Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11414283 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »20.1.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksiaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »20.1.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu TampereellaLue lisää »20.1.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksiaLue lisää »

Koneyrittäjien liittokokous vaatii: Järjen ääntä turvekeskusteluun

Share |
27.10.2018 12:01

turvetuotanto.jpg

Huoli ilmastonmuutoksesta on tärkeää, mutta sen sivussa ei tulisi sortua ylilyönteihin kuten yksisilmäisyyteen turpeen vastustamisessa. Turpeella on oma roolinsa Suomen energiahuollossa, etenkin asuntojen kaukolämmössä. Turpeen hätiköidyllä alasajolla vain kasvatamme riippuvuutta tuontienergiasta, heikennämme huoltovarmuutta ja menetämme kotimaisia työpaikkoja. Turve tukee uusiutuvia maailman pelastamisessa. 

Koneyrittäjien liittokokous vaatii, että turpeen käytöstä käydään analyyttinen yhteiskuntakeskustelu ennen kuin tehdään kauaskantoisia johtopäätöksiä.

Poliittisena tavoitteena tulee olla uusiutuvan energian käytön ja energiaomavaraisuuden lisääminen. Turve on kotimaista energiaa eikä meillä ole nykyisessä epävarmassa maailmantilanteessa varaa suhtautua turpeeseen kategorisen kielteisesti. Turve on välttämätöntä huoltovarmuuden varmistamisessa. 

Energiantuotannon hiilidioksidipäästöjä tulee vähentää. Turve yhdistettynä puun polttoon edistää hiilineutraalin puun polton lisäämistä laitoksissa, joissa pelkästään puun poltto ei ole teknis-taloudellisesti järkevää. Näitä laitoksia ei ole myöskään järkevää lopettaa, vaan järkevintä on hyödyntää ne taloudellisen ja teknisen käyttöikänsä loppuun. Ennenaikaiset investoinnit eivät nekään ole päästöttömiä ja ne kuluttaisivat tarpeettomasti uusiutumattomia luonnonvaroja.

Jokaisen tuotetun turvekuution takana on työtä. Turvetuotannon lopettaminen iskisi satoihin pienyrityksiin ja tuhansiin työntekijöihin. Lopettamista vaadittaessa on unohdettu täysin tämä inhimillinen ja sosiaalinen näkökulma. On löydettävä tasapainoinen kehityskulku kohti täyttä uusiutuvuutta.

Seuraavien parinkymmenen vuoden aikana tekniikan voidaan olettaa kehittyvän merkittävästi hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin saralla. Siksikin turvekeskustelun soisi perustuvan enemmän tietoon ja järjenkäyttöön kuin poliittisten irtopisteiden metsästykseen.

 

20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 18:10UPM osallistuu tarjouskilpailuun selluterminaalista Montevideon syväsatamassa Uruguayssa
18.01.2019 15:22***KATSO TÄSTÄ VIDEO*** AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa Volvo FH 460 ja Volvo FH 460 LNG - Kulut kuriin LNG:llä

Siirry arkistoon »