AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta07.12.2018 18.00
Mercedes-Benzin tuore X-sarja on saanut hyvän vastaanoton suomalaisten lava-autoasiakkaiden keskuudessa. Asiakkaille, joille tavanomainen ei ole vaihtoehto Mercedes-Benz tarjoaa Suomessa näyttävin ja tyylikkäin lisävarustein täydennettyä ”Big Bull” vaihtoehtoa. (kuva: Tehokkailla työvaloilla, 33-tuumaisilla renkailla ja tukevilla helmaputkilla täydennetty Mercedes-Benz X 250d ”Big Bull” on näyttävä työauto vaativaan ammattikäyttöön.) Harkituin, vaativaa ammattikäyttöä silmälläpitäen toteutetuin muutoksin ja varustelisäyksin Veho Hyötyajoneuvot ovat luoneet Mercedes X 250d 4Matic -mallista paitsi monipuolisesti useimpiin työtehtäviin sopivan työjuhdan, myös ulkonäkönsä puolesta erittäin hyvin silmiin sopivan auton. - Lava-autojen markkinat ovat hyvässä kasvussa ja sen siivittämänä asiakkaamme ovat tiedustelleet erilaisten lisävarusteiden saatavuutta. Suuren kysynnän vauhdittamana päätimme varustella yhden esittelyauton ammattikäyttäjien useimmin kysymin varustein. Lopputulos on mielestämme erittäin hyvin onnistunut, ja joku talon väestä ehtikin jo nimetä auton ”Big Bulliksi”, mikä kuvaa hyvin auton ulkoista olemusta, kertoo Mercedes-Benz pakettiautomaahantuonnin myyntijohtaja Jani Tolonen. (kuva: Kuormausta helpottavat tehokkaat työvalot on viety lavakaareen. Mercedes-Benz X-sarjan lavalla on vakiona siirrettävät kuormansidontalenkit.) Tuplaturbon tahtiin X-sarjan voimanlähteiksi on tarjolla kaksi voimakasta ja teho- kasta nelisylinteristä vaihtoehtoa Mercedes-Benzin 2,3-litraisesta commonrail-dieselistä kahdella turboahtimella: X 220 d kehittää 120 kW/163 hv tehon, X 250 puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat saatavana sekä takaveto- että kytkettävällä nelivedolla varustettuihin malleihin. Vakiovaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena nelivetomallien yhteyteen. (kuva: Kojelautaan on haettu mallia valmistajan henkilöautoista. Suurin osa toiminnoista on keskitetty multimedianäyttöön.) Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Viimeksi mainittu löytyy myös koeajettavasta 190 hv moottorilla ja automaattivaihteistolla varustetusta autosta. X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Koeajoautossa on lisähinnasta tarjottava 20 mm alustan korotus, mikä näyttävien alumiinivanteiden päälle vedettyjen, karkeakuvioisten, Atturo 33X 12.5R17 koon Trail Blade M/T -renkaiden kanssa lisää entisestään auton käytettävyyttä vaativissa olosuhteissa. Lokasuojien kaariin on tehty pienet, mutta auton olemukseen sopivasti särmikkyyttä tuovat levitykset, joiden virallisena tehtävänä on pitää 33-tuumaiset renkaat, lain ja asetusten mukaisesti, korilinjan sisäpuolella. Etenemiskykyinen Mercedes-Benz X 250d tarjoaa maantiellä ennakko-odotuksia paremman ajettavuuden. Ohjaustuntuma on hyvä, joskin tiukoissa mutkissa karkeakuvioiset renkaat tapaavat myötäillä, mikä aiheuttaa lievää hermostuneisuutta ohjaustuntumaan. Oikeuksiinsa ”Big Bull” pääsee soramontulla ja hiekkatiellä sekä mutaisella haketusalueella, missä renkailta kysytään pitoa, moottorilta suorituskykyä ja jousitukselta mukautumiskykyä. (kuva: Vaihdevalitsin on muista Mercedeksistä poiketen perinteistä keskikonsolimallia.) Valoa pimeyteen Työvalot näyttelevät merkittävää osaa ”Big Bull” -konseptin varustelussa. Etusäleikköön on upotettu tehokkaiden ajovalojen tueksi tehokkaat Rigid LED lisävalot. Kattoon viety niin ikään Rigidin työvalopaneeli. Rahtiosaston ja auton kuormaus puolestaan sujuu neljän, varustepakettiin kuuluvaan lavakaareen kiinnitetyn, tehokkaan spottityövalon ansiosta pimeälläkin yhtä tehokkaasti ja turvallisesti kuin päivänvalossa. Työvalojen ohjaus on viety tyylikkäästi kojelautaan, mikä mahdollistaa esimerkiksi lava-valojen käytön peruutettaessa. Kokeilussa nykyaikaisten ja korkealaatuisten LED-työvalojen tarjoama valoteho sai testiryhmältä kehuja ja täydet pisteet. Osattiinpa jo kaivata himmennintäkin. Rahapuolesta Kuten aikaisemmin sanottu ”Big Bull” -varustelu on tarjolla kaikkiin X-sarjan autoihin. Pakettiin sisältyy edellämainuttujen 33-tuumaisten Trail Blade M/T -renkaiden ja alumiinivanteiden lisäksi lisä- ja työvalot, lokasuojien kaarien levitykset, lavakaari ja jämäkät helmaputket/astinlaudat molempiin kylkiin. Asennuksineen ”Big Bull” -paketille jää hintaa noin 9 000 euroa, josta merkittävä osa muo- dostuu korkealaatuisista työvaloista. Varustelu on tilattavissa uusiin Mercedes-Benz X-sarjan autoihin jälleenmyyjäliikeistä. - Varusteluun valitut komponentit ja lisävarusteet sekä asennustyöt täyttävät Mercedes-Benzin asettamat korkeat laatuvaatimukset, Tolonen lisää lopuksi. |