Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10847860 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2018 8:11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019Lue lisää »14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötäLue lisää »13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2018 8:11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019Lue lisää »14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötäLue lisää »13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaaLue lisää »

Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa

Share |
24.11.2018 13:04

kasikymppi.jpg

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesällä 2020 muuttaen muun muassa talvirenkaiden käyttövelvollisuuden keliperusteiseksi marras-maaliskuun välisenä aikana. Samaa periaatetta tulisi käyttää myös talvinopeusrajoituksissa.

Autoliiton liittovaltuusto otti lauantaina 24.11.2018 kokouksessaan kantaa muun muassa talvinopeusrajoitusten mielekkyyteen. Samalla kun useita talveen liittyviä erityissäännöksiä on ryhdytty purkamaan, olisi syytä tarkastella vakavasti myös talveksi asetettavien alempien nopeusrajoitusten perusteita.

Uudessa tieliikennelaissa, joka astuu voimaan 1.6.2020, talvirenkaiden käyttövelvollisuus muuttuu keliperusteiseksi marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana. Sama periaate tulisi ottaa käyttöön myös nopeusrajoitusten kohdalla eli talvirajoitukset olisivat voimassa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Uudistuksella lyhennettäisiin matka-aikoja, tehostettaisiin tienpidon niukkojen resurssien käyttöä sekä parannettaisiin sääntökunnioitusta.

”Kun kaikkien muiden liikennemuotojen matka-aikoja pyritään lyhentämään, on kansantaloudellisestikin kestämätöntä olla pyrkimättä siihen tieliikenteessä, joka kattaa yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä. Alennetut nopeusrajoitukset pidentävät niin henkilöautojen kuin pitkän matkan linja-autoliikenteen matka-aikoja”, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki toteaa.

Suomen pääteillä on investoitu miljoonia euroja ohituskaistoihin, joiden laillinen käyttö estyy vaikkapa rekan ohituksessa talvinopeusrajoitusten aikana. Esimerkiksi liikenneturvallisuuden mallimaassa Ruotsissa ei talvinopeusrajoituksia ole.

”Lisäksi jokakeväiseen ja -syksyiseen nopeusrajoitusmerkkien vaihtamiseen käytettävät rahat ja työaika ovat pois teiden kunnossapidosta. Suomessa voitaisiin ottaa mallia vaikka Saksasta, jossa joillakin tieosuuksilla on kaksi nopeusrajoitusmerkkiä. Alempi on voimassa kelin ollessa huono. Kelin määrittäminen ei voi enää olla ongelma, jos vastaava määritelmä tulee myös rengassääntöihin”, Joutsjoki linjaa.

Luopumalla talvinopeusrajoituksista vähennetään opittua tarvetta ajaa aina nopeusrajoitus täyteen ja annetaan arvoa kuljettajan omalle harkinnalle. Tästä on hyviä kokemuksia Ruotsista. Kun rajoitukset koetaan mielekkäiksi, niitä myös noudatetaan ja sääntökunnioitus paranee. Tätä on Suomessakin kokeiltu hyvällä menestyksellä muuttuvilla nopeusrajoituksilla varustetulla ykköstiellä, jossa on ollut kelin salliessa vielä viikko sitten 120 km/h rajoitus. Tämä käytäntö tulisi ulottaa jo nyt koko tieverkolle, jossa on muuttuvat nopeusrajoitusmerkit käytössä.

14.12.2018 8:11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20:01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15:55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14:45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13:34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10:20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9:11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla

Siirry arkistoon »