Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10381539 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhönLue lisää »14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisilleLue lisää »14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoilleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhönLue lisää »14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisilleLue lisää »14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoilleLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja

Share |
11.09.2018 11:01

peso1.jpg

Peugeot Expert on yksi tyylikkäimmistä tällä hetkellä saatavilla olevista tavara-autoista. Korean ulkokuoren lisäksi se on varsin kyvykäs työkäytössä. Kantavuutta on parhaimmillaan n. 1,5 tn.

Kokonsa ja tavaratilansa puolesta Peugeotin mallistossa tila-autosta jalostetun Partner Vanin ja täysikokoisen Boxer pakettiauton välimaastoon sijoittuva Expert lukeutuu Euroopan myydyimpiin tavara-autoihin. Suomessa myynti on hieman kangerrellut mutta tämän vuoden puolella myynti on alkanut jo vetää.

peso2.jpg(kuva: Tavaratilaan sopii kuormalavojen lisäksi vaikkapa leimikolle vietävä polttoainesäiliö.)

Peugeot Expertiä saa kolmena eri koripituutena: Compact, Standard ja Long. Valmistaja käyttää koripituuksista vaatevalmistajien lyhenteitä: XS, M ja XL. Lyhyin eli Compact on pituudeltaan vain 4,6 metrin mittainen ja tarjoaa 4,6 m3 kuormatilan. Nyt koeajettava auto pituudeltaan reilut 40 cm pidempi Long eli XL ja kuormatilaa on nyt 6,1 m3. Autossa on lisähintainen Moduwork paketti, mikä tuo kuormatilan väliseinään ns. pitkäntavaranluukun. Se kasvattaa laskennallisen tavaratilan 6,6 m3:een. Toisaalta väliseinään on asennettu Suomessa lasikuituinen kyhmy, joka tuo ohjaamoon kuljettajan kohdalle lisää pituussäätövaraa. Hieman kuormatilan puolelta kallisarvoisia senttimetrejä syövä muutos tarjoaa kuljettajalle siedettävät oltavat. 

Moottoreiden puolella on kak- si dieselvaihtoehtoa: 1,6 ja 2,0 litraa. Näistä ensinmainittu on 8 venttillinen josta kolme vaihtoehtoa välillä 95-115 hv. Myös suuremmasta 2-litraisesta ja 16 -venttiilisestä voimanlähteestä on kolme vaihtoehtoa teholuokissa 120, 150 ja 180 hv. Moottorien ohella myös vaihteistovalikoima on kaikenkattava. Käsivalintavaihteistoja saa 5 ja 6-pykäläisinä. Lisäksi on 6-portainen robotti- ja 6-portainen automaattivaihteisto; robottia tarjotaan pienemmän koneen yhteyteen.

Xenonit lisähinnasta

Nyt koeajettava XL-korinen, 180 hv moottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu auto on edustaa Expert-malliston prameinta päätä. Auton kattavaa vakiovarustelua on täydennetty runsaat varusteet sisältävillä ja houkuttelevasti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Autossa on mm. erittäin tehokkaat Xenon-valot. N. 1000 euron lisähinnasta Stylepackin yhteydessä tarjottavat tuikut kannattaa ehdottomasti huomioida auton ostoa harkittaessa. Kaikki valmistajat eivät sellaisia malleihinsa tarjoa.

Metsäalalla toimivat arvostanevat myös tarvittaessa sähköisesti kylkiin taittuvia sivupeilejä ja kunnollisen resoluution omaavaa multimediakeskusta, joka toimii samalla 180 asteen kulmassa taaksepäin näyttävän peruutuskameran näyttönä.

Runsaista varusteista, joita on yhteensä 5600 euron edestä Peugeot Expertin verollinen hinta on saatu hivutettua houkuttelevaksi n. 40 600 euroon. Edullisimmillaan XS-korisen pikkukoneisen saa n. 27 000 eurolla. Joten vaihtoehtoja löytyy kaikkiin käyttötarpeisiin ja maksukykyluokkiin.

Mukava ranskalainen

Ohjaamo ja etenkin istuimet ovat ranskalaiseen tapaan mukavuuspainotteisia. Ikään kuin istuisi luokkaa suuremmassa autossa. Ohjaustuntuma on valmistajalle ominaiseen tapaan hieman ohut keskialueella. Jotkut saattavat myös kokea parannustarpeita poljinten sijoittelussa. 

2-litraisen moottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö on sujuvaa. Pykälät vaihtuvat molempiin suuntiin, ilman kierrosten tarpeentonta huojuntaa. Tehokkaan koneen tuottama 400 Nm vääntömomentti tuo myös rauhallisuutta ajettavuuteen ja takaa etenemisen kun vetokoukkuun kiinnitetään vedettävää.

Pitkäntavaran luukun ansiosta XL-korinen auto sopii useimpiin työtehtäviin. Kuormatilan pituus on noin 2,8 metriä (luukku auki jopa 3,94 m). Lastausluukut ovat lähes suorakaiteen muotoiset. Takaoviaukon leveys on sama kuin pyöräkoteloiden väli, mikä helpottaa suunnattomasti kuormausta. Vanerilla verhoiltu kontti on kaikin puolin asiallinen. Kantavuudeksi omapainoltaan 3 tonnisen auton rekisteritiedot antavat kunnioitettavan 1223 kg. Jarrullisen perävaunun suurin massa saa olla 2200 kg.

Peugeot Expert on kokonaisuutena erittäin laadukas ja hienosti viimeistelty tavara-auto. Ei siis ihme että se toimii myös Toyota Proacen pohjana. Erot autojen kesken ovat kosmeettisia. Suurimmat eroavaisuudet Suomessa löytyvät myynti- ja huolto-organisaatioista.

14.11.2018 10:14Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
14.11.2018 10:13Metsäala tutuksi peruskoululaisille
14.11.2018 10:00Nesteen uusiutuva diesel Latvian markkinoille
14.11.2018 9:20Laitaatsalmen pohjoinen silta käyttöön torstaina
13.11.2018 18:22Sampo Rosenlew esittelee uutta FR48 -kuormatraktoria työnäytöksessä Kontiolahdella 14.-15.11. - tervetuloa!
13.11.2018 17:00Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
13.11.2018 15:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään
13.11.2018 12:22Husqvarnan päivitettyyn maisemanhoito-ohjelmistoon hiilijalanjälkilaskuri
13.11.2018 12:09Stora Enson osakkuusyritys Bergvik Skog myy omistuksensa Latviassa
12.11.2018 20:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A6 Hyötyajoneuvokeskus - Laatuvarustelulla pick-up muuntuu työkaluksi ammattikäyttöön

Siirry arkistoon »