Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10408293 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa

Share |
12.09.2018 9:32

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen avulla ammattiliikenteestä voi tulla vuoteen 2050 mennessä fossiilitonta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Lähitulevaisuudessa paras vaihtoehto on kuitenkin polttomoottoreissa käytettävät biopolttoaineet.

”Otamme kaikkien vaihtoehtoisten tekniikoiden kehityksessä huomioon niiden kaupallisen kannattavuuden”, kertoo Christian Levin, Head of Sales and Marketing, Scania. ”On turha lanseerata tuotteita, jotka eivät vastaa asiakkaiden liiketoiminnan vaatimuksia. Teknologian täytyy tarjota lyhyellä aikavälillä kohtuulliset kokonaiskustannukset.”

IAA-näyttelyssä esiteltävät ladattava hybridikuorma-auto ja akkukäyttöinen sähköbussi täyttävät nämä vaatimukset. ”Scanialla on hyvä asema, kun tekniikka kehittyy entistä kustannustehokkaampien ratkaisujen suuntaan”, Levin toteaa.

Scania on äskettäin selvittänyt laajassa tutkimuksessa keinoja, joilla fossiilipäästöt saadaan poistettua tulevina vuosikymmeninä. Menetelmät vaihtelevat täydestä sähköistyksestä moniin muihin käyttövoimaratkaisuihin. Tutkimuksen mukaan sähköajoneuvojen nopea yleistyminen vaatii nykyistä 4–5 kertaa suuremmat infrastruktuuri-investoinnit, mutta käyttökustannuksia se pienentää 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen yleistyminen luo itse asiassa taloudellisesti kannattavimmat puitteet fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi raskaassa liikenteessä. Vuoteen 2031 mennessä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kokonaiskustannukset saavuttavat dieselin kustannustason kaikissa ajoneuvosegmenteissä, kaukoliikenne mukaan lukien.

Scania on sitoutunut käyttämään kaikkia tekniikoita, jotka voivat suoraan auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Uusien ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivien voimansiirtotekniikoiden käyttöönottovauhdin täytyy kasvaa keskimäärin vähintään 5–10 prosenttiyksikköä vuodessa eri puolilla maailmaa, jotta laaja markkinaosuus voidaan saavuttaa vuoteen 2040 mennessä.

 

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17:00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9:29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9:22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8:30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin

Siirry arkistoon »