AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs

16.12.2018 20.00

gas1.jpg

Iveco  on kattavalla mallitarjonnallaan suvereeni markkinajohtaja Euroopan maakaasu hyötyautomarkkinoilla. Valmistajan maakaasumalliston kevyintä päätä edustava Daily pakettiauto on taajamien jakelutehtävissä ympäristöystävällinen ja kustannusneutraali vaihtoehto perinteiselle dieselille. Kaasu-Dailyn hyvä maine on kiirinyt myös asvalttikenttien ulkopuolelle, vaativissa ja haastavissa olosuhteissa toimivien ammattilaisten korviin. 

(kuva yllä: Koeajossa Iveco Daily 35-140 Natural Power -kaasuauto ei tee merkittävää eroa dieseliin. Ajettavuus on hyvällä tasolla ja moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella. Tien päällä vastaan tulevan Dailyn kaasumallin tunnistaa sinisestä etumaskista.)

Nykyinen Daily-mallisto on ollut markkinoilla jo kohta viiden vuoden ajan. Tuona aikana merkittävin uudistus on ollut siirtyminen Euro 6 -päästötason moottoritekniikkaan. Dailyn vahvuuksia kilpailussa on järeä runkorakenne ja moderni, polttoainetaloudellinen moottorivalikoima sekä 8-portainen automaattivaihteisto. Innovatiivisena valmistajana Iveco on tarjonnut tuoreinta Dailyaan perinteisten dieselvaihtoehtojen ohella myös sähkö- ja maakaasukäyttöisenä. 

gas2.jpg

(kuva: Koeajossa Daily vei maakaasua keskimäärin 9,7 kg/100km, maantiekulutuksen ollessa hieman yli 8 kg/100km. Polttoaineiden hintavertailussa maakaasu on kustannusneutraali vaihtoehto dieselille mutta päästöjen vähyyden osalta selkeä voittaja.)

Kaasuauton moottorina on kolmilitrainen, parhaalta teholtaan 136 hv (100 kW) / 350 Nm ottomoottori. Pääasiallisena polttoaineena on maa- ja biokaasu, mutta Daily kulkee myös bensiinillä, mitä varten autossa on pieni, noin 80 km toimintamatkan antava polttoainesäiliö. Parhaimmillaan, suurimmilla kaasusäiliöillä varustetun auton kerrotaan kulkevan 500 kilometrin matkan pelkällä kaasulla. Komposiittirakenteiset maakaasutankit ovat kevyitä ja ne on tilan säästämisen vuoksi viety auton alustaan. 

gas3.jpg

(kuva: Kaasu-Dailyn konehuoneessa kehrää 3-litrainen monipolttoainemoottori.)

Rekisteritietojen mukaan 12 m3 kuormatilan omaavan umpipakettiauton omamassa on vähän päältä 2700 eli kantavuus on samassa, noin 1200 kg luokassa, kuin vastaavassa dieselmallissa. 12 kuutioisen kaasusäiliöiden yhteistilavuus on 248 litraa mikä riittää 300-400 km matkalle. Bensiinisäiliön tilavuus on 14 litraa. Huomionarvoista on että bensiini otetaan käyttöön vasta kun kaasu loppuu, ja silloinkin moottorin teho- ja vääntömomenttia rajoitetaan. Kaasumoottori on tarjolla Daily-mallistossa kaikissa kokonaispainoluokissa. Ja kun kokonaispainoa on 6,5 tonnia tai enemmän kaasu on ainoa käyttövoima.

gas4.jpg

(kuva: Iveco Dailyn ohjaamo on asiallinen ja viihtyisä työpaikka pidemmällekin ajomatkalle.)

Taajamien taitaja

Koeajossa kaasuauto ei tee merkittävää eroa dieseliin. Ajettavuus on hyvällä tasolla ja moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella. Keppivaihteisessa autossa tarkka kuljettaja voi huomata että moottorijarrutus on hieman dieseliä ohuempi ja moottorin käyntiääni pykälää matalampi. Pakettijakelussa käyttövoimalla ei ole käytännön merkitystä.

Ahtaat taajamat ja kestopäällysteiset maantiet ovat Kaasu-Dailylle ominta pelikenttää. Toki meno maistuu myös santateillä. Haastellisemmaksi meno muodostuu, kun Daily viedään soramontulle ja mökkiteille, missä auton mahapuolelta alkaa, maapohjan muuttuessa epätasaisemmaksi, kuulua arveluttavaa rahinaa. Syy selviää kun katseet käännetään auton alustaan. Tukevan pohjalevyn alle sovitetut kaasusäiliöt syövät maavaraa, joka toki riittää asiallisesti kaupunkiliikenteessä kanttikivien ylittämiseen. 

Nykyisellään Kaasu-Daily onkin parhaimmillaan asvalttiteillä. Vaativampiin olosuhteisiin kannattaa valita perinteinen vaihtoehto, jota tukee myös koko maan kattava polttoaineen jakeluverkosto. 

gas5.jpg

(kuva: Alustaan sovitetut CNG-kaasusäiliöt vähentävät maavaraa. Asia kannattaa ottaa huomioon vaativampien taipaleiden päässä sijaitseviin työkohteisiin ajettaessa.)

Rahapuolesta

Maakaasuautojen yleistyminen on vaikuttanut positiivisesti niiden hintakehitykseen. Tekniikan tuoma lisähinta on muutamassa vuodessa laskenut kymmeniä prosentteja. Iveco Daily mallistossa maakaasutekniikan lisähinta dieseliin nähden on 12 kuutiometrisessä mallissa tätä kirjoitettaessa noin 5 000 euron luokkaa. Verollinen kokonaishinta on karkeasti, vaihteistosta ja varusteista riippuen 47 000 - 50 000 euron kantimissa. 

gas6.jpg(kuva: Kuormatilat ovat Kaasu-Dailyssa täysin samat kuin diesel-vaihtoehdossa.)

Maa- ja etenkin biokaasulla on erittäin hyvät mahdollisuudet selvitä voittajana käynnissä ole- vasta kilvassa, jossa sekä valmistajat että päättäjät, kuin kuluttajatkin lyövät peistä käyttökelpoisimmasta vaihtoehtoisesta ja vähäpäästöisimmästä liikennepolttoaineesta. Nähtiinhän hiljattain järjestetyssä IAA hyötyautonäyttelyssä jo maakaasuhybridikin, sekin Ivecon valmistama kaasu- ja sähköteknologiat onnistuneesti yhdistävä sementtimikseri auto.

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »