Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9749186 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa

Share |
12.09.2018 9:32

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen avulla ammattiliikenteestä voi tulla vuoteen 2050 mennessä fossiilitonta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Lähitulevaisuudessa paras vaihtoehto on kuitenkin polttomoottoreissa käytettävät biopolttoaineet.

”Otamme kaikkien vaihtoehtoisten tekniikoiden kehityksessä huomioon niiden kaupallisen kannattavuuden”, kertoo Christian Levin, Head of Sales and Marketing, Scania. ”On turha lanseerata tuotteita, jotka eivät vastaa asiakkaiden liiketoiminnan vaatimuksia. Teknologian täytyy tarjota lyhyellä aikavälillä kohtuulliset kokonaiskustannukset.”

IAA-näyttelyssä esiteltävät ladattava hybridikuorma-auto ja akkukäyttöinen sähköbussi täyttävät nämä vaatimukset. ”Scanialla on hyvä asema, kun tekniikka kehittyy entistä kustannustehokkaampien ratkaisujen suuntaan”, Levin toteaa.

Scania on äskettäin selvittänyt laajassa tutkimuksessa keinoja, joilla fossiilipäästöt saadaan poistettua tulevina vuosikymmeninä. Menetelmät vaihtelevat täydestä sähköistyksestä moniin muihin käyttövoimaratkaisuihin. Tutkimuksen mukaan sähköajoneuvojen nopea yleistyminen vaatii nykyistä 4–5 kertaa suuremmat infrastruktuuri-investoinnit, mutta käyttökustannuksia se pienentää 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen yleistyminen luo itse asiassa taloudellisesti kannattavimmat puitteet fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi raskaassa liikenteessä. Vuoteen 2031 mennessä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kokonaiskustannukset saavuttavat dieselin kustannustason kaikissa ajoneuvosegmenteissä, kaukoliikenne mukaan lukien.

Scania on sitoutunut käyttämään kaikkia tekniikoita, jotka voivat suoraan auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Uusien ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivien voimansiirtotekniikoiden käyttöönottovauhdin täytyy kasvaa keskimäärin vähintään 5–10 prosenttiyksikköä vuodessa eri puolilla maailmaa, jotta laaja markkinaosuus voidaan saavuttaa vuoteen 2040 mennessä.

 

25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja

Siirry arkistoon »