Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa

07.12.2018 19.11

aittaa1.jpg

Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy Kristiinankaupungista omaa pitkät perinteet alallaan. Jo kolmannessa polvessa jatkuvaa urakointia kehitetään kohti tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. 

(kuva: Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy:n vihertävän konekannan uusin jäsen on John Deere 1270 G -harvesteri varustettuna puomin IBC -kärkiohjauksella.)

Hugo Aittamäki aloitti metsätyöt jo nuorena 60-luvulla. Massey-Fergusonista rakenneltu ajokone tuli käyttöön vuonna 1975 ja siitä alkoi puunkorjuun kasvu sekä koneellistuminen - mukana savotoilla oli jo varhaisessa vaiheessa Hugon vanhin poika Elof. Vuonna 1979 perustettiin avoin yhtiö urakointiin ja mukaan tuli pojista keskimmäinen Alf. Nuorin veli Leif lähti myös metsäkonemieheksi päästyään armeijasta vuonna 1983.

aittaa4.jpg

(kuva:Hugo Aittamäki tukkisavotalla vinssillä varustetulla Fordson Major maataloustraktorilla v. 1972 ja apumiehinä mukana pojat Alf ja Elof.)

- Ajokoneilla mentiin vuoteen 1987 jolloin investoitiin ensimmäiseen motoon: käytettyyn Lokomo 919:iin varustettuna Ketosen Laurin kouralla. Kun ensiharvennukset alkoivat nostaa päätään ajoon tuli vuonna 1990 ketterä FMG Motokärppä. Lokomo 990 -harvesteri hankittiin 1992 ja ensimmäinen uusi harvesteri, Timberjack 1270, ostettiin Jorma Kiurulta 1994 ja siitä lähtien konekanta on ollut hyvin vihreää. Ajokoneet alkoivat muuttua Valmeteista Timberjackeihin 1997 hankitun 870:n jälkeen. Toki seuraamme tarkasti konevalmistajien kehitystä ja tälläkin hetkellä meillä on ajokoneena yksi Ponsse Elk. Parhaimmillaan meillä oli kuusi John Deeren harvesteria ja tällä hetkellä niitä on neljä (1270G, 1270E, 1170E ja 1170E IT4). Puut ajetaan laaniin viidellä ajokoneella joista neljä on vihreitä (810E, 1010E x 2 ja 1110E). Jotain harvesteriteknogian luotettavuuden ja tehokkuuden kehityksestä kertoo se, että teemme nyt neljällä harvesterilla suunnilleen yhtä paljon puuta kuin kymmenkunta vuotta sitten kuudella. Koneidemme vaihtoväli on ollut tilanteen mukaan 10 000 - 15 000 tunnin välillä kertoilee, Leif Aittamäki.

aittaa5.jpg

(kuva: Leif Aittamäki Lokomo 990 -harvesterin vieressä vuonna 1992 poikiensa Jonaksen, Johanin ja ohjaamossa häärivän Mattsin kanssa.)

Puunkorjuussa hyvä vauhti päällä

Metsäkoneyhtymä Aittamäki toimii UPM:n avainyrittäjänä alueellaan, mikä kulkee Etelä- Pohjanmaan ja Pohjois-Satakunnan alueella noin 100 kilometrin säteellä Kristiinankaupungista.

- Maasto on rannikolla haastavaa ja kivikkoista mutta löytyy alueeltamme nevaakin, joten konevalinnoissa ja -varusteluissa on miettimistä. Teloissa käytämme pääasiassa Olofsforsin hyviä malleja mutta nyt esimerkiksi uuden 1270 G:n mukana tuli Clarkin telat. Leimikoiden keskikoko on alueella aika pientä, noin 350 mottia, eli koneita siirrellään paljon jopa useita kertoja päivässä kolmella lavettiautollamme. Viime vuoden syksystä saakka on koneilla ollut töitä oikeastaan niin paljon kun olemme ehtineet tehdä. Ensimmäistä kertaa koko historiamme aikana vauhti ei hiipunut kesälläkään ja myös tulevaisuus näyttää hyvälle työllisyyden suhteen, toteaa Aittamäki. 

aittaa3.jpg

(kuva: Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy:n hieno historia saa jatkoa myös tulevaisuudessa, kun Leifin pojat Jonas (vas.), Johan, Matts ohjaamossa sekä Elofin poika Patrik jatkavat nuoruuden innolla urakoinnin kehittämistä tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.)

Todellinen perheyhtiö

Omaa henkilökuntaa Metsäkoneyhtymä Aittamäen palveluksessa on 18 ja lisäksi työllistetään osayrittäjien kaksi koneketjua.   

- Minun vaimo Pirjo ja veljeni Elofin vaimo Kaarina ovat yrityksessä töissä samoin kun siskomme Marina ja hänen aviomehensä Jari Malinen. Kolmatta polvea edustavat poikani Johan, Matts ja Jonas sekä veljeni poika Patrik, jotka tulevat ottamaan koko ajan enemmän roolia myös yrityksen vetämisessä meneillään olevan sukupolvenvaihdoksen myötä. Lisäksi vanhimman poikani avovaimo Jenny Hedkrok on osa-aikaisena konttorin puolella. Meillä on muutenkin osaavaa porukkaa palveluksessa ja henki on hyvä, kehuu Aittamäki.

Työmaille liikkumisessa ja koneiden varusteiden sekä polttoaineiden kuljettamisessa tarvitaan paljon pick-up- ja pakettiautokalustoa - ajoneuvoja onkin yhtä paljon kuin henkilökuntaakin.

- Kalustoon kuuluu myös kaksi Hitachi kaivukonetta joilla tehdään istutusta ja metsämaan muokkausta, lisää Aittamäki.

aittaa6.jpg

(kuva: Kesällä 1990 koneet seisoivat kesällä pihalla kuten yleensä muinakin kesinä. Vuosi 2018 teki perinteeseen iloisen poikkeuksen ja töitä oli niin paljon kun ehti tehdä. Toivottavasti sama tahti jatkuu...)

Tuotekehitystyö tuo väriä arkeen

John Deere Forestryn kanssa on tehty pitkään hyvää yhteistyötä ja 2000-luvun puolella se on syventynyt myös tuotekehitykseen.

- Olimme aikanaan aktiivisesti mukana ohjelmapuolen projekteissa, silloin kun siirryttiin TimberMatic 3000:sta uuden sukupolven TimberMatic 300 -mittalaitteeseen. Myös John Deeren E -malleja oli meillä testikäytössä samoin IBC-kärkiohjaus ensin ajokoneessa ja sitten harvesterissa. Tuotekehitystyö on todella mielenkiintoista ja antaa oman mausteensa arkiseen tekemiseen kun kerran tekniikka meitä kaikkia kiinnostaa. Mutta toki se myös vaatii paljon vaivaa ja aikaa jatkuvan seurannan, raportoinnin, palaverien ym. muodossa, toteaa Aittamäki.

John Deeren jatkuvan kehitystyön tuloksena markkinoille tuodaan tasaiseen tahtiin jopa mullistavia uutuuksia.

- Kyllä esimerkiksi ajokoneen pyörivä ja vakaava ohjaamo muutti työskentelyn uudelle tasolle. Kun meille tuli ensimmäinen vuonna 2010 niin kuljettajat vaativat että näitä pitää saada jatkossa kaikkiin koneisiin. Myös IBC-kärkiohjaus on loistava ratkaisu kun nosturin käyttö helpottuu oleellisesti. Se löytyykin nyt juuri käyttöön otetusta uudesta 1270G -harvesteristamme, mistä teimme kaupat John Deere Forestryn Kimmo Västin kanssa, kertoo Aittamäki.

aittaa7.jpg

(kuva: Joskus rannikolta löytyy myös maastoltaan helppoja kohteita kuten kuvassa Kristiinankaupungin kulmilla; yleensä mennään kuitenkin haastavassa kivikossa ja nevaakin löytyy.)

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »