamisen ajon aikana. Ratkaisu myös säästää akkuja ja vähentää energiaverkoston kuormitusta", sanoo Magnus Höglund, sähköistetystä tiejärjestelmästä vastaava johtaja Scanialla. 

Useiden tutkimusten mukaan sähköistetyt tiet ovat vaihtoehto, joka auttaa merkittävästi vähentämään CO2-päästöjä. Sähköistettyjen teiden teknologia on osa Scanian kestäviä kuljetusratkaisuja, ja sitä testataan nyt myös Saksan teillä. 

Scania to supply trucks for German e-highways research project

Italy towards a "zero impact" e-highway

Scania welcomes Sweden-Germany partnership on mobility and electrical roads
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »