Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10841445 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaaLue lisää »13.12.2018 20:01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöönLue lisää »13.12.2018 16:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaaLue lisää »13.12.2018 20:01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöönLue lisää »13.12.2018 16:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018Lue lisää »

Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin - uudet tilat lisäävät tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä

Share |
26.09.2018 8:11

oulun-autokuljetus-uusi-terminaali-ulkokuva-09-2018.jpg

Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.

”Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla”, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.

Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi.  Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.

Soveltuvuus erikoisrakentamiseen ja joustavat toimintatavat vakuuttivat projektinjohtomallissa  

Kyseessä oli erityisrakentamisen kohde, aikataulu oli tiukka ja tarkkoja speksejä oli haastava määritellä heti projektin alussa. Siksi OAK valitsi tarkan harkinnan jälkeen toteutustavaksi projektinjohtopalvelun (PJP). PJP-mallissa hankkeessa ei ole pääurakoitsijaa, vaan rakennustyö jaetaan hankkeen etenemisen myötä kilpailutettaviin osaurakoihin.  Projektinjohtokonsultti nimeää hankkeen vastaavan työnjohtajan ja vastaa työmaan johtovelvollisuuksista.

”Projektinjohtopalvelun ansiosta voimme viedä hankkeita nopealla aikataululla eteenpäin, sillä teemme suunnittelunohjauksen itse. Samalla pääsemme vaikuttamaan kustannuksiin, ja muutosten tekeminen on joustavaa. Kun teemme kaikki sopimukset tilaajan nimiin, kertaantuvat katteet jäävät pois”, kertoo A-Insinöörien projektipäällikkö Sami Arnberg.

Toimivan projektinjohtomallin edellytys on, että päätöksenteko on nopeaa. A-Insinöörit teki kilpailutusta ja suunnittelua rinta rinnan, jotta projekti pysyisi aikataulussa. A-Insinöörien työntekijät pyysivät ja analysoivat tarjoukset, joiden perusteella he laativat esitykset tilaajalle. Tiettyyn euromäärään asti A‑Insinöörien edustajat pystyivät tekemään tehdä hankintapäätöksiä itsenäisesti, mikä sujuvoitti ja nopeutti etenemistä.

Jaana Kokko suosittelee projektinjohtomallia erikoisrakentamisen hankkeisiin, joissa aikataulu on tiukka ja työt täytyy tehdä kustannustehokkaasti: ”Tilaajaorganisaation on pystyttävä tekemään nopeita päätöksiä, jotta asiat etenevät sovitussa aikataulussa. Projektitiimillä on oltava selkeät roolit ja vastuut. Yhteistyön edetessä luottamus kasvoi aktiivisen viestinnän myötä.”

Budjetti alittui 10% 

Läpivirtausterminaali valmistui aikataulussa. OAK:n henkilökunnan työtyytyväisyys on parantunut: töitä on hyvä tehdä tehokkaissa ja moderneissa tiloissa. Esimerkiksi elintarvikkeiden kiertonopeus on nopeampi, kun toiminta on sujuvampaa.

”Kaikki tavoitteet täyttyvät. Alitimme budjetin, pysyimme aikataulussa ja terminaalista tuli juuri sellainen kuin toivoimmekin”, toteaa Kokko.

13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20:01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16:55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15:55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14:45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13:34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10:20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9:11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20:00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 19:22UUSI VUOSI - UUDET KONEET! Osallistu Ammattilehden Facebook-kisaan ja voita uusi metsäkone...

Siirry arkistoon »