Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13062257 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.5.2019 10:11Puun energiakäyttö lisääntyy edelleen - metsähakkeen käyttö kääntyi nousuunLue lisää »25.5.2019 17:22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikallaLue lisää »25.5.2019 16:11KATSO TÄSTÄ OSALLISTUJAT! Puunkuormaajamestari 2019 finaalista tulossa huima taisteluLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.5.2019 10:11Puun energiakäyttö lisääntyy edelleen - metsähakkeen käyttö kääntyi nousuunLue lisää »25.5.2019 17:22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikallaLue lisää »25.5.2019 16:11KATSO TÄSTÄ OSALLISTUJAT! Puunkuormaajamestari 2019 finaalista tulossa huima taisteluLue lisää »

Autovero laskee - Autoala on tyytyväinen hallituksen WLTP-autoveroratkaisuun

Share |
03.12.2018 13:29

autokaupoilla.jpg

Hallitus antaa pikavauhtia eduskunnalle esityksen, joka korvaa aiemmin syyskuussa käyttöönotetun autoverotaulukon. Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo 3.12. alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen.

EU:ssa astui 1.9.2018 voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin. Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä.

”Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Hallitus on ollut autoverotuksen WLTP-muutoksessa edistyksellinen. ”Suomi on ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan”, jatkaa Kallio.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on samoilla linjoilla: ”Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen – se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat.”

Tästä on kyse

Syyskuun alussa käyttöönotettu uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen WLTP-mittausmenetelmä (Worldwide harmonized Light Vehicle Testing Procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin liikenteessä syntyviä päästöjä – niinpä testi onkin aiempaa pitkäkestoisempi, kuormittavampi ja tarkemmin säännelty. Lisäksi uusi mittaustapa ottaa huomioon myös auton lisävarusteet, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen.

Uusi päästötesti antaa auton hiilidioksidipäästöille 20–30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi mittausmenetelmä. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla suurempia, eivät WLTP-hyväksytyt autot kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta. Tekniikan kehittyessä uudet autot ovat jatkossakin vanhempia vähäpäästöisempiä.

Suomi siirtyi jo syyskuun alussa WLTP-arvoihin pohjautuvaan autoverotukseen

Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa.

Verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja. Verotuksen tasoa olikin nyt tarpeen arvioida todellisten WLTP-arvojen perusteella.

Uusi verotaulukko on keskimäärin veroneutraali aiempaan nähden. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti.

Lisätietoja

Lisätietoja WLTP-mittauksesta

26.05.2019 10:11Puun energiakäyttö lisääntyy edelleen - metsähakkeen käyttö kääntyi nousuun
25.05.2019 17:22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
25.05.2019 16:11KATSO TÄSTÄ OSALLISTUJAT! Puunkuormaajamestari 2019 finaalista tulossa huima taistelu
25.05.2019 13:55Jenz HEM 820 DL: Terminaalien hihnapurkava tehohakkuri
25.05.2019 11:11Daimlerin uudeksi pääjohtajaksi ruotsalainen Ola Källenius
25.05.2019 8:11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 2,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2019 11:11Nimitys Vehon kuorma- ja linja-autojen vähittäiskaupassa: Juha-Pekka Kovanen Itä-Suomen aluejohtajaksi
24.05.2019 8:00Logset lanseeraa uuden hybridiharvesterimallin
23.05.2019 22:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 7 900 tykkääjää - määrä hurjassa kasvussa!
23.05.2019 20:11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.

Siirry arkistoon »