Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11448454 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.1.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid WagoninLue lisää »22.1.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuuLue lisää »22.1.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosiLue lisää »

Kaavaillut raskaan kaluston mittasäännösmuutokset herättävät keskustelua

Share |
01.11.2018 9:34

pohjaset_volvo_hct.jpg

Volvo on ollut vahvasti mukana HCT-testeissä ja tehtaan tuotannosta löytyy oikea tuote jokaiseen kuljetustehtävään.

Alkuvuodesta liikkeelle lähtenyt uusi asetus raskaan kaluston mittoihin liittyen on herättänyt paljon keskustelua alalla ja sen ulkopuolella. Viimeisten tietojen mukaan asetus astuu voimaan tammikuun 2019 aikana.

HCT-kokeilujen tulosten pohjalta tulevat muutokset tehostavat erityisesti kuljetusaloja, joissa ei olla tähän mennessä pystytty hyödyntämään täysiä yhdistelmäkohtaisia tieliikennemassoja. Tutkimustulosten mukaan yhdistelmien CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 30% verrattuna nykykalustoon. Uuden asetusluonnoksen myötä yhdistelmän suurin sallittu pituus voi olla jopa 34,5m, puoliperävaunuyhdistelmälle suurin sallittu pituus on 23m. Tämän hetken tiedon mukaan myös auton suurin sallittu mitta on kasvamassa metrillä 13 metriin.

Uusi asetus mahdollistaa myös uusien moniakselisten telirakenteiden käytön perävaunuissa. Telin ääriakselin ollessa riittävän pitkä voidaan 5-akselisella telillä päästä 36 tonnin telimassaan, 4-akselisella telillä vaatimusten täyttyessä päästään 30 tonnin massaan. HCT-testeissä yleisen ns. Duo2-tyyppisen yhdistelmän käyttö on tulossa myös mahdolliseksi uuden asetuksen myötä. Tässä yhdistelmätyypissä on 3-akselinen vetoauto, jonka perään on kytketty vetokidalla varustettu puoliperävaunu, jonka perässä on Dolly ja toinen puoliperävaunu.

Uusi asetus tuo mukanaan myös 10- ja 11-akseliset yhdistelmätyypit joilla päästään ilman perävaunun paripyörävaatimusta 74t (10-aks.) tai 76t (11-aks.) yhdistelmämassoihin, tällöin mm. Duo2-yhdistelmä voi saavuttaa 76t yhdistelmämassan vaikka perävaunuissa on yksikköpyörät. Myös yhdistelmän kääntyvyyssääntö päivittyy nykyistä lievemmäksi, 3-nivelisille yhdistelmille on tulossa myös stabiliteettivaatimus yhdistelmän vakauden ja sen kautta turvallisuuden varmistamiseksi.

22.01.2019 15:00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14:55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14:20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14:17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14:12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14:00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13:54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10:40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10:22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10:01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita

Siirry arkistoon »