Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10390533 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossaLue lisää »14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaallaLue lisää »14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossaLue lisää »14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaallaLue lisää »14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiinLue lisää »

Kaavaillut raskaan kaluston mittasäännösmuutokset herättävät keskustelua

Share |
01.11.2018 9:34

pohjaset_volvo_hct.jpg

Volvo on ollut vahvasti mukana HCT-testeissä ja tehtaan tuotannosta löytyy oikea tuote jokaiseen kuljetustehtävään.

Alkuvuodesta liikkeelle lähtenyt uusi asetus raskaan kaluston mittoihin liittyen on herättänyt paljon keskustelua alalla ja sen ulkopuolella. Viimeisten tietojen mukaan asetus astuu voimaan tammikuun 2019 aikana.

HCT-kokeilujen tulosten pohjalta tulevat muutokset tehostavat erityisesti kuljetusaloja, joissa ei olla tähän mennessä pystytty hyödyntämään täysiä yhdistelmäkohtaisia tieliikennemassoja. Tutkimustulosten mukaan yhdistelmien CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 30% verrattuna nykykalustoon. Uuden asetusluonnoksen myötä yhdistelmän suurin sallittu pituus voi olla jopa 34,5m, puoliperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23m. Tämän hetken tiedon mukaan myös auton suurin sallittu mitta on kasvamassa metrillä 13 metriin.

Uusi asetus mahdollistaa myös uusien moniakselisten telirakenteiden käytön perävaunuissa. Telin ääriakselin ollessa riittävän pitkä voidaan 5-akselisella telillä päästä 36 tonnin telimassaan, 4-akselisella telillä vaatimusten täyttyessä päästään 30 tonnin massaan. HCT-testeissä yleisen ns. Duo2-tyyppisen yhdistelmän käyttö on tulossa myös mahdolliseksi uuden asetuksen myötä. Tässä yhdistelmätyypissä on 3-akselinen vetoauto, jonka perään on kytketty vetokidalla varustettu puoliperävaunu, jonka perässä on Dolly ja toinen puoliperävaunu.

Uusi asetus tuo mukanaan myös 10- ja 11-akseliset yhdistelmätyypit joilla päästään ilman perävaunun paripyörävaatimusta 74t (10-aks.) tai 76t (11-aks.) yhdistelmämassoihin, tällöin mm. Duo2-yhdistelmä voi saavuttaa 76t yhdistelmämassan vaikka perävaunuissa on yksikköpyörät. Myös yhdistelmän kääntyvyyssääntö päivittyy nykyistä lievemmäksi, 3-nivelisille yhdistelmille on tulossa myös stabiliteettivaatimus yhdistelmän vakauden ja sen kautta turvallisuuden varmistamiseksi.

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin
14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9:20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18:22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17:00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään

Siirry arkistoon »