Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9749073 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Mullan tuotannossa laatu ykkösasia - seulonta tärkeä osa prosessia

Share |
14.09.2018 15:01

seulis1.jpg

Lammin Puutarhamulta valmistaa laadukkaita multa-aineksia terminaalissaan Lempäälässä, mistä niitä toimitetaan laajan asiakaskunnan tarpeisiin lähinnä Pirkanmaalle ja Hämeen alueelle. 

(kuva yllä: Lammin Puutarhamullan terminaalissa Lempäälässä valmistetaan laadukkaita multalajikkeita suurella volyymilla. Kuvassa multaa käsitellään Neuenhauser Starscreen -tähtiseulalla.)

Lammin Puutarhamulta on keskittynyt mullan tuottamiseen jo vuodesta 1986 lähtien. 

- Suvussamme puutarha-alan perinteet ulottuvat kuitenkin jo yli 80 vuoden taakse, jolloin iso-isä Eero Lammi perusti kauppapuutarhan ensin Tampereelle ja myöhemmin myös tänne Lempäälään. Isäni Jouko Lammi vastasi puutarhatoiminnasta jonkun aikaa mutta sitten astma ja siitepölyallergia pakottivat siirtymään maanviljelyyn, jonka rinnalle hän alkoi kehittämään erikoismultalaatujen valmistusta vankan puutarhapuolen kokemuksen avulla. Yrityksessä on meneillään rauhallinen sukupolven vaihdos; isä ja äiti Merja ovat edelleen mukana toiminnassa - vaimoni Outi on ottanut tehtäväkseen toimistoasiat hoitaen myös myyntiä ja markkinointia. Itse keskityn tuotantoon ja toiminnan organisointiin; lisäksi meillä on tilanteen mukaan ulkopuolista työvoimaa, kertoo Jarno Lammi

seulis4.jpg

(kuva: - Neuenhauserissa on selkeä ja helppokäyttöinen ohjauskeskus mistä saa nopeasti tehtyä erilaiset säädöt, esittelee Lammin Puutarhamullan Jarno Lammi, joka harrastaa työn vastapainona vesihiihtoa toimien myös maajoukkuevalmentajana. Lajia on suvussa jo perinne - isä Jouko on voittanut mm. seniorikisoissa MM-kultaa.)

Mullan laatu ykkösasia

Mullan valmistuksessa Lammin Puutarhamulta panostaa korkeaan laatuun ja tarkkaan valmistukseen. 

- Aika usein multaa tehdään silloin kun tavaraa mikä pitää saada pois käsistä. Meille multa on kuitenkin ykköstuote ja raaka-aineet hankitaan vastuullisilta toimittajilta vain sen mukaan että saadaan tehtyä hyvää multaa; emme sekoita mukaan peltomaita, savea tai moreenia. Tuotamme mullan traktorikäyttöisellä jyrsimellä jolloin materiaali rikkoontuu paremmin joten kalkki ym. materiaalit saadaan sekoitettua siihen tasaisesti - myös syntyvän ylikkeen mää- rä on jyrsimällä vähäistä. Sitten multa vielä seulotaan niin että siinä ei ole mitään ylimääräistä. Työvaiheita tulee monta mutta laadusta ei perinteemme mukaan tingitä koskaan, ilmoittaa Lammi.

seulis2.jpg

(kuva: Neuenhauser Starscreen -tähtiseulan saa myös ilman omaa voimanlähdettä traktorikäyttöisenä. Alle 100 hv traktori riittää tehokkaaseen tuotantoon.)

Eri multalaadut valmistetaan tarkkojen reseptien mukaan. 

- Luomu puutarhamultaan tulee hiekkaa, turvetta, kalkkia sekä hevosen ja lehmän lantakompostia. Viherakennusmullassa on hiekan, turpeen ja kalkin lisäksi bioliete/hevosenlantakompostia. Näiden volyymituotteiden lisäksi meiltä saa erikoismultia kuten havumultaa ja rodomultaa, niittymultaa, kantavaa kasvualustaa ja pallonurmimultaa, Lammi luettelee. 

Multa valmistetaan siistillä terminaalialueella, mistä useampi hehtaari on asfaltoitu. 

- Keräämme valumavedet talteen ja ne menee puhdistukseen kunnan laitokselle. Tuotantomme täyttää kaikki EU:n sivutuote lakiasetuksen vaatimukset. Meillä on myös Eviran laitoshyväksyntä ja olemme Biolaitos ry:n sekä Suomen Yrittäjät ry:n jäsenyritys, toteaa Lammi.   

seulis7.jpg

(kuva: Lisätietoja Lammin Puutarhamullan tuotteista ja palveluista löytyy www.luomumulta.fi ja www.facebook.com/lamminpuutarhamulta)

Multaa saa läpi vuoden

Multa-alalla sesonki alkaa räjähdysmäisesti keväällä heti kun routa sulaa. 

- Silloin on aina todella kova kiire että pysytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Mutta multaa voi tehdä ja myydä läpi vuoden, kun osaa ennakoida. Syksyllä teemme varastokasoja talven tarpeisiin ja kevään sesonkiin aloitamme varastojen teot hyvissä ajoin. Suurimpia asiakkaitamme ovat viherrakentajat, kunnat, kaupungit ja seurakunnat. Multaa ostavat toki myös yksityistaloudet, jotka usein hakevat perävaunukuormallisen terminaalista. Ja palvelemme myös teollisuuslaitoksia; toimintamme alkupuolella yksi tärkeä urakka mistä urakointimme lähti kasvamaan oli Valkeakosken UPM:n suurten nurmikkoalueiden mullan toimitus 1990-luvun alussa, kertoo Lammi.   

seulis9.jpg

(kuva: Autojen kuormauksessa ja seulan syötössä käytetään CAT -pyöräkuormaajia.)

seulis10.jpg

(kuva: Uusi 76-tonninen Volvo -yhdistelmä otettiin mullan ajoon toukokuussa.)

Asiakkaat hakevat multaa terminaalista omallakin kuljetuskalustollaan mutta suurin osa toimitetaan perille:

- Meillä on kaksi Volvo -yhdistelmää ja yksi MAN -nuppiauto mullan ajossa. Uusi 76-tonninen yhdistelmä otettiin ajoon nyt toukokuussa, mikä nostaa kuljetuskapasiteettiamme merkittävästi ja sitä myöten myös toiminta-alue on edelleen laajentumassa. Lastaukset ja seulan syöttö hoituu CAT -pyöräkuormaajilla, sanoo Lammi. 

seulis5.jpg

(kuva: Lammin Puutarhamullan Neuenhauser Starscreen -tähtiseulassa on normaalia suurempi valmiin tavaran sivukuljetin.)

Uutta tehoa seulontaan

Multamateriaalin laatu viimeistellään seulomalla toukokuussa käyttöön otetulla Neuenhauser Starscreen -tähtiseulalla, josta kaupat tehtiin maahantuoja HS Tekniikka Oy:n kanssa.

- Vuokrasimme Neuenhauserin tela-alustaista tähtiseulaa HS Rentiltä useana vuotena pidempiäkin aikoja ja sen tehokkuus sekä toimintavarmuus vakuutti samoin kuin maahantuojan luottettava asiakasläheinen toiminta. Kokeilimme myös muita seulamerkkejä mutta päädyimme Neuenhauseriin edellä mainittujen syiden perusteella eikä päätöstä ole todellakaan tarvinnut katua, toteaa Lammi. 

seulis6.jpg

(kuva: Ylikkeelle on oma hihnakuljetin, joten tavara ei tee kasaa aivan koneen viereen mikä helpottaa poiskantoa.)

Hyvänä esimerkkinä HS Tekniikan asiakaspalvelusta oli koneen luovutus:

- Koneen tulo maahan viivästyi hetken ja HS Tekniikan Olli Tienhaara toi sen lavetilla pihaamme yöllä kello yksi kun aamulla piti olla seitsemältä 49 kuutiota multaa seulottuna. Olli sanoi että hänellä ei ole kiire minnekkään vaan laitetaan seula käyntiin ja tehdään loppusäädöt ym. Tehtaalla valmiiksi koekäytetty seula oli nopeasti tuotantokunnossa ja aamulla olikin 55 kuutiota multaa seulottuna. Ja Sorvojan Harrita saa aina tarvittaessa vahvaa tietoa koneista ja materiaalinkäsittelyn prosesseista, kertoo Lammi tyytyväisenä yhteistyöhön. 

Uusi Neuenhauser on osoittanut tehokkuutensa heti startista:

- Syöttökonekuski sitä hieman moitti kun ei kuulemma ehdi enää nettiä puhelimella selailemaan vaan koko ajan saa ajaa. Ja seulassa ei ole mitään teknistä ongelmaa vaikka käyttöaste on ollut kovalla tasolla; ainoastaan sivukuljettimen hihnaa on kerran jouduttu kiristämään. 

seulis3.jpg

(kuva: Traktorin ulosotto pyörittää HAWE -hydrauliikkapumppua mikä tuottaa voiman seulalle. Myös sähköt tulee traktorista eikä seulassa ole akkua.) 

Voima traktorista

Lammin Puutarhamullan uusi Neuenhauser -tähtiseula on trailerialustainen ja sen voima otetaan poikkeuksellisesti traktorin ulosotosta.

- Vuokralla ollut, omalla voimanlähteellä varustettu tela- alustainen Neuenhauser -tähtiseula toimi oikein hyvin mutta päädyimme maahantuojan opastuksella tähän hieman erilaiseen ratkaisuun. Siirtelemme seulaa aika paljon terminaalissa melko pitkiäkin matkoja, joten traktorilla vedettävä pyöräalustainen kone on nopeampi siirtää. Ja kun seulassa ei ole omaa moottoria, ei edes akkua vaan kaikki virtakin tulee traktorista, niin hankintahinta oli oleellisesti edullisempi. Kokeilimme laittaa seulan vanhan, alle 100 hv moottorilla varustetun John Deeren perään ja yllätykseksemme se jaksaa pyörittää seulaa ihan hyvin. Näin ollen seulan eteen ei tarvitse sitoa aktiivikäytössä olevia isompia traktoreitamme, kertoo Lammi. 

seulis8.jpg

(kuva: Keskusvoitelujärjestelmä pitää huolen siitä että voitelu pelaa ajallaan ja oikeina määrinä.)

Neuenhauserin yksinkertaisen selkeä rakenne saa myös Lammilta kehuja:

- Koneessa ei ole mitään ylimääräistä mutta kaikki tarvittava. Valmiin tavaran sivukuljetin on meidän koneessa normaalia isompi ja ylikkeellekin on kuljetin. Syöttösekoittajan ruuvi mah- dollistaa suuremman materiaalimäärän syötön tähdistölle. Välppää ei näissä multahommassa tarvita. Koneessa on selkeä ja helppokäyttöinen ohjauskeskus mistä saa nopeasti tehtyä erilaiset säädöt. Ja keskusvoitelujärjestelmän ansiosta ei tarvitse erikseen rasvailla kuin ainoastaan tähdistön ketjuja muutaman kymmenen käyttötunnin välein, toteaa Lammi.

25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja

Siirry arkistoon »