Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet16.12.2018 20.11
YL-Kone Oy Asikkalasta urakoi puuta kahdella koneketjulla, joiden siirrot hoidetaan tehokkaasti leimikolta toiselle F-Koneen päällerakentamalla Iveco Trakker 10x4 ritiläautolla. (kuva: YL-Kone Oy on kuljettanut metsäkoneita reilun vuoden ajan F-Koneen ritilävarustelemalla Iveco Trakkerilla. Kuvassa kyydissä 8-pyöräinen John Deere 1270G esittelykone.) - Meitä on yrittäjinä kolme serkusta eli itseni lisäksi Tuomo Lusi ja Valtteri Ylä-Anttila. Metsäkoneurakointiin suvussamme lähdettiin aikanaan Tuomon isän Pentti Lusin toimesta, joka on enoni. Olimme ensin hänellä kuljettajina ja sitten ostimme koneita yrittäjiksi siirtyessämme, kertoilee Sami Lusi. YL-Koneen asiakas on Versowood ja tällä hetkellä puuta korjataan pääasiassa Sysmän alueella. - Töitä on ollut tasaisen hyvin ja myös tulevaisuus näyttää alalla valoisalta. Sen perusteella teimme hiljattain kaupat John Deere Forestryn Jussi Mustosen kanssa uudesta 1270G harvesterista, mihin tulee IBC-kärkiohjaus - meillä on hyviä kokemuksia IBC:stä jo 1510E ajokoneessa. Lisäksi käytössämme on tällä hetkellä 1170E ja 1270E harvesterit sekä 1110 ajokone, listaa Lusi. (kuva: Iveco Trakker 10x4:ssa on nouseva ja kääntyvä viimeinen akseli sekä kääntyvä kakkosakseli, mitkä mahdolistavat ahtaissa paikoissa sompailun.) Viisiakselinen ritiläauto tuli tarpeeseen Aiemmin koneet kuljetettiin 4-akselisella Sisu ritiläautolla, mikä alkoi jäädä alimittaiseksi koneiden koon kasvaessa. - Akselipainot ja varsinkin kuljetuskorkeudet ovat isojen koneiden kanssa haasteellisia joten ritiläauton pitää nykyään olla 5-akselinen ja päällerakenne juuri käytössä oleville metsäkoneille tarkkaan suunniteltu, sanoo Lusi. Iveco Trakkerin metsäkoneenkuljetusauton Sami Lusi löysi kesällä 2016 alan lehdessä olleesta ilmoituksesta: - Sitten menimme FinnMetkossa katsomaan Ivecoa ja keskustelimme aiheesta Niemi-Korven veljesten kanssa. Autosta ja ritilärakenteesta jäi asiallinen vaikutelma myös hinnan ollessa kohdillaan. Sitten kun päätöksen aika koitti niin teimme Ivecosta kaupat. F-Kone teki siistiä työtä ritilän suhteen ja mitoituksesta tuuli juuri sopiva koneillemme. Kesällä 2017 Niemi-Korpi toimitti valmiin auton pihaan nopealla toimitusajalla ja lähdimme sillä ajoon, kertoo Lusi vaivattomasti hoituneesta projektista. F-Kone varusteli YL-Koneen ritilän mm. hydraulisesti käytettävillä ajorampeilla ja kaivukonetasoilla. - Meillä on itsellä kaivukone millä tehdään jonkin verran maarakennushommia ja liikennelupa mahdollistaa myös muiden urakoitsijan kaluston siirron. Pääasiassa Ivecolla on tähän mennessä kuljetettu omia metsäkoneita mutta välillä on kyydissä kulkenut jokunen kaivukonekin, toteaa Lusi. Onnistunut kokonaisuus Iveco Trakkeriin ja F-Koneen ritilärakenteeseen Lusi on kaikin puolin tyytyväinen: - Koneet istuu kyytiin nätisti ja sillat eivät tuota ongelmaa liikkuessa. Iveco menee maastossa hyvin ja sillä pärjää metsäautoteillä liukkaillakin, kun alla on hyvät talvipintaiset renkaat. Nouseva ja kääntyvä viimeinen akseli - samoin kuin kääntyvä kakkosakseli helpottavat ahtaissa paikoissa sompailua ja kun maantielle päästään niin ei muuta kuin vakionopeudensäädin päälle ja ajonautinto voi alkaa, kehuu Sami Lusi. |