Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa

15.11.2018 8.30

Stralis NP 460 - Sustainable Truck of the Year 2019

Stralis NP 460 vahvistaa asemiaan Euroopan johtavana ajoneuvona voitettuaan kestävää kehitystä parhaalla tavalla edustavalle kuorma-autolle myönnettävän “Sustainable Truck of the Year 2019” -palkinnon vetoautojen luokassa. Vado e Torno -lehden ja Lifegaten yhdessä sponsoroima palkinto ojennettiin kansainvälisessä kiertotalousteollisuuden kaikille aloille omistetussa Ecomondo 2018 -tapahtumassa.

Tämä ei ole IVECOn ensimmäinen palkinto, sillä vuonna 2017 sen valmistamille New Daily Electricille myönnettiin tämä sama arvostettu palkinto VAN-kategoriassa sekä Eurocargo CNG:lle DISTRIBUTION-kategoriassa. Vuonna 2018 Daily Blue Power oli jälleen VAN-kategorian voittaja. IVECOn Crossway LE NP:lle myönnettiin myös kestävimmän linja-auton “Sustainable Bus of the Year 2018” -palkinto kaupunkien välisen liikenteen kategoriassa, ja Crealis 18 m oli vuoden 2019 palkinnon voittaja kaupungin sisäisen liikenteen luokassa.

Palkinto vahvistaa jälleen kerran IVECOn johtajuuden siirryttäessä dieselin jälkeiseen aikakauteen. Tätä osoittaa myös Hanoverin messut, joilla IVECO oli ensimmäinen valmistaja, joka esitteli 100% dieselvapaan messuosaston.

Vuosi sen jälkeen, kun Stralis NP 460:lle myönnettiin “Low Carbon Truck of the Year” -arvonimi Yhdistyneessä kuningaskunnassa, se on saanut jälleen uuden arvokkaan tunnustuksen, kun se äänestettiin “Sustainable Truck of the Year 2019” -arvonimen voittajaksi vetoautojen kategoriassa.

Vado e Torno -lehden ja Lifegaten yhdessä sponsoroima palkinto myönnettiin vuoden 2018 Ecomondo-tapahtumassa, joka on innovatiivinen kansainvälinen tapahtuma, jossa tapaavat kaikki kiertotalousteollisuuden sektorit yhdellä alustalla.

Kolmatta kertaa myönnettävä palkinto tunnustaa kuljetusalan puhtaan teknologian tärkeimmät innovaatiot, ja sitä sponsoroi Vado e Torno yhdessä Politecnico di Milano:n kanssa. Se myönnettiin IVECOn toistaiseksi kestävimmälle raskaalle tieliikenteeseen tarkoitetulle ajoneuvolle osoituksena sen teknisistä määrityksistä, suorituskyvystä ja teknologiasta.

Vado e Torno -lehden päätoimittaja Maurizio Cervetto ojensi palkinnon Fabio Pellegrinellille, joka oli paikalla uudessa roolissaan EMEA Heavy Line Gas Business Development, ja joka kommentoi Stralis NP 460:n voittoa seuraavasti: “Stralis NP 400:n isoveljenä tämä ajoneuvo ei ole ainoastaan vienyt suorituskykyä sille tasolle, jolla sen pitääkin olla dieselin korvaajana, vaan myös nostanut rimaa niin mukavuudessa, turvallisuudessa kuin kestävyydessäkin.”

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, totesi: “Olemme ylpeitä saadessamme tämän arvostetun palkinnon, joka tulee vaihtoehtoisten teknologioiden kannalta tärkeään aikaan. Itse asiassa Saksan parlamentti vapautti CNG- ja LNG-kuorma-autot tiemaksuista vasta muutama päivä sitten. Vielä äskettäin “näkemyksellisenä” pidetystä strategiasta on nyt tulossa totta: yhteiskunta ja maailma kulkevat eteenpäin, luoden uutta visiota kuljettamisesta, jossa liikenne ei ole vain saasteiden aiheuttaja vaan ympäristön kestävyyden näkökulmasta tarkasteltava teollisuuden ala. Tämä visio voidaan toteuttaa biometaaniin perustuvan kiertotalouden avulla, jossa energiaa synnytetään orgaanisesta tai maatalouden jätteestä ja jolloin palataan luonnolliseen resurssien kiertokulkuun.
Tätä taustaa vasten voidaan sanoa, että Stralis NP 460 – joka kruunattiin jo Low Carbon Truck of the Year -arvonimellä Yhdistyneessä kuningaskunnassa viime vuonna – tulee olemaan jo käynnissä olevan siirtymävaiheen kiistaton johtaja, osoittaen jälleen kerran, että kaasu on tehokkain vastaus pitkänmatkan tiekuljetusten ympäristövaikutusten haasteeseen.”

Pierre Lahutte totesi lisäksi: “On vielä suurempi kunnia saada tämä palkinto Vado e Torno -lehdeltä, joka on yksi tärkeimmistä alamme julkaisuista Euroopassa. He testasivat ajoneuvoamme tien päällä, ja varmistivat sen poikkeuksellisen tehokkaan suorituskyvyn, joka puolestaan tarkoittaa huomattavia polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen vähennyksiä.”

Stralis NP 460 on varustettu Cursor 13 NP -moottorilla, joka on kehitetty suoriutumaan moitteettomasti kaikkein vaativimmista toimeksiannoista, ja jota suojaa kaksi patenttia. Ensimmäinen patentti koskee räjähdyksiä ehkäisevää valvontajärjestelmää, joka mahdollistaa suorituskyvyn parantamisen sekä parhaan mahdollisen polttoaineyhteensopivuuden säilyttämisen. Järjestelmä suojaa moottoria ja kolmitiekatalysaattoria myös epäonnistuneelta sytytykseltä. Toinen patentti kattaa reaktiivisen ilmavirtauksen valvontajärjestelmän, joka on uusi vaihteen vaihdon yhteydessä käytetty stoikiometrinen välityksen ohjauksen logiikka. Se varmistaa jatkuvan väännön automaattisen vaihdelaatikon vaihteiden vaihdon aikana sekä parhaan suorituskyvyn ja nopeimman mahdollisen vaihtonopeuden.

IVECO_StralisNP460_STY2019_3.jpg

Stralis NP 460 on ihanteellinen ajoneuvo todella kestäviin kuljetusoperaatioihin sekä ympäristöystävällisyyden että taloudellisuuden kannalta: se käyttää toisaalta puhdasta tehoa ja hyvää ympäristöön liittyvää suorituskykyä tarjoamaan suunniteltua teknologiaa, joka vähentää hiukkaspäästöjä jopa 99% ja NO2-päästöjä jopa 90% verrattuna Euro VI -standardeihin, biometaaniversion CO2-päästövähennyksen ollessa 95%. Toisaalta uusin teknologia ja IVECOn polttoaineenkulutuksen optimointiin tähtäävät palvelut alentavat kokonaiskustannuksia (TCO) jopa 9% verrattuna vastaavaan dieselversioon. Polttoaineen kulutus on jopa 15% pienempi, jolloin saavutetaan huomattavia säästöjä.

Alan johtavien lehtien testaama ajoneuvo on ranking-listojen kärjessä yhtenä kaikkien aikojen parhaista raskaista tieajoneuvoista, sillä se kulkee 4,21 kilometriä yhdellä nesteytetyllä metaanikilolla ilman ureaa, kiitos kevyen ja yksinkertaisen kolmitiekatalysaattorin.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »