AMMATTILEHTI KOEAJAA: Saurer 4K panssarivaunu - Achtung, Panzer!

18.11.2018 19.11

panssari1.jpg

Panssarivaunut kiinnostavat, mutta et ole vielä päässyt sellaisen ohjaimiin. Nyt se on mahdollista!

(kuva yllä: Antero Parman panssaridivisioonan viimeisin hankinta on neljä Saurer 4K -sarjan vaunua, joita valmistettiin vuosina 1961 -1969 Itävallan armeijalle yhteensä 450 kappaletta ja ne palvelivat aktiivikäytössä aina vuosituhannen vaihteeseen.)

AVS Yhtiöiden perustaja Antero Parma tarjoaa ainutlaatuista militaria-ajoneuvoja ja niihin liittyviä oheislaitteita sisältävää ajoneuvokokoelmaansa yrityksille sekä koulutus- että virkistyskäyttöön. Mikä olisikaan työ porukan kanssa mielekkäämpää yhteistoimintaa, kuin vauhdikas päivä panssarivaunujen parissa tai mönkijäsafarin puitteissa? Tarjolla olevat puitteet ovat hienot ja vaunuissa sekä muussa kuljetuskalustossa, syöksyveneissä jne. riittää ihmeteltävää. 

panssari2.jpg

(kuva: Jo pitkään militaria-ajoneuvoja harrastanut Antero Parma neuvostoliittolaisen T34-85 (Pitkäputki-Sotka) taistelupanssarivaunun edessä. Vuosina 1943-46 valmistetussa T-34-85:ssa oli uusi isompi kolmen miehen torni ja 85 mm tykki. Edeltävässä T-34-76:ssa (Sotka) tykin putken halkaisija oli 76 mm.)

Aktiivipalvelusta poistettujen sotilasajoneuvojen hankkiminen on useille mahdoton ajatus jo pelkästään niiden vaatiman tilan ja huoltotarpeen puolesta. Pihamaalle pysäköity panssarivaunu voi myös aiheuttaa keskustelua perhepiirissä.

Katsaus internetin ihmeelliseen maailmaan paljastaa eri maiden asevoimien käytöstä poistamaa kumipyörä- ja telakalustoa olevan kohtuullisesti tarjolla, mutta pääosin maamme rajojen ulkopuolella. Suomessa käytöstä poistettu armeijakalusto laitetaan useimmiten metallinkierrätykseen, millä varmistetaan ettei kalustoa päädy konfliktialueille. 

Haasteista huolimatta, tai ehkäpä juuri siitä syystä militarian keräily on Suomessa yllättävän aktiivista. Jalkaväen esineistön ohella kerätään myös raskasta kuljetuskalustoa ja kaikkea muuta mahdollista materiaalia. Autojen keräilystä poiketen myös harvinaisemmat vaunut pidetään ajokuntoisina ja niillä myös ajetaan.

- Mielenkiintoisia ajoneuvoja on tulee aika ajoin tarjolle sekä yhdistyksiltä ja museoilta että yksityisistä kokoelmista. Haasteena on kunto, joka on varsin monenkirjavaa, jopa tunnetuilla myyjillä. Toisinaan tarjolle tulee todella hyvää tavaraa, kuten nämä Itävallassa valmistetut ja sieltä hiljattain hankkimani Saurer 4K -sarjan vaunut, Antero ”Panssari” Parma kertoo.

panssari4.jpg

Toisen maailmasodan aikaiset ajoneuvot, ja etenkin Saksalaiset ajoneuvot ovat haluttuja kohteita, mikä tietysti näkyy myös hinnoissa. Taannoin Puolustusvoimat myi huutokaupalla sodan aikaisten Sturmgeschütz III -rynnäkköpanssarivaunujen raatoja, mitkä päätyivät korkealla hinnalla Iso-Britanniaan.

Antero Parman hiljattain hankkima Neuvostoliittolainen T34 raskas panssarivaunu on kunnoltaan yksi parhaimmista näihin päiviin säilyneistä. Suomeen vaunu päätyi jo vuosikymmeniä sitten, jolloin se toimi Stalingrad elokuvan rekvisiittana Rovaniemellä. 

- Aivan huippukuntoinen yksilö ja tykin putken mukaan valmistusvuosi on 1945. Pienellä puuhastelulla saimme vaunun hiljattain ajokuntoiseksi, tosin pakoputkista lähtevät metrin mittaiset liekit häiritsevät harrastusta näin metsäpaloaikaan, Parma toteaa. 

panssari3.jpg

(kuva: Saurer 4K 4FA -rynnäkkövaunu sai osakseen suurta huomiota Ammattilehden Mediarekan edessä FinnMetko 2018 -näyttelyssä.)

Toimintavarmaa itävaltalaista tekniikkaa

Parman hankkimat neljä Saureria kasvattavat Suomen Saurer kannan jo toiselle kymmenelle. Itävallan asevoimille valmistui vuosien 1961 - 1969 välillä lähes 450 alunperin miehistönkuljetukseen tarkoitettua Saurer 4K -sarjan vaunua, kahdessa eri painoluokassa: 12,5 t. Ja 15 t. Kumitetuilla terästelaketjuilla varustettu vaunu osoittautui käytössä erittäin ketteräksi ja mallista tehtiin kuluvan vuosikymmenen aikana useita variatioita eri käyttötarkoituksiin, kuten esimerkiksi sairaskuljetukseen ja tulenjohtotehtäviin, mutta myös 81mm kranaatinheittimen liikkuviksi alustoiksi. 

panssari5.jpg

(kuva: Saurer-laivaston järeimmän jäsenen Saurer 4K 4FA -rynnäkkövaunun pääaseena on Sveitsiläinen 20 mm Oerlikon -konetykki.)

Vajaan 5,5 metrin pituisen, 2,5 metriä leveän ja 2,1 metriä korkean Saurerin miehistöön kuulu kuljettajan lisäksi yksi jäsen. Matkustajia sopii enimmillään kahdeksan, neljä molemmille puolille. 

panssari7.jpg

Kuljettaja istuu vaunun vasemmassa etukulmassa. Vaunun voimanlähteenä toimii 6-sylinterinen ja tilavuudeltaan 10-litrainen Saurer diesel, joko 220 tai 250 hv teholla. Vaihteistot olivat alunperin käsivalintaisia ja jalkakytkimellä. 1990-luvun taitteessa tehdyn modernisoinnin yhteydessä vaunuihin vaihdettiin helppokäyttöiset ja kestävät Allison automaattivaihteistot. Vuosituhannen taitteessa Saurerit poistettiin ikääntyneinä aktiivipalveluksesta.

panssari6.jpg

(kuva: Vaunun takaosa tarjoaa sotilaallisen matkustusmukavuuden kahdeksalle matkustajalle.)

Saurer on poikkeuksellisen ketterä ja helpposoutuinen vaunu. Ohjaus käy autojen tapaan ohjauspyörästä. Helpon käsiteltävyyden ja vähäisen miehistötarpeen johdosta Saurer onkin suosittu vaihtoehto asiaan vihkiytyneiden harrastajien keskuudessa. 

- Suomessa lienee nyt jo alun toistakymmentä Saureria, sanovat Parman panssarikaluston ylläpidosta vastaavat Vili ja Make. Vääntösauvajousituksen ja irrotettavilla kumikulutuspaloilla varustettujen telaketjujen ansiosta Saurer tarjoaa tasaisen kyydin.

- Kantavana ajatuksena on tarjota vaunuajoelämys myös suuremmille ryhmille, useamman vaunun voimin, jolloin entistä useammalle tarjoutuu ikimuistoinen mahdollisuus ajokokemukseen kunnon vaunulla. Raskaammat saman ikäluokan vaunut ovat turhan krouveja ja jäykkiä tämän tapaiseen toimintaan, vaunuillaan ja muulla kalustolla aktiivisesti harrastava Parma toteaa. 

panssari8.jpg

(kuva: Itävaltalaista Saureria tehtiin useina eri muunnoksina. Tässä alunperin ambulanssitehtäviin tarkoitettu aseistamaton Saurer 4K 4FA-San.)

Hienot puitteet

Panssarivaunuajelun vastapainoksi Parman varikolla Siuntiossa on tarjolla hyvät ja asianmukaiset tilat vaikkapa kokousten tai juhlien järjestämiseen. Saunominenkin onnistuu tarkoitusta varten Neuvostoliittoliittolaisen Kraz -kuorma-auton lavalle rakennetussa tilavassa ja terassilla varustetussa saunassa, mikä kulkee maastossa haluttuun paikkaan.

- Tapahtuma rakennetaan asiakkaan toivomusten ja tilaisuuden vaatimusten mukaisesti. Polttariporukoita emme valitettavasti voi tällä konseptilla palvella, Parma sanoo lopuksi.

panssari9.jpg

(kuva: Antero Parman harrastehallissa Siuntiossa on kymmenien militaria-ajoneuvojen kokoelma ja joukossa on todellisia harvinaisuuksia. Kalusto pidetään viimeisen päälle iskussa ja aina ”hälytysvalmiudessa”.) 

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »