Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti

15.12.2018 19.01

isop1.jpg

Kuljetus Iso-Pellinen Evijärveltä kuljettaa puuta nykyaikaisella kalustolla ja nuoren polven tulevaisuuteen katsovilla ajatuksilla - vuosikymmenten vankkaa kokemusta hyödyntäen. 

(kuva: Kuljetus Iso-Pellisen tuorein puutavara-auto on näyttävä uuden sukupolven Scania R650 8x4 ilmajousituksella. Päällerakenteet on Alucarin alumiinia ja nosturina hydraulisella esiohjauksella varustettu Epsilon Palfinger M12Z.)

Iso-Pellisten puunajo alkoi sotien jälkeen ukki Taunon toimesta; toki siihen aikaan ajettiin myös maa-aineksia, maitoa ja muuta. Taunon poika Lauri jatkoi savottaa aloittaen yrittäjänä vuonna 1972 ja tänä päivänä yrityksen ohjaksissa ovat hänen poikansa Mika ja Mats

- Puunajossa ollaan oltu mukana pienestä lähtien ja vetovastuun yrityksestä otimme 2000 -luvun alussa isän ollessa edelleen mukana toiminnassa. Tämä on mielenkiintoista ja haastavaa touhua, kertoilevat Mika ja Mats. 

isop2.jpg

(kuva: Yrittäjäveljekset Mika (vas.) ja Mats Iso-Pellinen luottavat puunajossa Scaniaan: - Talossa on ollut vähintään yksi Scania 60-luvun alusta saakka ja tällä hetkellä niitä on seitsemän.)

Scanialla vuosikymmenet

Tänä päivänä Kuljetus Iso-Pellisen kalusto muodostuu kuudesta puutavara-autosta ja yhdestä kasettiautosta, jotka ovat kaikki Scania -merkkisiä. 

- Puuta ajetaan UPM:lle ja jonkin verran Metsänhoitoyhdistyksille. Kuljetusmatkat ovat sadan kilometrin luokkaa ja iso osa kuormista ajetaan Pietarsaareen - muita osoitteita ovat mm. Kaipola ja Haapajärvi. Henkilökuntaa meitä on yhteensä 12 ja kuljettajamme ovat todellisia ammattilaisia, kehuvat veljekset. 

Ensimmäinen Scania tuli ajoon joskus 60-luvun alkupuolella ja siitä lähtien talossa on ollut koko ajan Scania.

- Välillä on kokeiltu muitakin merkkejä että nähdään missä kehitys menee mutta Scaniaan on todella vankka luotto. Veekasi moottoreilla olemme ajaneet siitä lähtien kun niitä on valmistettu ja nykyisistä puuautoista kaikissa on V8, mitkä ovat toimineet meillä erittäin hyvin polttoainetaloudellisuuden ollessa kohdillaan, toteaa Mika Iso-Pellinen.

isop3.jpg

(kuva: Kuljetus Iso-Pellisen autojen kuljetusmatkat ovat sadan kilometrin luokkaa ja iso osa kuormista ajetaan Pietarsaareen - muita osoitteita ovat mm. Kaipola ja Haapajärvi. Kuvassa tehdään kuormaa kotikulmilla Evijärvellä.)

Kalusto optimoitu ajotehtäviin

Power Truck Showhussa Scanian osastolla oli esillä Iso-Pellisten uusin puuauto R650 8x4 akseliperällä ja ilmajousituksella, mikä ihastutti rekkaväkeä kelta-sinisellä maalauksellaan sekä tyylikäällä viimeistelyllään.

- Autosta tuli hieno mutta se on mietitty täysin työkäyttöön. Maalauksesta vastasi Simon Ahlsved, joka on tajuttoman taitava maalari, ilmoittaa Iso-Pellinen.

Uuden Scanian puuvarustelu on Alucarin alumiinia ja nosturiksi tuli auton tyyliin keltaiseksi maalattu Epsilon Palfinger M12Z hydraulisella esiohjauksella.

isop4.jpg(kuva: Iso-Pellisillä on ensimmäisten pilottiasiakkaiden joukossa testikäytössä Tamtronin täysin uudenlainen nosturivaaka.)

- Teimme kaupat autosta Seinäjoen Scanian Matti Lintalan kanssa ja sitä ennen tehtiin pitkään hyvää yhteistyötä Erik Maunukselan kanssa. Kahden uusimman automme varustelun on tehnyt Alucar, sitä ennen varustelimme autot itse Weckmanin komponenteista. Nyt on ollut niin kiire ajossa että ei ole ehtinyt oikein muuhun keskittyä ja onneksi on niin. Kulunut kesäkin mentiin täyttä kuljettajien toki viettäessä myös ansaittua lomaa. Metsäteollisuudella on hyvä veto päällä ja puunajossa riittää töitä jatkossakin. Nostureissa olemme viime vuosina suosineet Epsilon Palfingeria, joita on ostettu Kivelän Erkiltä Z-mallisena jo kolme kappaletta. Hydraulinen esiohjaus on aivan loistava käyttää ja 10,5 metrin ulottuvuus on tosi tärkeä juttu sekin. Tässä nosturissamme on täysin uudenlainen Tamtronin vaaka, mikä on juuri tullut markkinoille. Testikäyttömme perusteella odotettavissa on varmasti toimiva ja tarkka langaton vaaka uudenlaisella kosketusnäytöllä ja riipukkeella. Puuautojemme perässä kulkevat Jykin ja MST:n vaunut - lisäksi meiltä löytyy Närkö ja Kilaforskin, kertoilee Mika Iso-Pellinen käytössä olevasta kalustosta.

Iso-Pellisen puutavarayhdistelmistä neljä on 76 tonnisia ja kaksi 68 tonnisia:

- Uskon että 68 tonnisilla on meidän ajonsa paikkansa jatkossakin. Nousutelisellä autolla ja kevyellä vaunulla saa kyytiin ainakin 51 tonnia hyötykuormaa mikä on hyvä määrä.

Vääntöä riittää ja kytkinpolkimesta hyötyä

Ensikilometrien kokemukset uudesta Scaniasta ovat olleet Iso-Lähteenmäellä erittäin positiivisia:

- Olen saanut ajaa itse uudella autollamme ja onhan se loistava peli - kyllä kehitys kulkee eteenpäin kovaa vauhtia vaikka aina luulee että tätä parempaa ei voi enää tulla. Tällä uusimmalla Scanialla on mukava tehdä töitä ja se tunne alkaa jo siitä että autoon on helppo nousta kyytiin ja tulla pois. Uusi 650 hevosvoimainen V8 vääntää tosi laajalta alueelta eli täysi rähinä on päällä heti 900 kierroksesta lähtien vedon jatkuessa 2000 kierrokseen. Opticruise -vaihdeautomatiikka pelaa nätisti yhteen moottorin kanssa ja nyt autosta löytyy jälleen myös kytkinpoljin, mistä on hyötyä esimerkiksi kääntöpaikoilla kun saa vaihdettua tosi nopeasti pakilta ykköselle. Ja jos jää pehmeään kiinni niin kytkimen avulla voi vedättää autoa liikkeelle tyhjäkäynnillä mikä ei automaatilla onnistu. Turhaan kytkintä ei kuitenkaan tule poljettua sillä ihminenhän on luonnostaan aika laiska, naurahtaa Mika Iso-Pellinen.

isop5.jpg

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »