Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella

16.12.2018 16.03

metsatie.jpg

Ainutlaatuisessa pilottikokeilussa Suomen metsäkeskus, Tieto ja Geotrim kartoittivat metsäteiden kuntoa uudella laserkeilausmenetelmällä, jossa metsäteistä saadaan lasersäteiden avulla mittatarkkaa kolmiulotteista tietoa. Menetelmällä saadaan näin entistä tarkempaa tietoa metsäteistä ja niiden kunnosta. Tämä tehostaa esimerkiksi teiden perusparannustöiden suunnittelua ja kunnostustöiden toteutusta.

Pilottikokeilussa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa infrarakentamisessa käytettävää laserkeilaukseen perustuvaa mobiilikartoitusmenetelmää metsäteiden kartoittamiseen. Samalla selvitettiin, miten kerättyä dataa ja siitä jalostettua tietoa voidaan hyödyntää metsäteiden perusparannuksen suunnittelussa sekä metsäteiden tarkastuksen ja omavalvonnan digitalisoinnissa. Kokeilu toi myös tietoa koneohjauksen hyödyntämisestä metsäteiden rakentamisessa.

”Metsäteiden kunto on herättänyt paljon keskustelua viime aikoina puuhuollon turvaamisen näkökulmasta. Pilottikokeilumme tulokset ovat erittäin lupaavia, ja saimme käyttökelpoista aineistoa muun muassa metsäteiden kunnon tarkistamiseen ja parannustöitä varten”, kertoo projektipäällikkö Jussi Pasanen Suomen metsäkeskuksesta.

Metsäteiden kuntoa selvitettiin laserkeilauksella, jossa laserkeilain kiinnitettiin autoon ja kauko-ohjattavaan drone-lennokkiin. Pilotti toteutettiin viidellä metsätiellä Lapuan ja Kauhavan alueella viime keväänä. Metsäteiltä kerätystä keilaus- ja kuvausaineistosta erottuvat hyvin esimerkiksi syvät ajourat ja muut tienkäytöstä aiheutuneet vauriot kuten kuopat ja painaumat sekä roudan kohottamat kivet. Aineiston ja paikkatieto-ohjelmien avulla voidaan mitata esimerkiksi tien sorastusleveyttä ja selvittää, onko metsätien kääntöpaikka riittävän leveä puunkuljetusautoille.

Puutavarakuljetukset tehokkaammaksi paremman datan avulla

Laserkeilausmenetelmällä kerättyä aineistoa ja kuvatietoa metsäteistä voidaan käyttää jatkossa moniin tarkoituksiin. Aineistosta erottuvat metsätien ongelmakohdat ja niiden tarkka sijainti, mikä helpottaa tien perusparannustöiden suunnittelua ja käytännön toteutusta.

“Kartoitusmenetelmällä saadaan metsätiestä suuri määrä dataa, josta voidaan tuottaa automaattisesti eri käyttötarkoituksiin soveltuvaa tietoa. Datasta voidaan kaivaa esille esimerkiksi kunnostusta kaipaavat metsätien kohdat, puun kuljetusten kannalta ongelmalliset metsätien paikat ja näin tehostaa puutavarakuljetuksia. Tai datasta voidaan tuottaa visuaalinen videoesitys tiekunnan kokoukseen metsätietä koskevan päätöksenteon tueksi”, sanoo Juha Malinen, Senior Consultant Tiedolta.

Aineisto hyödyttää myös puutavarakuljetusten suunnittelua tulevaisuudessa, sillä puunkuljetuskaluston automaatioajoa varten tarvitaan tarkkaa paikkatietoaineistoa metsätieverkostosta. Metsäteiden laserkeilaus on yksi mahdollinen menetelmä tämän tiedon tuottamiseen. 

Metsäteiden kuntokartoituksen uusia menetelmiä on kokeiltu osana hallituksen Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä -kärkihanketta.

Lisätietoa hankkeesta https://mmm.fi/metsatieto-ja-sahkoiset-palvelut

19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »