Scania: Tulevaisuus ilman fossiilisia polttoaineita vaatii monenlaista tekniikkaa12.09.2018 9.32
Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen avulla ammattiliikenteestä voi tulla vuoteen 2050 mennessä fossiilitonta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Lähitulevaisuudessa paras vaihtoehto on kuitenkin polttomoottoreissa käytettävät biopolttoaineet. ”Otamme kaikkien vaihtoehtoisten tekniikoiden kehityksessä huomioon niiden kaupallisen kannattavuuden”, kertoo Christian Levin, Head of Sales and Marketing, Scania. ”On turha lanseerata tuotteita, jotka eivät vastaa asiakkaiden liiketoiminnan vaatimuksia. Teknologian täytyy tarjota lyhyellä aikavälillä kohtuulliset kokonaiskustannukset.” IAA-näyttelyssä esiteltävät ladattava hybridikuorma-auto ja akkukäyttöinen sähköbussi täyttävät nämä vaatimukset. ”Scanialla on hyvä asema, kun tekniikka kehittyy entistä kustannustehokkaampien ratkaisujen suuntaan”, Levin toteaa. Scania on äskettäin selvittänyt laajassa tutkimuksessa keinoja, joilla fossiilipäästöt saadaan poistettua tulevina vuosikymmeninä. Menetelmät vaihtelevat täydestä sähköistyksestä moniin muihin käyttövoimaratkaisuihin. Tutkimuksen mukaan sähköajoneuvojen nopea yleistyminen vaatii nykyistä 4–5 kertaa suuremmat infrastruktuuri-investoinnit, mutta käyttökustannuksia se pienentää 40 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen yleistyminen luo itse asiassa taloudellisesti kannattavimmat puitteet fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi raskaassa liikenteessä. Vuoteen 2031 mennessä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kokonaiskustannukset saavuttavat dieselin kustannustason kaikissa ajoneuvosegmenteissä, kaukoliikenne mukaan lukien. Scania on sitoutunut käyttämään kaikkia tekniikoita, jotka voivat suoraan auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Uusien ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivien voimansiirtotekniikoiden käyttöönottovauhdin täytyy kasvaa keskimäärin vähintään 5–10 prosenttiyksikköä vuodessa eri puolilla maailmaa, jotta laaja markkinaosuus voidaan saavuttaa vuoteen 2040 mennessä.
|