Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13425534 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

Pelkkä vireyskoulutus ei virkistä ammattikuljettajaa, tarvitaan myös hyvää vuorosuunnittelua

Share |
03.10.2018 10:50

Työterveyslaitos tutki yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, vähentääkö vireyskoulutus ammattikuljettajan väsymystä työssä. Päätulos oli, että koulutus ei virkistänyt kuljettajia missään työvuorossa, vaan tarvitaan myös hyvää työvuorosuunnittelua. Testauksessa olevan Vire-nettipalvelun beta-versio auttaa kuljetusyrityksiä tunnistamaan piilevää väsymystä ja arvioimaan työvuorojen väsyttävyyttä.

sallinen.jpg– Johtopäätöksemme tutkimuksesta on, että koulutus on keino lisätä tietämystä vireydestä, mutta vireyden parantamiseksi on kehitettävä myös työvuorosuunnittelua, kertoo hankkeen vastuullinen tutkija Mikael Sallinen Työterveyslaitoksesta ja Jyväskylän yliopistosta.

– Tämän vuoksi kehitimme yhteistyössä Trafin, Tukholman yliopiston ja ruotsalaisen Portin Productionin kanssa menetelmän – verkkosovellus Viren, jonka avulla niin kuljetusyritykset kuin muutkin työpaikat voivat arvioida työvuorojen väsyttävyyttä

Vire-nettityökalun avulla voi arvioida kuljettajan väsymysriskiä

jukka_terttunen.jpg– Väsymys on kaikissa liikennemuodoissa merkittävä liikenneturvallisuutta haittaava riskitekijä, jonka hallintaan on keinoja sekä henkilöllä itsellään että liikenteen ammattilaista koskien myös työvuorosuunnittelulla. Nyt julkaistun Vire-nettityökalun beta-version taustalla on biomatemaattinen laskentamalli, joka tuo ihmisen normaaliin vuorokausirytmiin perustuvan piilevän väsymyksen näkyväksi, kertoo liikennelääketieteen yksikönpäällikkö, erikoislääkäri Jukka Terttunen Trafista.

– Vire-nettityökalu ei kuitenkaan vielä osaa havainnollistaa sen päällä olevaa todellista eli ilmeistä väsymysriskiä, sen suhteen kehitystyö on vielä kesken ja toivommekin tästä ensimmäisestä versiosta mahdollisimman paljon palautetta, jotta pystymme kehittämään palvelua käyttäjien tarpeiden perusteella edelleen. Palvelu siis kertoo, miltä kehosta pitäisi tuntua eri ajankohtina, mutta liikennetilanteet esim. aktiivisina toiminnan hetkinä voivat kumota piilevän väsymyksen tunteen, jatkaa Terttunen.

Vire-verkkosovellus soveltuu piilevän väsymysriskin havainnollistamiseen ja suunniteltujen työvuorojen väsyttävyyden arviointiin ammattiliikenteen lisäksi kaikilla työpaikoilla, joilla työtä tehdään päivätyöstä poikkeavina vuorokaudenaikoina.

Satunnaistettuna kontrolloituna kokeena toteutettuun tutkimukseen vireyskoulutuksesta osallistui 52 raskaan ajoneuvon kuljettajaa neljästä suomalaisesta kuljetusyrityksestä. Vireyttä ajossa ja unta vapaalla mitattiin 6 kk ennen ennen ja 5 kk jälkeen vireyskoulutuksen. Molemmat mittausjaksot kestivät kaksi viikkoa. Vireyskoulutukseen osallistui 32 kuljettajaa. Loput kuljettajat toimivat heidän verrokkiryhmänään.  Tutkimus vireyskoulutuksesta on julkaistu Accident, Analysis ja Prevention -tiedelehdessä. Työsuojelurahasto ja NordForsk rahoittivat tutkimusta.

Vire-nettityökalu väsymysriskin arviointiin

Artkkeli: Pylkkönen M, Tolvanen A, Hublin C, Kaartinen J, Karhula K, Puttonen S, Sihvola M, Sallinen M. Effects of alertness management training on sleepiness among long-haul truck drivers: A randomized controlled trial. Accident Analysis and Prevention 2018 May 18. pii: S0001-4575(18)30192-1. doi: 10.1016/j.aap.2018.05.008.

20.06.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkailla
20.06.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta Ouluun
20.06.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseen
19.06.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.

Siirry arkistoon »