Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10390999 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossaLue lisää »14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaallaLue lisää »14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossaLue lisää »14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaallaLue lisää »14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiinLue lisää »

Tarkkuutta hydrauliikkaöljyn valintaan - valitse hydrauliikkaöljy käyttökohteen mukaan

Share |
29.10.2018 19:11

hyde1.jpg

Talvi on jo ovella ja viimeistään nyt on tärkeää ajatella tulevia pakkasia hydrauliikkaöljyä valittaessa. On tärkeää tietää, ettei hydrauliikkaöljyn viskositeettiluokka yksistään kerro öljyn todellisista kylmä- tai kuumaominaisuuksista. Öljyvalinnalla voidaan parantaa myös koneen polttoainetaloutta.

(kuva yllä: Teboil Hydraulic Oil Scandic 32 on erinomainen valinta puutavarakuormaimeen. Öljy on juoksevaa kylmässä, mutta silti antaa suojan myös kuumassa.)

Metsäalan ammattilaiselle on tärkeää, että koneet pystyvät työskentelemään tehokkaasti, häiriöttömästi ja taloudellisesti. Korkealaatuinen ja käyttökohteeseen sopiva hydrauliikkaöljy on yksi keskeinen edellytys koneiden sujuvalla toiminnalle. 

Talven lähestyessä on syytä kiinnittää huomiota erityisesti öljyn kylmäominaisuuksiin. Liian jähmeästä öljystä ensisijainen haitta on usein työskentelyn estyminen ja ylimääräisen lämmittelyn vaiva. On kuitenkin muistettava, että huono virtaus voi aiheuttaa riittämättömän voitelun ja siten suuren vauriovaaran. Vauriosta aiheutuu korjauskustannusten lisäksi myös merkittävät seurannaiskustannukset, kun konetta ei voida käyttää tuottavaan työhön. Öljyn ollessa jähmeää myös virtausvastukset ovat suuria, jonka vuoksi koneen polttoaineen kulutus kasvaa. 

hyde2.jpg

(kuva: Korkealaatuinen ja käyttökohteeseen sopiva hydrauliikkaöljy on yksi keskeinen edellytys koneiden sujuvalla toiminnalle. Teboil Hydraulic Oil 32 S ja 46 S on suunniteltu monipuolisiksi yleishydrauliikkaöljyiksi vaativiin suomalaisiin olosuhteisiin.)

ISO VG ei kerro kylmäominaisuuksia

Hydrauliikkaöljyn valinnan perusteena on yleisesti laitevalmistajan määrittämä ISO VG -viskositeettiluokka, joista yleisimpiä ovat 32 ja 46. Paksumpia ISO VG 68 -luokan öljyjä suositellaan usein kuumiin käyttöolosuhteisiin. Esimerkiksi kuormaus- ja perälautanostimissa, telinostimissa sekä lavettiperävaunujen ohjaavissa akseleissa käytetään tyypillisesti juoksevampia ISO VG 15- ja 22-luokkien öljyä.

On tärkeää huomata, että ISO VG -luokka kertoo öljyn viskositeetin 40 °C lämpötilassa. Toisin kuin moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE-viskositeettiluokat, ISO VG -luokka ei kerro lainkaan öljyn ominaisuuksista kuumassa tai kylmässä. 

Jonkinlaista käsitystä öljyn lämpötilaominaisuuksista, eli moniasteisuudesta, voi muodostaa tarkastelemalla öljyjen jähmepisteitä ja viskositeetti-indeksejä. Jähmepiste kertoo nimensä mukaisesti lämpötilan, jossa öljy ei enää virtaa. Viskositeetti-indeksi kuvaa öljyn viskositeetin muutosta lämpötilan muuttuessa. Mitä suurempi indeksi, sitä vähemmän se jähmenee kylmässä ja ohenee kuumassa. 

hyde3.jpg

Liikkuvaan kalustoon ympärivuotiseen käyttöön kannattaa valita hydrauliikkaöljy, jonka viskositeetti-indeksi on vähintään suuruusluokkaa 180. 

Puutavarakuormaimessa korostuvat kylmäominaisuudet

Kylmäominaisuuksien tärkeys korostuu autoihin asennetuissa kuormaimissa. Esimerkiksi puutavara-autolla ajetaan, tehdään kuormaustyö ja ajetaan jälleen. Öljy ei välttämättä ehdi kuormaustyön aikana kunnolla lämmetä ja seuraavan siirtymän aikana öljy jälleen jäähtyy. Pakkasilla joudutaankin ennen kuormaustyötä usein lämmittämään järjestelmää, jotta öljy saadaan riittävän juoksevaksi. Talvella ylimääräinen lämmittely hukkaa sekä aikaa että polttoainetta. 

Perinteinen ratkaisu on valita talvikäyttöön juokseva ISO VG 15 tai 22 -luokan öljy, jotka säilyttävät juoksevuutensa kovassakin pakkasessa. Tällainen öljy voi kuitenkin kesän helteillä olla liian ohutta, etenkin kovemmassa kuormituksessa ja korkeissa käyttölämpötiloissa. 

Puutavarakuormaimia ja muita jaksottaisesti käytettäviä hydraulisia laitteita varten on kehitetty erikoisöljyjä, kuten Teboil Hydraulic Oil Scandic 32. Tämän öljyn kehitystyössä painopisteenä on ollut laaja käyttölämpötila-alue. Öljyn jähmepiste on -60 °C ja öljy säilyttää voitelevuusominaisuutensa myös kuumissa olosuhteissa kesän helteillä ja pitkäkestoisemmassa lastaustyössä.   

hyde4.jpg(kuva: Erityisen vaativaan ja raskaaseen käyttöön oikea valinta on Hydraulic 46 Max-S sekä Hydraulic Oil Nordic. Öljyjen viskositeettiominaisuudet säilyvät optimaalisina laajalla lämpötila-alueelle sekä raskaassa ja pitkäkestoisessa käytössä, jolloin koneiden polttoainetalous paranee ja työtehokkuus kasvaa.)

Optimaalinen juoksevuus tuo työtehoa

Pitkää työpäivää tekevässä metsäkoneessa kylmäkäynnistykset eivät toistu yhtä usein. On hyvä muistaa, että viskositeetti-indeksillä on suuri merkitys myös normaalilla käyttölämpötila-alueella toimittaessa. Korkean viskositeetti-indeksin öljyn viskositeettiominaisuudet säilyvät tavoitearvoissa laajemmalla käyttölämpötila-alueella. Optimiviskositeetin alueella öljyn virtausvastukset ovat pieniä, öljy säilyttää voitelukykynsä ja pumpun sisäiset ohivuodot pysyvät minimaalisina. Pienet häviöt tarkoittavat sitä, että polttoaineen energia saadaan hyödynnettyä paremmin tuottavaan työhön, jolloin kulutus laskee ja koneen työteho nousee. 

Raskaassa käytössä korostuu öljyn kyky säilyttää juoksevuus- ja suojausominaisuutensa koko vaihtovälin ajan. Teboil Hydraulic 46 Max-S ja Hydraulic Oil Nordic (ISO VG 32) on suunniteltu säilyttämään ominaisuutensa luotettavasti myös erityisen raskaassa ja pitkäkestoisessa kuormituksessa.

hyde5.jpg(kuva: Optimaalinen hydrauliikkaöljyn viskositeetti mahdollistaa paremman polttoainetalouden.)

Pidä huolta puhtaudesta

Oikean öljyvalinnan lisäksi hydraulisten järjestelmien puhtaudella on suuri merkitys toimintavarmuuden kannalta. Lika ja vesi lisäävät olennaisesti vaurioriskiä. Ensimmäinen lähtökohta öljyn puhtaudelle on öljyjen oikea varastointi. Öljytynnyreitä ei pidä säilyttää ulkona siten, että tynnyrin kannen päälle pääsee vettä tai likaa. Lämpötilavaihtelu saa aikaan tynnyriin painevaihteluita, joiden myötä epäpuhtauden imeytyvät tynnyriin, vaikka korkki olisi tiukasti suljettu. 

Öljyä tulee aina käsitellä puhtailla välineillä. Parhaaseen puhtauteen päästään kun öljy täytetään järjestelmään suodattimen lävitse. Lisäksi on pidettävä huolta sylintereiden tiivisteiden kunnosta sekä liittimien puhtaudesta. Epäpuhtauksia voi päästä öljyn sekaan myös säiliön huohottimen kautta. Huohottimen tulee olla varustettu suodattimella ja suodattimen puhtaudesta on huolehdittava säännöllisesti.

14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin
14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9:20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18:22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17:00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään

Siirry arkistoon »