Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10408415 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

E. Kannonlahti Oy, Jalasjärvi: Puunajoa Scanialla yli 50 vuotta

Share |
12.09.2018 19:33

kannon1.jpg

Jalasjärveläisen E. Kannonlahti Oy:n pirteän keltaiset Scania -puutavara-autot ovat tuttu näky maanteillä. Ensimmäinen Scania tuli taloon vuonna 1967 ja siitä lähtien ruotsalaismerkkiin on luotettu yhtäjaksoisesti jo yli 50 vuoden ajan. 

(kuva yllä: E. Kannonlahti Oy Jalasjärveltä on luottanut puunajossa Scaniaan jo yli 50 vuoden ajan. Yrityksen pirteän keltaiset autot erottuvat edukseen liikenteessä.) 

Kannonlahden kuljetusyrittäminen juontaa vuoteen 1959 jolloin veljeksistä Esko osti traktorin mm. tukinajoon. Erkki oli armeijan jälkeen hetken töissä vierailla; ensin linja-auton apupoikana ja sitten kuorma-autokuskina. Vuonna 1963 Esko hankki ensimmäisen kuorma-auton Urho-Sisun hiekan ajoon ja Erkille tuli vuonna 1964 Kontio-Sisu tukinajoon. Vuonna 1967 puunajo kasvoi kun Yhtyneet paperitehtaat tarjosi ajoja Valkeakoskelle ja samana vuonna hankittiin ensimmäinen Scania - malli 76 - Ruotsista uitettuna.

kannon3.jpg

(kuva: Puunajon hienoa historiaa: Erkki Kannonlahden kuorma-auton päällä on Valkeakosken kuorma 1960-luvun lopulla. Kaksimetriset tukit on nostettu käsin Ruotsista tuodun Scania 76:n päälle.)

Toiminta laajeni 1960-luvun lopussa, kun Kannonlahdelle ostettiin Scania 75 jolla ajettiin puita Serlachiukselle (myöhemmin Metsä Serla). Myös Metsäliitolle ajettiin puuta ensin satunnaisesti ja Kaskisten sellutehtaan valmistuttua 1977 ajot lisääntyivät. 1960-luvun lopulla ajoon otettiin puuautojen rinnalle öljyauto ja 1980-luvulla mukaan toimintaan tuli turpeen ja asvalttimassan ajo. 

kannon4.jpg

(kuva: Scania 141 V8 moottorilla varusteltiin vuonna 1978 Alukarikan alumiinivarusteilla Maksamaalla. - Jokelan Heikki on tehnyt eniten kehitystyötä puuautojen päällirakenteiden eteen, sanoo Erkki Kannonlahti.)

- Tänä päivänä meillä on palveluksessa noin 25 henkilöä ja ajossa 13 yhdistelmää joilla aje- taan pääasiassa puutavaraa sekä soraa ja asfalttimassaa. Asiakkaitamme ovat mm. Metsä Group, Metsähallitus, YIT ja NCC Industry. Muutamat autoistamme ovat päällerakenteiltaan muuttuvia eli puuvarusteiden tilalle voidaan vaihtaa lavavehkeet ajotilanteen mukaan. Puuvarusteet ovat Weckmanin tekemiä ja olemme itse ne päällerakennelleet - myös kärryissä luotamme Weckmanin kevyisiin, kestäviin ja mataliin rakenteisiin. Yhdistelmien kuormatilat olemme maksimoineet Terminator XXL -pankoilla. Nosturit joita meillä on montaa eri merkkiä, kulkevat melkein koko ajan autojen perässä ja niillä kuormataan paljon. Merkkiuskollisuus Scaniaa kohtaan on ollut vahvaa, toki välillä on kokeiltu muitakin merkkejä mutta nytkin rivissä on 12 Scaniaa, kertoilee Erkin poika Kai Kannonlahti joka on vastannut kuljetusliikkeen toiminnasta vuodesta 2008.

kannon2.jpg

(kuva: Erkki Kannolahti (77) on edelleen aktiivisesti mukana kuljetusyrityksen toiminnassa mm. hallilla asioita hoidellen. Poika Kai otti vetovastuun vuonna 2008 ja on kehittänyt asioita eteenpäin muuttuvassa maailmassa.)

kannon8.jpg

(kuva: Eemeli´s Rekka Teamin päämajassa Jalasjärvellä tehdään kaluston huollot todellisten osaajien toimesta.)

Tekniikka kehittyy

Kannonlahden lähes 60-vuoden kuljetusyrittämisen aikana kuorma-autot ovat kehittyneet valtavasti.

- Hevosella kun on ensimmäiset kuormat vienyt niin osaa arvostaa kehitystyötä mitä puutavara-autoissa on tapahtunut. Isoimpia askeleita ovat luonnollisesti ensimmäisen kuorma-auton alle saaminen ja sitten hydraulinen nosturi mikä helpotti kuormantekoa jonkin verran, virnistää Erkki Kannonlahti. 

Pitkään Scania-historiaankin mahtuu monia teknisiä kehitysaskeleita, jotka ovat jääneet Erkin mieleen:

- Heti ensimmäiset 75 ja 76 mallit mitä meille tuli oli hyviä autoja: myös vuonna 1971 hankittu pikkukoppinen telivetoinen Scania 110 oli hyvä peli. Ensimmäinen Scania V8 moottorilla, malliltaan 140, meille tuli 1970 -luvun puolivälissä ja siitä lähtien V8 on jyrissyt tällä markilla. Seuraavaan malliin Scania 141:een tuli vauhtipyörärakenne mikä helpotti liikkeellelähtöä. Ohjaamoiden kehitys on ollut merkittävää alusta lähtien ja aina uudessa Scaniassa on tarjolla edellistäkin mallia viihtyisämpi työpaikka. Sitten 1995 kun Scania esitteli uuden 4-sarjan päästiin uudelle tasolle teknologiassa ja siitä eteenpäin kehitystä on tapahtunut paljon muussakin kuin raudassa. ”Rikitaalisuus” on tullut puunajoonkin monessa muodossa. Silti aina kaikki uudet ratkaisut eivät ole meidän käyttöön lopulta olleetkaan par- haita, kuten esimerkiksi ilmajouset joita kokeilimme puuautoissa jo vuonna 1995 mutta tänä päivänä kaikki automme ovat perusalustaltaan rautajousisia.

kannon5.jpg

(kuva: Uusimmat Kannonlahden Scaniat - kuten kuvassa Parkanon asemalla kuormaa purkava R730 - on otettu ajoon 2018 vuoden puolella. Käytössä on sekä 730 hv että 580 hv moottoreilla varustettuja puutavara-autoja.)

Yhteistyö Scanian kanssa on ollut tiivistä puutavara-auton optimoinnissa.

- Meille tuli vuonna 2015 tehtaalta ensimmäinen 2+2 akselinen rautajousinen alusta missä kakkosakseli on ilmalla ja nouseva. Olimme aktiivisessa roolissa että kyseinen todella hyvin toimiva alusta saatiin valikoimaan ja siitä on tullut Scanialle jopa myyntimenestys; meillekin niitä on tullut kohta kymmenkunta, toteaa Kai Kannonlahti. 

kannon9.jpg

(kuva: E. Kannonlahti Oy:llä on käytössä tällä hetkellä täysi tusina Scanioita, joista suurin osa puunajossa. Kalustosta on tehty mahdollisimman monikäyttöistä: muutamassa autossa jopa päällerakenteet muuttuvat tarvittaessa ajotehtävän mukaan.)

Scanian palvelu pelaa

Tällä hetkellä ajossa olevat Scaniat on varustettu 730 hv ja 580 hv moottoreilla.

- Vain yksi vanhempi yhdistelmämme on vielä 68 tonninen, loput ovat 76 tonnisia. Iso 730 hv kone tarjoaa voimaa haastavampiin paikkoihin ja 580 hv riittää hyvin polttoainetaloudelliseen siirtoajoon. Autojen mittareihin rullaa parhaimmillaan vuodessa jopa 250 000 kilometriä. Jatkojalostamme usein 3-5 vuotta puunajossa olleita autoja asvaltti- ja soranajoon joten autot palvelevat meillä yleensä pitkään eli kestävyys on tärkeä asia hankintapäätöksiä tehtäessä, toteaa Kai Kannonlahti. 

Scanioista Kannonlahdet tekevät kauppaa hyvässä hengessä Seinäjoen kuorma-automyyjä Matti Lintalan kanssa: 

- Teemme pääosin huollot omassa hallissamme joten huoltosopimuksia emme ole vielä kokeilleet; meillä on osaavia kavereita ja homma toimii. Seinäjoen Scaniaa voi kehua hyvällä omallatunnolla - siellä varaosapalvelu pelaa ja teknistä osaamista löytyy ammattitaitoiselta sekä asiakasta hyvin palvelevalta henkilökunnalta. Se onkin yksi syy miksi Scanialla ajetaan vuosikymmenestä toiseen.

Uusimmat Kannonlahden Scaniat on otettu ajoon 2018 vuoden puolella mutta ne ovat vielä ”vanhaa mallia”.

- Kun mallisarja vaihtuu niin yleensä edellisen sarjan viimeiset autot ovat parhaita koska niissä tekniikka on hiotunut huippuunsa. Toki olemme kuulleet hyvää uuden sukupolven Scaniasta ja eiköhän sellaisia päästä jossain vaiheessa puunajossa kokeilemaan meilläkin, vihjaa Kai Kannonlahti. 

kannon7.jpg

(kuva: Weckmanin perävaunut ovat keveitä, kestäviä ja matalia. Kuvassa puretaan pankonsiirtolaitteella eteen siirrettyä takanippua.)

Puu kulkee

Kulunut kesä on ollut puunajossa historiallisen vauhdikas.

- Kyllä tässä on menty täydellä höyryllä jo pitkään eikä kesällä ole tarvinnut himmailla, toteaa Kai Kannonlahti.

- Vaikka lämmintä on riittänyt niin onneksi töitäkin joten valittaa ei saa vaikka hikeä puskee. Toista se oli 1990-luvun laman jälkimainingeissa jolloin yhtenäkin heinäkuuna ei ajettu kapulan kapulaa, muistuttaa Erkki Kannonlahti.

Kymmenen vuotta sitten vetovastuun yrityksestä ottanut Kai saa isältään täyden tunnustuksen osaamisestaan kuljetusyrittäjänä.

- Kyllähän meidän sodanjälkeinen ikäluokka oli kova ajamaan mutta tämä nuorempi polvi osaa myös laskea, kehuu Erkki Kannonlahti.

kannon6.jpg

(kuva: Kuljettaja Esa Anttila viihtyy Scania R730:n ohjaamossa ja kehuu ajo- ominaisuuksia. Yrityksessä henki on hyvä ja huumoria riittää; Esan auton kyljessä komeilee ”The Karvia Man” vaakuna Scania logolla.)

Osaava henkilökunta kaiken perusta

Kannonlahden toiminnassa hyvät autot ovat merkittävässä  roolissa mutta kaikista tärkein voimavara on sitoutunut osaava henkilökunta, mistä löytyy sopivassa suhteessa nuoruuden intoa ja vuosikymmenten kokemusta. 

- Kun kaikki tosissaan yrittää niin yrittäjänkin on hyvä yrittää. Yhteen hiileen puhaltaminen motivoi ja vie asioita eteenpäin, kiteyttää Kai Kannonlahti.

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17:00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9:29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9:22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8:30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin

Siirry arkistoon »