Kaavaillut raskaan kaluston mittasäännösmuutokset herättävät keskustelua

01.11.2018 9.34

pohjaset_volvo_hct.jpg

Volvo on ollut vahvasti mukana HCT-testeissä ja tehtaan tuotannosta löytyy oikea tuote jokaiseen kuljetustehtävään.

Alkuvuodesta liikkeelle lähtenyt uusi asetus raskaan kaluston mittoihin liittyen on herättänyt paljon keskustelua alalla ja sen ulkopuolella. Viimeisten tietojen mukaan asetus astuu voimaan tammikuun 2019 aikana.

HCT-kokeilujen tulosten pohjalta tulevat muutokset tehostavat erityisesti kuljetusaloja, joissa ei olla tähän mennessä pystytty hyödyntämään täysiä yhdistelmäkohtaisia tieliikennemassoja. Tutkimustulosten mukaan yhdistelmien CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 30% verrattuna nykykalustoon. Uuden asetusluonnoksen myötä yhdistelmän suurin sallittu pituus voi olla jopa 34,5m, puoliperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23m. Tämän hetken tiedon mukaan myös auton suurin sallittu mitta on kasvamassa metrillä 13 metriin.

Uusi asetus mahdollistaa myös uusien moniakselisten telirakenteiden käytön perävaunuissa. Telin ääriakselin ollessa riittävän pitkä voidaan 5-akselisella telillä päästä 36 tonnin telimassaan, 4-akselisella telillä vaatimusten täyttyessä päästään 30 tonnin massaan. HCT-testeissä yleisen ns. Duo2-tyyppisen yhdistelmän käyttö on tulossa myös mahdolliseksi uuden asetuksen myötä. Tässä yhdistelmätyypissä on 3-akselinen vetoauto, jonka perään on kytketty vetokidalla varustettu puoliperävaunu, jonka perässä on Dolly ja toinen puoliperävaunu.

Uusi asetus tuo mukanaan myös 10- ja 11-akseliset yhdistelmätyypit joilla päästään ilman perävaunun paripyörävaatimusta 74t (10-aks.) tai 76t (11-aks.) yhdistelmämassoihin, tällöin mm. Duo2-yhdistelmä voi saavuttaa 76t yhdistelmämassan vaikka perävaunuissa on yksikköpyörät. Myös yhdistelmän kääntyvyyssääntö päivittyy nykyistä lievemmäksi, 3-nivelisille yhdistelmille on tulossa myös stabiliteettivaatimus yhdistelmän vakauden ja sen kautta turvallisuuden varmistamiseksi.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »