Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11428171 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksiLue lisää »20.1.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaaLue lisää »20.1.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoonLue lisää »

Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa

Share |
12.09.2018 9:32

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen avulla ammattiliikenteestä voi tulla vuoteen 2050 mennessä fossiilitonta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Lähitulevaisuudessa paras vaihtoehto on kuitenkin polttomoottoreissa käytettävät biopolttoaineet.

”Otamme kaikkien vaihtoehtoisten tekniikoiden kehityksessä huomioon niiden kaupallisen kannattavuuden”, kertoo Christian Levin, Head of Sales and Marketing, Scania. ”On turha lanseerata tuotteita, jotka eivät vastaa asiakkaiden liiketoiminnan vaatimuksia. Teknologian täytyy tarjota lyhyellä aikavälillä kohtuulliset kokonaiskustannukset.”

IAA-näyttelyssä esiteltävät ladattava hybridikuorma-auto ja akkukäyttöinen sähköbussi täyttävät nämä vaatimukset. ”Scanialla on hyvä asema, kun tekniikka kehittyy entistä kustannustehokkaampien ratkaisujen suuntaan”, Levin toteaa.

Scania on äskettäin selvittänyt laajassa tutkimuksessa keinoja, joilla fossiilipäästöt saadaan poistettua tulevina vuosikymmeninä. Menetelmät vaihtelevat täydestä sähköistyksestä moniin muihin käyttövoimaratkaisuihin. Tutkimuksen mukaan sähköajoneuvojen nopea yleistyminen vaatii nykyistä 4–5 kertaa suuremmat infrastruktuuri-investoinnit, mutta käyttökustannuksia se pienentää 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen yleistyminen luo itse asiassa taloudellisesti kannattavimmat puitteet fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi raskaassa liikenteessä. Vuoteen 2031 mennessä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kokonaiskustannukset saavuttavat dieselin kustannustason kaikissa ajoneuvosegmenteissä, kaukoliikenne mukaan lukien.

Scania on sitoutunut käyttämään kaikkia tekniikoita, jotka voivat suoraan auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Uusien ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivien voimansiirtotekniikoiden käyttöönottovauhdin täytyy kasvaa keskimäärin vähintään 5–10 prosenttiyksikköä vuodessa eri puolilla maailmaa, jotta laaja markkinaosuus voidaan saavuttaa vuoteen 2040 mennessä.

 

21.01.2019 8:01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksi
20.01.2019 14:00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10:12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8:33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8:10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 13:55Muista seurata Ammattilehti.fi YouTube -kanavaa: Tarjolla mielenkiintoisia kuljetus- ja konealan videoita
19.01.2019 9:01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18:44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18:20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen

Siirry arkistoon »