Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10781060 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

9.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemiselläänLue lisää »9.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!Lue lisää »9.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisestiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

9.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemiselläänLue lisää »9.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!Lue lisää »9.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisestiLue lisää »

Pelkkä vireyskoulutus ei virkistä ammattikuljettajaa, tarvitaan myös hyvää vuorosuunnittelua

Share |
03.10.2018 10:50

Työterveyslaitos tutki yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, vähentääkö vireyskoulutus ammattikuljettajan väsymystä työssä. Päätulos oli, että koulutus ei virkistänyt kuljettajia missään työvuorossa, vaan tarvitaan myös hyvää työvuorosuunnittelua. Testauksessa olevan Vire-nettipalvelun beta-versio auttaa kuljetusyrityksiä tunnistamaan piilevää väsymystä ja arvioimaan työvuorojen väsyttävyyttä.

sallinen.jpg– Johtopäätöksemme tutkimuksesta on, että koulutus on keino lisätä tietämystä vireydestä, mutta vireyden parantamiseksi on kehitettävä myös työvuorosuunnittelua, kertoo hankkeen vastuullinen tutkija Mikael Sallinen Työterveyslaitoksesta ja Jyväskylän yliopistosta.

– Tämän vuoksi kehitimme yhteistyössä Trafin, Tukholman yliopiston ja ruotsalaisen Portin Productionin kanssa menetelmän – verkkosovellus Viren, jonka avulla niin kuljetusyritykset kuin muutkin työpaikat voivat arvioida työvuorojen väsyttävyyttä

Vire-nettityökalun avulla voi arvioida kuljettajan väsymysriskiä

jukka_terttunen.jpg– Väsymys on kaikissa liikennemuodoissa merkittävä liikenneturvallisuutta haittaava riskitekijä, jonka hallintaan on keinoja sekä henkilöllä itsellään että liikenteen ammattilaista koskien myös työvuorosuunnittelulla. Nyt julkaistun Vire-nettityökalun beta-version taustalla on biomatemaattinen laskentamalli, joka tuo ihmisen normaaliin vuorokausirytmiin perustuvan piilevän väsymyksen näkyväksi, kertoo liikennelääketieteen yksikönpäällikkö, erikoislääkäri Jukka Terttunen Trafista.

– Vire-nettityökalu ei kuitenkaan vielä osaa havainnollistaa sen päällä olevaa todellista eli ilmeistä väsymysriskiä, sen suhteen kehitystyö on vielä kesken ja toivommekin tästä ensimmäisestä versiosta mahdollisimman paljon palautetta, jotta pystymme kehittämään palvelua käyttäjien tarpeiden perusteella edelleen. Palvelu siis kertoo, miltä kehosta pitäisi tuntua eri ajankohtina, mutta liikennetilanteet esim. aktiivisina toiminnan hetkinä voivat kumota piilevän väsymyksen tunteen, jatkaa Terttunen.

Vire-verkkosovellus soveltuu piilevän väsymysriskin havainnollistamiseen ja suunniteltujen työvuorojen väsyttävyyden arviointiin ammattiliikenteen lisäksi kaikilla työpaikoilla, joilla työtä tehdään päivätyöstä poikkeavina vuorokaudenaikoina.

Satunnaistettuna kontrolloituna kokeena toteutettuun tutkimukseen vireyskoulutuksesta osallistui 52 raskaan ajoneuvon kuljettajaa neljästä suomalaisesta kuljetusyrityksestä. Vireyttä ajossa ja unta vapaalla mitattiin 6 kk ennen ennen ja 5 kk jälkeen vireyskoulutuksen. Molemmat mittausjaksot kestivät kaksi viikkoa. Vireyskoulutukseen osallistui 32 kuljettajaa. Loput kuljettajat toimivat heidän verrokkiryhmänään.  Tutkimus vireyskoulutuksesta on julkaistu Accident, Analysis ja Prevention -tiedelehdessä. Työsuojelurahasto ja NordForsk rahoittivat tutkimusta.

Vire-nettityökalu väsymysriskin arviointiin

Artkkeli: Pylkkönen M, Tolvanen A, Hublin C, Kaartinen J, Karhula K, Puttonen S, Sihvola M, Sallinen M. Effects of alertness management training on sleepiness among long-haul truck drivers: A randomized controlled trial. Accident Analysis and Prevention 2018 May 18. pii: S0001-4575(18)30192-1. doi: 10.1016/j.aap.2018.05.008.

09.12.2018 20:11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 18:44Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!
09.12.2018 13:01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12:55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12:01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9:01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16:01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15:10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 14:01Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksissä ensi viikolla Urjalassa 11.12. ja Sonkajärvellä 13.12.
08.12.2018 12:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa perjantaina 14.12.2018

Siirry arkistoon »