Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9749162 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntäLue lisää »25.9.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauranLue lisää »25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEJAA: Peugeot Expert BlueHDi 180 XL - Huippuunsa viilattu erikoisosaaja

Share |
11.09.2018 11:01

peso1.jpg

Peugeot Expert on yksi tyylikkäimmistä tällä hetkellä saatavilla olevista tavara-autoista. Korean ulkokuoren lisäksi se on varsin kyvykäs työkäytössä. Kantavuutta on parhaimmillaan n. 1,5 tn.

Kokonsa ja tavaratilansa puolesta Peugeotin mallistossa tila-autosta jalostetun Partner Vanin ja täysikokoisen Boxer pakettiauton välimaastoon sijoittuva Expert lukeutuu Euroopan myydyimpiin tavara-autoihin. Suomessa myynti on hieman kangerrellut mutta tämän vuoden puolella myynti on alkanut jo vetää.

peso2.jpg(kuva: Tavaratilaan sopii kuormalavojen lisäksi vaikkapa leimikolle vietävä polttoainesäiliö.)

Peugeot Expertiä saa kolmena eri koripituutena: Compact, Standard ja Long. Valmistaja käyttää koripituuksista vaatevalmistajien lyhenteitä: XS, M ja XL. Lyhyin eli Compact on pituudeltaan vain 4,6 metrin mittainen ja tarjoaa 4,6 m3 kuormatilan. Nyt koeajettava auto pituudeltaan reilut 40 cm pidempi Long eli XL ja kuormatilaa on nyt 6,1 m3. Autossa on lisähintainen Moduwork paketti, mikä tuo kuormatilan väliseinään ns. pitkäntavaranluukun. Se kasvattaa laskennallisen tavaratilan 6,6 m3:een. Toisaalta väliseinään on asennettu Suomessa lasikuituinen kyhmy, joka tuo ohjaamoon kuljettajan kohdalle lisää pituussäätövaraa. Hieman kuormatilan puolelta kallisarvoisia senttimetrejä syövä muutos tarjoaa kuljettajalle siedettävät oltavat. 

Moottoreiden puolella on kak- si dieselvaihtoehtoa: 1,6 ja 2,0 litraa. Näistä ensinmainittu on 8 venttillinen josta kolme vaihtoehtoa välillä 95-115 hv. Myös suuremmasta 2-litraisesta ja 16 -venttiilisestä voimanlähteestä on kolme vaihtoehtoa teholuokissa 120, 150 ja 180 hv. Moottorien ohella myös vaihteistovalikoima on kaikenkattava. Käsivalintavaihteistoja saa 5 ja 6-pykäläisinä. Lisäksi on 6-portainen robotti- ja 6-portainen automaattivaihteisto; robottia tarjotaan pienemmän koneen yhteyteen.

Xenonit lisähinnasta

Nyt koeajettava XL-korinen, 180 hv moottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu auto on edustaa Expert-malliston prameinta päätä. Auton kattavaa vakiovarustelua on täydennetty runsaat varusteet sisältävillä ja houkuttelevasti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Autossa on mm. erittäin tehokkaat Xenon-valot. N. 1000 euron lisähinnasta Stylepackin yhteydessä tarjottavat tuikut kannattaa ehdottomasti huomioida auton ostoa harkittaessa. Kaikki valmistajat eivät sellaisia malleihinsa tarjoa.

Metsäalalla toimivat arvostanevat myös tarvittaessa sähköisesti kylkiin taittuvia sivupeilejä ja kunnollisen resoluution omaavaa multimediakeskusta, joka toimii samalla 180 asteen kulmassa taaksepäin näyttävän peruutuskameran näyttönä.

Runsaista varusteista, joita on yhteensä 5600 euron edestä Peugeot Expertin verollinen hinta on saatu hivutettua houkuttelevaksi n. 40 600 euroon. Edullisimmillaan XS-korisen pikkukoneisen saa n. 27 000 eurolla. Joten vaihtoehtoja löytyy kaikkiin käyttötarpeisiin ja maksukykyluokkiin.

Mukava ranskalainen

Ohjaamo ja etenkin istuimet ovat ranskalaiseen tapaan mukavuuspainotteisia. Ikään kuin istuisi luokkaa suuremmassa autossa. Ohjaustuntuma on valmistajalle ominaiseen tapaan hieman ohut keskialueella. Jotkut saattavat myös kokea parannustarpeita poljinten sijoittelussa. 

2-litraisen moottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö on sujuvaa. Pykälät vaihtuvat molempiin suuntiin, ilman kierrosten tarpeentonta huojuntaa. Tehokkaan koneen tuottama 400 Nm vääntömomentti tuo myös rauhallisuutta ajettavuuteen ja takaa etenemisen kun vetokoukkuun kiinnitetään vedettävää.

Pitkäntavaran luukun ansiosta XL-korinen auto sopii useimpiin työtehtäviin. Kuormatilan pituus on noin 2,8 metriä (luukku auki jopa 3,94 m). Lastausluukut ovat lähes suorakaiteen muotoiset. Takaoviaukon leveys on sama kuin pyöräkoteloiden väli, mikä helpottaa suunnattomasti kuormausta. Vanerilla verhoiltu kontti on kaikin puolin asiallinen. Kantavuudeksi omapainoltaan 3 tonnisen auton rekisteritiedot antavat kunnioitettavan 1223 kg. Jarrullisen perävaunun suurin massa saa olla 2200 kg.

Peugeot Expert on kokonaisuutena erittäin laadukas ja hienosti viimeistelty tavara-auto. Ei siis ihme että se toimii myös Toyota Proacen pohjana. Erot autojen kesken ovat kosmeettisia. Suurimmat eroavaisuudet Suomessa löytyvät myynti- ja huolto-organisaatioista.

25.09.2018 12:12LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä
25.09.2018 10:11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja

Siirry arkistoon »