Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13390237 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Sampo Rosenlew FR28 kuormatraktori: Harvennusten moniottelija

Share |
05.10.2018 11:00

sampi1.jpg

Kevyt ja ketterä Sampo Rosenlew FR28 kuormatraktori sopii erinomaisesti harvennushakkuiden ajokoneeksi. Keveydestä on etua varsinkin pehmeiden maiden harvennuksissa, missä maapohjan painuminen muodostuu todelliseksi haasteeksi.

(kuva yllä: FR28:a tarjotaan joko 3,8 tai 4,4 metriä pitkällä kuormatilalla, mikä mahdollistaa lyhyen kuitupuun ohella myös pidemmän tukkipuun kuljetuksen. Hydraulisesti säädettävä sermi lisää kuormatilan käytettävyyttä eripituisia puita kuormattaessa.)

Eteläisellä Uudellamaalla yhden korjuuketjun voimin pääasiassa harvennushakkuita urakoiva Alateko Oy hankki hiljattain 3-pyöräisen Komatsu 911.5 harvesterin rinnalle uuden Sampo Rosenlw FR28 kuormatraktorin, mikä tiedettiin kevyeksi ja hyvän etenemiskyvyn omaavaksi ajokoneeksi rannikkoseutujen pehmeäpohjaisilla metsäaloilla tehtäviin harvennushakkuisiin. 

- Harvennushakkuissa on erittäin tärkeää että maapohja jää urakan jälkeen hyvään kuntoon. Moto kulkee uraa vain kerran, haasteeksi muodostuu ajokone, jolla samaa uraa tahkotaan useita kertoja, Alateko Oy:n Kyösti Alakärppä kertoo.

sampi2.jpg

(kuva: Sampo Rosenlew FR28 kuormatraktorissa on hydrostaattis-mekaaninen voimansiirto. Ajopumppu käyttää mekaanista vaihdelaatikkoa. Voimansiirron akselit jakavat vetovoiman etu- ja taka-akselille. Veto voidaan lukita etu- ja taka-akselin välillä, sekä myös kunkin telin vasemman ja oikean puolen välillä. NAF-telien avulla saadaan aikaan jatkuva 13 tonnin vetovoima.)

Koneet optimoitu harvennuksille

Nyt hankittua Sampoa edeltäneelle Komatsu 830:lle Alakärppä antaa hyvät arvosanat ja kehuu sen täyttäneen kiitettävästi tehtävänsä. 

- Uusi, omapainoltaan 13-tonninen, tai no metristen Clark TXL -telojen kanssa noin 16-tonninen Sampo-Rosenlew FR28 on nappituote tiheiden metsien harvennuksiin eli juurikin siihen mihin valmistaja on sen suunnitellut. Sampon vetohydrauliikka on asiallinen ja mikä tärkeinta kone keventää kuorman kanssa sopivasti keulaa, mistä on merkittävää hyötyä pehmeillä mailla. Myös jäljelle jäävän puuston juurakot säilyvät ja pääsemme urakoista irti vähäisin ennallistamistoimin. Monilta jää tämä puoli kokonaan ajattelematta, mutta fakta on että omapainoltaan 20-tonnisilla sitä raskaammilla ajokoneilla ei ole järkevää lähteä harvennushakkuisiin, ainakaan rannikkoseudulla, Alakärppä opastaa. 

sampi3.jpg

(kuva: Alateko Oy:n Kyösti Alakärpän mukaan Komatsu 911.5 ja Sampo Rosenlew FR28 muodostavat ketterästi etenevän ja metsäpohjaa säästävän korjuuketjun tieheissä metsissä tehtäviin harvennushakkuisiin.)

Tyytyväiset asiakkaat

Alateko Oy on urakoinut viimeiset seitsemän vuotta Metsänhoitoyhdistys Eteläinen metsäreviiri ry:n lukuun hyvällä menestyksellä. 

- Panostamme työn laatuun ja tehokkuuteen. Ja se on kannattanut sillä työtarjouksia on hyvin sisällä ja palaute on ollut, molempiin suuntiin, kaikkiaan hyvää. Uuden Sampo Rosenlew FR28 ajokoneen turvin voimme parantaa palvelutasoamme vielä entisestään, Alakärppä kertoo.

Sampo Rosenlew FR28 ajokoneen keveys ja hyvä etenemiskyky sekä lappaamisessa käytettävä Mesera -puutavaranosturi sekä Vahva -koura saavat omistajalta kiitosta. 

- Peruskone on hyvä ja asiallinen, mutta kehitettävääkin vielä on, ainakin jälkimarkkinapuolella, Kyösti Alakärppä toteaa lopuksi.

17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9:45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9:00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri

Siirry arkistoon »