Moottorin talvirengastesti: Nastarenkailla isoja eroja eri keleillä

12.09.2018 8.23

Talvirengasvertailu_2018_Test_World_LA-15.jpg

Moottori -lehti on toteuttanut ensimmäisen kerran ison talvirengastestin. Keskiviikkona 12.9. ilmestyneessä numerossa julkaistaan testin ensimmäinen osa, nastarenkaiden testi. Nastattomat talvirenkaat ovat tarkastelussa Moottorissa 10, joka ilmestyy 10.10.

– Renkaiden ominaisuudet erilaisissa olosuhteissa korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla tai lumella paras voi olla muissa olosuhteissa keskikastia, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

– Renkaita valittaessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse haluaa parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat.

– Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että eri renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin ja kuluttaja voi itse harkita niiden perusteella, mikä on omaan käyttöön se paras valinta, Parviainen kertoo.

Talvirengasvertailu_2018_Test_World_LA-47.jpg

Kisa nastojen määrästä

Taistelu nastamääristä käy rengasalalla kuumana. Michelin toi tänä vuonna markkinoille uuden talvirenkaan, jossa on ennätykselliset 250 nastaa rengasta kohti. Kilpailijoilla nastoja on 130–190 per rengas.

Moottorin testissä Michelinin ennätysnastoitettu rengasuutuus oli jääpidossa selvästi kilpailijoitaan parempi. Muita paremman jääpidon lisäksi Michelin X-Ice North 4 on erityisen rauhallinen ajettava, ja myös lumella pito on testin parhaita. Varjopuolena on vastaavasti kärkirenkaita heikompi sivuttaispito sulalla kelillä.

Kaksi tasapainoisinta

Niinpä testimme tasapainoisimmiksi kokonaisuuksiksi rankattiin Continental Ice Contact 2 ja Nokian Hakkapeliitta 9. Continental otti lumikokeissa ykköspaikan – ei tosin muihin verrattuna yhtä selvästi kuin Michelin jäällä – ja oli yhdessä Gislaved Nord Frost 200:n kanssa testin hiljaisin rengas kuivalla asvaltilla.

– Continentalin, kuten myös Nokian renkaan vahvuus oli nimenomaan siinä, että renkaat suoriutuvat tasaisesti eri olosuhteissa, sekä jäisellä ja lumisella tiellä että märällä ja kuivalla asvaltilla. Testin loput viisi rengasta sisältävät jo selvästi heikompia ominaisuuksia, vaikka pärjäävätkin osassa kokeista hyvin, toteaa rengastestissä mukana ollut toimittaja Jussi Saarinen Moottorista.

Testit toteutettiin yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen sekä jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen – ja olosuhteiden säilymisen luotettavina ja vertailukelpoisina.

 

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

Bridgestone Noranza 001

Continental Ice Contact 2

Gislaved Nord Frost 200

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Hankook Winter I*Pike RS2 W429

Michelin X-Ice North 4

Nokian Hakkapeliitta 9

Sava Eskimo Stud

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »