Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12686006 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.4.2019 19:00KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissaLue lisää »25.4.2019 15:22Renault Trucks Master Red EDITION - uusi kevyt hyötyajoneuvoLue lisää »25.4.2019 13:01Veho Ylästön kevätpäivä huomenna perjantaina 26.4.2019Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.4.2019 19:00KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissaLue lisää »25.4.2019 15:22Renault Trucks Master Red EDITION - uusi kevyt hyötyajoneuvoLue lisää »25.4.2019 13:01Veho Ylästön kevätpäivä huomenna perjantaina 26.4.2019Lue lisää »

Kaavaillut raskaan kaluston mittasäännösmuutokset herättävät keskustelua

Share |
01.11.2018 9:34

pohjaset_volvo_hct.jpg

Volvo on ollut vahvasti mukana HCT-testeissä ja tehtaan tuotannosta löytyy oikea tuote jokaiseen kuljetustehtävään.

Alkuvuodesta liikkeelle lähtenyt uusi asetus raskaan kaluston mittoihin liittyen on herättänyt paljon keskustelua alalla ja sen ulkopuolella. Viimeisten tietojen mukaan asetus astuu voimaan tammikuun 2019 aikana.

HCT-kokeilujen tulosten pohjalta tulevat muutokset tehostavat erityisesti kuljetusaloja, joissa ei olla tähän mennessä pystytty hyödyntämään täysiä yhdistelmäkohtaisia tieliikennemassoja. Tutkimustulosten mukaan yhdistelmien CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 30% verrattuna nykykalustoon. Uuden asetusluonnoksen myötä yhdistelmän suurin sallittu pituus voi olla jopa 34,5m, puoliperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23m. Tämän hetken tiedon mukaan myös auton suurin sallittu mitta on kasvamassa metrillä 13 metriin.

Uusi asetus mahdollistaa myös uusien moniakselisten telirakenteiden käytön perävaunuissa. Telin ääriakselin ollessa riittävän pitkä voidaan 5-akselisella telillä päästä 36 tonnin telimassaan, 4-akselisella telillä vaatimusten täyttyessä päästään 30 tonnin massaan. HCT-testeissä yleisen ns. Duo2-tyyppisen yhdistelmän käyttö on tulossa myös mahdolliseksi uuden asetuksen myötä. Tässä yhdistelmätyypissä on 3-akselinen vetoauto, jonka perään on kytketty vetokidalla varustettu puoliperävaunu, jonka perässä on Dolly ja toinen puoliperävaunu.

Uusi asetus tuo mukanaan myös 10- ja 11-akseliset yhdistelmätyypit joilla päästään ilman perävaunun paripyörävaatimusta 74t (10-aks.) tai 76t (11-aks.) yhdistelmämassoihin, tällöin mm. Duo2-yhdistelmä voi saavuttaa 76t yhdistelmämassan vaikka perävaunuissa on yksikköpyörät. Myös yhdistelmän kääntyvyyssääntö päivittyy nykyistä lievemmäksi, 3-nivelisille yhdistelmille on tulossa myös stabiliteettivaatimus yhdistelmän vakauden ja sen kautta turvallisuuden varmistamiseksi.

25.04.2019 19:00KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissa
25.04.2019 15:22Renault Trucks Master Red EDITION - uusi kevyt hyötyajoneuvo
25.04.2019 13:01Veho Ylästön kevätpäivä huomenna perjantaina 26.4.2019
25.04.2019 9:06Marcus Grönholmin rallicrosstalli matkaa Volvo kuorma-autojen voimin
25.04.2019 9:02Kotimaisen raakapuun käyttö uuteen ennätykseen 2018
24.04.2019 14:55IVECO näyttävästi esillä Kuljetus&Logistiikka messuilla
24.04.2019 12:34VTT kehitti luonnonmateriaaleista tehokkaan palonsuojapinnoitteen
24.04.2019 10:42Bioenergia-ala: Harvennus- ja hoitorästit liikkeelle
24.04.2019 8:44Vertailu moottoripyörien vakuutuksista: Bonusten kertymisessä ja alenemisessa isoja eroja
24.04.2019 8:39Tun­nustus­pal­kin­non saa­nut pro­fes­so­ri Rai­mo Alén on ke­hit­tä­nyt hii­li­neut­raalia bio­mas­san ja­los­ta­mista

Siirry arkistoon »