Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11843033 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.2.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleenLue lisää »16.2.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.Lue lisää »15.2.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.2.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleenLue lisää »16.2.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.Lue lisää »15.2.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?Lue lisää »

Volvo Cars ja Luminar esittelevät mullistavaa autonomista tekniikkaa

Share |
27.11.2018 15:55

ledi1.jpg

Volvo ja autonomisten ajoneuvojen anturitekniikkaan erikoistunut start-up-yritys Luminar esittelevät tähän mennessä kehittyneintä LiDAR-anturi- ja havainnointitekniikkaa tämän vuoden Automobility LA -messuilla Los Angelesissa.

Pulssilasersignaaleja kohteiden tunnistamiseen käyttävän LiDAR-tekniikan jatkuva kehitystyö on keskeinen osa-alue turvallisten autonomisten autojen suunnittelussa. Tekniikan ansiosta autonomiset autot voivat liikkua turvallisesti monimutkaisissa liikenneympäristöissä ja suuremmilla nopeuksilla, koska niillä on luotettavat pitkän kantaman havainnointiominaisuudet.

LiDARin kaltainen tekniikka voi auttaa Volvoa toteuttamaan visionsa autonomisesta liikkumisesta. Suunnitelmia esiteltiin aikaisemmin tänä vuonna Volvo 360c -konseptissa. Edistyksellisen LiDAR- ja havainnointitekniikan kehitystyö on yksi monista tavoista, joilla Volvo ja sen yhteistyökumppanit työskentelevät kohti täysin autonomisten autojen turvallista käyttöönottoa.

Luminarin ja Volvon kehittämät uudet havainnointitekniikat mahdollistavat ihmisten asentojen sekä yksittäisten raajojen, kuten käsien ja jalkojen, tunnistuksen. Tällainen yksityiskohtaisuus ei ole ennen ollut mahdollista tämäntyyppisten anturien kanssa. Uusi tekniikka voi lisäksi havaita kohteet jopa 250 metrin etäisyydeltä, mikä on paljon enemmän kuin minkään tällä hetkellä käytettävissä olevan LiDAR-järjestelmän kanssa.

– Autonominen tekniikka nostaa turvallisen ajamisen uudelle tasolle inhimillisten rajoitusten tuolle puolen. Lupaus parantaa turvallisuutta on syy, jonka vuoksi Volvo haluaa olla johtava tekijä autonomisen ajotekniikan saralla. Lopulta tekniikka luo uusia etuja myös asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle. Luminar jakaa kunnianhimomme tehdä näistä visioista todellisuutta, ja uusi havainnointitekniikka on tärkeä askel tässä prosessissa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

– Volvon tutkimus- ja kehitystyötiimi etenee ripeää vauhtia ratkoessaan joitakin autonomisen ajamisen vaikeimpia ongelmia. Volvo on pysynyt autonomisten järjestelmien eturintamassa kehittäessään tekniikkaa, joka poistaa kuljettajan yhtälöstä ja mahdollistaa lopulta järjestelmien käyttöönoton varsinaisissa ajoneuvoissa, toteaa Luminarin perustaja ja pääjohtaja Austin Russell.

Volvo hankki aikaisemmin tänä vuonna osuuden Luminarista Volvo Cars Tech Fund -sijoitusrahaston kautta. Rahasto keskittyy suuren potentiaalin teknologisiin start-up-yrityksiin. Investointi oli Tech Fundin ensimmäinen ja syvensi Volvon olemassa olevaa Luminar-yhteistyötä, joka keskittyi anturitekniikan kehitykseen ja testaukseen Volvo -autoissa. Volvo on Luminarin ensimmäinen yhteistyökumppani, joka todella hyödyntää yrityksen laajaa havainnointitekniikan kehitysalustaa.

Volvo esitteli tämän vuoden syyskuussa 360c-konseptin, joka on kokonaisvaltainen näkemys tulevaisuuden autonomisesta, sähköisestä, yhdistetystä ja turvallisesta matkustamisesta. Se esittelee neljä autonomisten ajoneuvojen käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan – jotka kaikki mullistavat tavan, jolla ihmiset voivat matkustaa. 360c tarjoaa myös ehdotuksen kansainvälisestä standardista, joka määrittää, kuinka autonomiset ajoneuvot voivat turvallisesti viestiä muiden tielläliikkujien kanssa.

Tämän vuoden Automobility LA -messuilla on erityinen virtuaalitodellisuusasema, joka esittelee 360c-konseptia ja Volvon autonomisen ajamisen visiota.

Katso videot täältä ja täältä

16.02.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
16.02.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.
15.02.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?
15.02.2019 12:00Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisuja
15.02.2019 10:00FCA ja PSA jatkavat ja syventävät Sevel yhteistyötä - Opel uusi tulokas
15.02.2019 9:21BMW tuo M-versiot X3- ja X4-malleista
15.02.2019 9:15Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
15.02.2019 9:02Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
15.02.2019 8:57Metsä Group toteuttaa kestävän metsänhoidon esittelykohteen Lohjan Kirkniemeen
15.02.2019 8:55METO ry: Puunhankintaan tarvitaan lisää väkeä

Siirry arkistoon »