Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13412364 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »19.6.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvuLue lisää »18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »19.6.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvuLue lisää »18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »

Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin - uudet tilat lisäävät tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä

Share |
26.09.2018 8:11

oulun-autokuljetus-uusi-terminaali-ulkokuva-09-2018.jpg

Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.

”Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla”, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.

Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi.  Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.

Soveltuvuus erikoisrakentamiseen ja joustavat toimintatavat vakuuttivat projektinjohtomallissa  

Kyseessä oli erityisrakentamisen kohde, aikataulu oli tiukka ja tarkkoja speksejä oli haastava määritellä heti projektin alussa. Siksi OAK valitsi tarkan harkinnan jälkeen toteutustavaksi projektinjohtopalvelun (PJP). PJP-mallissa hankkeessa ei ole pääurakoitsijaa, vaan rakennustyö jaetaan hankkeen etenemisen myötä kilpailutettaviin osaurakoihin.  Projektinjohtokonsultti nimeää hankkeen vastaavan työnjohtajan ja vastaa työmaan johtovelvollisuuksista.

”Projektinjohtopalvelun ansiosta voimme viedä hankkeita nopealla aikataululla eteenpäin, sillä teemme suunnittelunohjauksen itse. Samalla pääsemme vaikuttamaan kustannuksiin, ja muutosten tekeminen on joustavaa. Kun teemme kaikki sopimukset tilaajan nimiin, kertaantuvat katteet jäävät pois”, kertoo A-Insinöörien projektipäällikkö Sami Arnberg.

Toimivan projektinjohtomallin edellytys on, että päätöksenteko on nopeaa. A-Insinöörit teki kilpailutusta ja suunnittelua rinta rinnan, jotta projekti pysyisi aikataulussa. A-Insinöörien työntekijät pyysivät ja analysoivat tarjoukset, joiden perusteella he laativat esitykset tilaajalle. Tiettyyn euromäärään asti A‑Insinöörien edustajat pystyivät tekemään tehdä hankintapäätöksiä itsenäisesti, mikä sujuvoitti ja nopeutti etenemistä.

Jaana Kokko suosittelee projektinjohtomallia erikoisrakentamisen hankkeisiin, joissa aikataulu on tiukka ja työt täytyy tehdä kustannustehokkaasti: ”Tilaajaorganisaation on pystyttävä tekemään nopeita päätöksiä, jotta asiat etenevät sovitussa aikataulussa. Projektitiimillä on oltava selkeät roolit ja vastuut. Yhteistyön edetessä luottamus kasvoi aktiivisen viestinnän myötä.”

Budjetti alittui 10% 

Läpivirtausterminaali valmistui aikataulussa. OAK:n henkilökunnan työtyytyväisyys on parantunut: töitä on hyvä tehdä tehokkaissa ja moderneissa tiloissa. Esimerkiksi elintarvikkeiden kiertonopeus on nopeampi, kun toiminta on sujuvampaa.

”Kaikki tavoitteet täyttyvät. Alitimme budjetin, pysyimme aikataulussa ja terminaalista tuli juuri sellainen kuin toivoimmekin”, toteaa Kokko.

19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019

Siirry arkistoon »