DAF ilmoittaa malliensa CO2 -päästöt

19.09.2018 10.30

DAF Trucks on edelläkävijä kuljetustehokkuudessa ja ympäristöystävällisyydessä. Nyt se ryhtyy ilmoittamaan uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt Euroopan komission asetuksen mukaisesti 1. tammikuuta 2019 alkaen. DAF valmistautuu asetuksen voimaantuloon ilmoittamalla sertifioidut hiilidioksidipäästöt ensimmäisen kerran tämän vuoden neljännellä neljänneksellä.

Tammikuusta 2019 alkaen kaikkien uusien raskaan sarjan 4 x 2 ja 6 x 2 Euro 6 -kuorma-autojen (>16 tonnia) hiilidioksidipäästöt on ilmoitettava Euroopan komission asetuksen mukaisesti. Muut ajoneuvokokoonpanot siirtyvät noudattamaan uutta lainsäädäntöä vuonna 2020. Ilmoituksen päästöarvot luodaan yhteisen Vecto-työkalun kautta. Koska kyseessä on standardisoitu ja sertifioitu prosessi, uusi hiilidioksidipäästöjen ilmoitusta koskeva asetus mahdollistaa sen, että kuljetusalan yritykset voivat vertailla useiden eri kuorma-auto-mallien ja jopa valmistajien välisiä hiilidioksidipäästöarvoja ennen uuden kuorma-auton tilausta.

DAF ryhtyy tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä ilmoittamaan sertifioidut hiilidioksidipäästölukemat tilausvahvistuksessa sekä laskussa. Näin DAF-jälleenmyyjät pystyvät kertomaan asiakkailleen heti, millaiset heidän tulevan kuorma-autonsa hiilidioksidipäästöt ovat. Vecto-arvot lasketaan tavalliselle kuorma-auto-/vetoautoyhdistelmälle tai umpikorilla varustetulle kuorma-autolle kolmen eri käyttötarkoituksen vakioreittien ja sertifioitujen tietojen avulla.

Alan pienin polttoaineen kulutus

”Olemme sitoutuneet huolehtimaan maapallosta ja tulevista sukupolvista. Siksi teemme kuorma-autoistamme jatkuvasti entistä puhtaampia”, kertoo Richard Zink, markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtoryhmän jäsen. ”Hiilidioksidipäästöt ovat suoraan yhteydessä polttoaineen kulutukseen, mikä puolestaan on yksi tärkeimmistä asioista kuorma-auton ostopäätöstä tehtäessä. DAF asetti alalle uuden standardin julkaistessaan uudet CF- ja XF-mallit, joiden polttoaineen kulutus on huikeat 7 % aiempaa pienempi ja siksi myös niiden hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät.”

Alan johtavien kuorma-autojen ja palvelujen lisäksi DAF kehittää tällä hetkellä vaihtoehtoisia, kestäviä sähkö- ja hybridikäyttöisiä voimansiirtolaitteistoja, jotka vähentävät päästöjä entisestään. Vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten HVO:ta (vetykäsitelty kasviöljy), joiden uusimmissa versioissa ristiriidat ruoantuotannon kanssa on ratkaistu ja jotka tuottavat jopa 80 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, voidaan nyt käyttää DAF-kuorma-autoissa niin, etteivät ne vaikuta huolto-ohjelmaan.

Älykäs TOPEC-kokoonpanotyökalu

”Älykäs DAF TOPEC -ajoneuvon kokoonpanotyökalu takaa sen, että pystymme jo nyt tarjoamaan kohdennettuja polttoaineen kulutusarvoja juuri asiakkaan kuorma-autolle sekä puoliperävaunuille tai päällirakenteelle ja jopa tietyille reiteille ja käyttötarkoituksiin”, Richard Zink lisää. ”Näin jälleenmyyjämme voivat määrittää, mikä kuorma-auto sopii työhön parhaiten ja on samalla taloudellisin ja ympäristöystävällisin vaihtoehto. Juuri tätä on DAF-kuljetustehokkuus.”

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »