Volvo Cars ja Luminar esittelevät mullistavaa autonomista tekniikkaa

27.11.2018 15.55

ledi1.jpg

Volvo ja autonomisten ajoneuvojen anturitekniikkaan erikoistunut start-up-yritys Luminar esittelevät tähän mennessä kehittyneintä LiDAR-anturi- ja havainnointitekniikkaa tämän vuoden Automobility LA -messuilla Los Angelesissa.

Pulssilasersignaaleja kohteiden tunnistamiseen käyttävän LiDAR-tekniikan jatkuva kehitystyö on keskeinen osa-alue turvallisten autonomisten autojen suunnittelussa. Tekniikan ansiosta autonomiset autot voivat liikkua turvallisesti monimutkaisissa liikenneympäristöissä ja suuremmilla nopeuksilla, koska niillä on luotettavat pitkän kantaman havainnointiominaisuudet.

LiDARin kaltainen tekniikka voi auttaa Volvoa toteuttamaan visionsa autonomisesta liikkumisesta. Suunnitelmia esiteltiin aikaisemmin tänä vuonna Volvo 360c -konseptissa. Edistyksellisen LiDAR- ja havainnointitekniikan kehitystyö on yksi monista tavoista, joilla Volvo ja sen yhteistyökumppanit työskentelevät kohti täysin autonomisten autojen turvallista käyttöönottoa.

Luminarin ja Volvon kehittämät uudet havainnointitekniikat mahdollistavat ihmisten asentojen sekä yksittäisten raajojen, kuten käsien ja jalkojen, tunnistuksen. Tällainen yksityiskohtaisuus ei ole ennen ollut mahdollista tämäntyyppisten anturien kanssa. Uusi tekniikka voi lisäksi havaita kohteet jopa 250 metrin etäisyydeltä, mikä on paljon enemmän kuin minkään tällä hetkellä käytettävissä olevan LiDAR-järjestelmän kanssa.

– Autonominen tekniikka nostaa turvallisen ajamisen uudelle tasolle inhimillisten rajoitusten tuolle puolen. Lupaus parantaa turvallisuutta on syy, jonka vuoksi Volvo haluaa olla johtava tekijä autonomisen ajotekniikan saralla. Lopulta tekniikka luo uusia etuja myös asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle. Luminar jakaa kunnianhimomme tehdä näistä visioista todellisuutta, ja uusi havainnointitekniikka on tärkeä askel tässä prosessissa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

– Volvon tutkimus- ja kehitystyötiimi etenee ripeää vauhtia ratkoessaan joitakin autonomisen ajamisen vaikeimpia ongelmia. Volvo on pysynyt autonomisten järjestelmien eturintamassa kehittäessään tekniikkaa, joka poistaa kuljettajan yhtälöstä ja mahdollistaa lopulta järjestelmien käyttöönoton varsinaisissa ajoneuvoissa, toteaa Luminarin perustaja ja pääjohtaja Austin Russell.

Volvo hankki aikaisemmin tänä vuonna osuuden Luminarista Volvo Cars Tech Fund -sijoitusrahaston kautta. Rahasto keskittyy suuren potentiaalin teknologisiin start-up-yrityksiin. Investointi oli Tech Fundin ensimmäinen ja syvensi Volvon olemassa olevaa Luminar-yhteistyötä, joka keskittyi anturitekniikan kehitykseen ja testaukseen Volvo -autoissa. Volvo on Luminarin ensimmäinen yhteistyökumppani, joka todella hyödyntää yrityksen laajaa havainnointitekniikan kehitysalustaa.

Volvo esitteli tämän vuoden syyskuussa 360c-konseptin, joka on kokonaisvaltainen näkemys tulevaisuuden autonomisesta, sähköisestä, yhdistetystä ja turvallisesta matkustamisesta. Se esittelee neljä autonomisten ajoneuvojen käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan – jotka kaikki mullistavat tavan, jolla ihmiset voivat matkustaa. 360c tarjoaa myös ehdotuksen kansainvälisestä standardista, joka määrittää, kuinka autonomiset ajoneuvot voivat turvallisesti viestiä muiden tielläliikkujien kanssa.

Tämän vuoden Automobility LA -messuilla on erityinen virtuaalitodellisuusasema, joka esittelee 360c-konseptia ja Volvon autonomisen ajamisen visiota.

Katso videot täältä ja täältä

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »