Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa

12.09.2018 9.32

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen avulla ammattiliikenteestä voi tulla vuoteen 2050 mennessä fossiilitonta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Lähitulevaisuudessa paras vaihtoehto on kuitenkin polttomoottoreissa käytettävät biopolttoaineet.

”Otamme kaikkien vaihtoehtoisten tekniikoiden kehityksessä huomioon niiden kaupallisen kannattavuuden”, kertoo Christian Levin, Head of Sales and Marketing, Scania. ”On turha lanseerata tuotteita, jotka eivät vastaa asiakkaiden liiketoiminnan vaatimuksia. Teknologian täytyy tarjota lyhyellä aikavälillä kohtuulliset kokonaiskustannukset.”

IAA-näyttelyssä esiteltävät ladattava hybridikuorma-auto ja akkukäyttöinen sähköbussi täyttävät nämä vaatimukset. ”Scanialla on hyvä asema, kun tekniikka kehittyy entistä kustannustehokkaampien ratkaisujen suuntaan”, Levin toteaa.

Scania on äskettäin selvittänyt laajassa tutkimuksessa keinoja, joilla fossiilipäästöt saadaan poistettua tulevina vuosikymmeninä. Menetelmät vaihtelevat täydestä sähköistyksestä moniin muihin käyttövoimaratkaisuihin. Tutkimuksen mukaan sähköajoneuvojen nopea yleistyminen vaatii nykyistä 4–5 kertaa suuremmat infrastruktuuri-investoinnit, mutta käyttökustannuksia se pienentää 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen yleistyminen luo itse asiassa taloudellisesti kannattavimmat puitteet fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi raskaassa liikenteessä. Vuoteen 2031 mennessä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kokonaiskustannukset saavuttavat dieselin kustannustason kaikissa ajoneuvosegmenteissä, kaukoliikenne mukaan lukien.

Scania on sitoutunut käyttämään kaikkia tekniikoita, jotka voivat suoraan auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Uusien ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivien voimansiirtotekniikoiden käyttöönottovauhdin täytyy kasvaa keskimäärin vähintään 5–10 prosenttiyksikköä vuodessa eri puolilla maailmaa, jotta laaja markkinaosuus voidaan saavuttaa vuoteen 2040 mennessä.

 

17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa

Siirry arkistoon »