Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10774517 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

9.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemiselläänLue lisää »9.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!Lue lisää »9.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisestiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

9.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemiselläänLue lisää »9.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!Lue lisää »9.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisestiLue lisää »

Otto Lahti, Trafi: Mittamuutos avaa mahdollisuuksia hakeyhdistelmän kehittämiseen

Share |
06.10.2018 16:22

hakeotto3.jpg

Massatavaraa ajettaessa tehokkuus on perinteisellä ajattelutavalla parhaimmillaan silloin, kun vaaka näyttää määränpäässä täydet 76 tonnia ja kaikki sen alle on vajaita kuormia. Keväällä 2018 käynnistyneet muutokset yhdistelmien suurimman sallitun pituuden kasvulle ja kuiva kesä tekee hyvin ajankohtaiseksi keskustelun oikeasta hakeauton ja hakekärryn pituudesta. Kääntyvyyssäännön päivitys avaa myös mahdollisuuksia perävaunun painojakauman kehittämiseen, vaikka ulkomitat eivät muuttuisi mihinkään. (KATSO ARTIKKELIN LOPUSTA MIELENKIINTOINEN KAAVIO MITOITUKSISTA)

4+5-akselinen 76-tonninen täysperävaunuyhdistelmä vaikuttaa edelleen useimmissa tapauksissa ensisijaiselta vaihtoehdolta hakkeen ajoon Suomessa. Joissain tapauksissa 4+6-akselinen 74-tonnin singlepyörä voi olla hyvä vaihtoehto, jos pihalla on valmiina sopiva perävaunu tuohon mitoitukseen. Nykyisen kaluston tyypilliset heikkoudet ovat auton pienempi tilavuus kantavuuteen nähden ja kärryn takapainoisuus vesikuormalla. Yhdistelmän maltilliset pituusmuutokset eivät vaikuta hankintahintaan tai käyttökustannuksiin merkittävästi, joten kuivan kesän, auton ja kärryn tasapainon ja kärryn painojakauman parantamiseen on helppo lähteä laskemaan parannuksia.

hakeotto1.jpg

(kuva: Trafin Otto Lahti on tutkinut ehdotetun mittamuutoksen tuomia mahdollisuuksia  hakeyhdistelmien kehittämiseen; Power Truck Showssa tuloksia analysoitiin Metsäalan Ammattilehden toimituksen kanssa.)

Laskennan lähtökohdaksi otin täyspitkällä kärryllä olevan yhdistelmän, jonka tilavuus on 156 kuutiota. 350 kg/kuutio hakkeella autoon saa vielä täydet 34 tonnia ja yhdistelmällä pääsee täyteen kokonaismassaan ylittämättä perävaunun kokonaismassaa. 42 tonnin vesikuorma 13,6 metrisessä 815 telien keskipisteiden välillä olevassa perävaunussa tuottaa kuitenkin painojakauman 16/26. Pieni kukku kärryn etupäässä ja reilusti vajaa kuorma takana saa kuitenkin kaikki massat kutakuinkin oikeiksi ja liikennöinti on lainsäädännön ja kuljetustalouden kannalta kunnossa. 10 % kevyemmällä tavaralla alkaa molemmat kärsiä. Tasan laitojen mukaan kuormattuna autossa on massaa enää 32,1 tonnia ja kärryn massa on tasan 42 tonnia. Hyvä lastaaja saa tonnin tai kaksi autoon ja kärryn keulaan etenkin, jos reitillä ei ole kovin tarkkoja siltoja 440 korkeuden suhteen.

Jos kaikki etenee Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelman mukaan marraskuun puolivälin jälkeen pääsee mitoituksen toteuttamaan huomattavasti vapaammin. Kehitys ei edistä pelkästään kuljetustaloutta vaan oikein toteutettuna hyötyjinä on myös turvallisuus ja tiet. Kaikki kärryn hännästä autoon siirtyvä massa parantaa ajo-ominaisuuksia kaikissa olosuhteissa. Tasaiset asetuksen mukaiset akselimassat vastaavasti vähentävät tiekuormituksia. Valmistajilla ja kuljetusyrityksillä on nyt mahdollisuus toteuttaa monia pöytälaatikossa odottavia suunnitelmia.

Auton mittaa kannattaa kasvattaa

Kehitys on hyvä aloittaa auton mittaa kasvattamalla. Alle 11- metrisen uuden 4-akselisen hakeauton tekemisessä ei ole lyhyellä matikalla laskettuna mitään järkeä ja useimmissa tapauksissa 11,5-12 metrinen vaikuttaa varsin hyvältä ratkaisulta. Pituuden valintaan vaikuttaa oleellisesti valitun automerkin tarjoamat akselivälivaihtoehdot. Kaappi täynnä 35 tonnin kuormassa etu- akselin ja takatelin painojakauman pitää olla kunnossa. 11,6 -metrisellä autolla 300 kg/tonni hakkeella saa auton kuormattua vielä täyteen 35 tonnin massaan helposti. Noista numeroista on helppo pyöritellä omaa laskentaa sopivasta auton mitasta. Auton omamassaan vaikuttaa luonnollisesti lukuisat asiat, joten kevyiden rakenteiden kohdalla, myös kaappi voi olla vähän suurempi.

300 kg/tonni hakkeella vanha tuttu 13,6-metrinen on laitoja myöden kuormattuna 40,5 tonninen. Yhdistelmä kokonaismassa asettuu tällä teoreettisella laskennalla juuri alle 76 tonnin. Perävaunun painojakauma saadaan kuntoon siirtämällä takateliä noin puolimetriä taaksepäin. 815-oikaisupittuutta koskevan rajoituksen poistumisen myötä tämä on mahdollista ilman ohjautuvan viimeisen akselin käyttöä.

Perävaunun pidentämisen vaihtoehdot

Perävaunun pidentäminen edellyttää pidempää akseliväliä, mikä edellyttää useissa tapauksissa tukevampaa ja painavampaa runkoa. Selkeästi pidempi akseliväli edellyttää useissa tapauksissa myös ohjautuvan viimeisen akselin käyttöä, mikä nostaa myös omamassaa. Pelkästään vanhoja ratkaisuja venyttämällä perävaunun mitan saa kasvatettu noin 14-metriseksi. 15-metrisellä 110-kuutioisella perävaunulla saa täydet 42 tonnia massaa vielä 275 kg/kuutio hakkeella. Samalla tavaralla 70 kuutioisella kaapilla olevan auton massa asettuu noin 34 t tasolle ja suurin sallittu yhdistelmämassa on täydessä käytössä.

A-double yhdistelmät seuraava hyppäys?

Seuraava hyppäys tästä eteenpäin on siirtyminen ns. A-double yhdistelmään eli rekkaveturin, puoliperävaunun ja täysperävaunun muodostamaan 3-niveliseen junaan. Nykyisellä suurimmalla sallitulla massalla tämä vaihtoehto alkaa kannattaa vasta siinä vaiheessa, kun voidaan hyödyntää 200 kuutiota kuormatilaa myös reilusti suuremman omamassan kanssa.

Kirjoittaja: Otto Lahti

Johtava asiantuntija, Trafi, Ajoneuvot-osasto

hakeotto2.jpg

(kaavio: Jos kaikki etenee Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelman mukaan marraskuun puolivälin jälkeen pääsee hakeyhdistelmän mitoituksen toteuttamaan huomattavasti vapaammin.)

09.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!
09.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12:55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12:01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9:01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16:01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15:10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 14:01Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksissä ensi viikolla Urjalassa 11.12. ja Sonkajärvellä 13.12.
08.12.2018 12:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa perjantaina 14.12.2018

Siirry arkistoon »