Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9747883 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

25.9.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossaLue lisää »25.9.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteilleLue lisää »24.9.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!Lue lisää »

Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle

Share |
11.09.2018 9:00

scanway2.png

Suomen logistisen aseman parantamiseen ratkaisuja etsivä esiselvityshanke kannustaa vahvasti yritysvetoisen Corridor as a Service -toimintamallin hyödyntämiseen. Esiselvityksen mukaan logistiikkakuljetuksiin liittyvän, yksityisen ja julkisen datan harkittu avaaminen ja hyödyntäminen parantaisi suomalaisyritysten tehokkuutta ja tuottavuutta merkittävästi.

Liikennelabran koordinoiman, yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyönä toteutetun Scanway IIb -esiselvityksen tavoitteena oli selvittää, miten Suomen logistista asemaa ja saavutettavuutta voidaan vahvistaa elinkeinoelämävetoisesti. Hankkeen tavoitteena on parantaa kansallista tuottavuutta logistiikan uusilla palveluilla, automaatiolla ja digitaalisilla työkaluilla.

”Hankkeen aikana muodostui uusi logistiikan toimintamalli yksityisen ja julkisen yhteisessä ekosysteemissä, Corridor as a Service (CaaS). Uutta CaaS-toimintamallia kannattaakin ehdottomasti hyödyntää, sillä digitalisaation avulla on mahdollista nostaa merkittävästi koko logistiikka-alan tehokkuutta”, painottaa Trafin tietojohtaja ja Liikennelabraa luotsaava Juha Kenraali.

CaaS:n keskeinen toimintaperiaate on hyödyntää ekosysteemilähtöistä toimintamallia, jossa erilaiset yritykset ja julkisen sektorin toimijat voivat yhdessä tarjota haluttuja kokonaisratkaisuja. Tavoitteena on luoda malli, jossa kuljetuksiin liittyvä data ja informaatio ovat sidosryhmien saatavissa harkitun avoimesti, vapaaehtoisesti ja läpinäkyvästi, mutta kuitenkin yrityssalaisuudet säilyttäen ja mahdollisesti lohkoketjuja hyödyntäen. Tällä pyritään parantamaan kuljetusten tehokkuutta ja tuottavuutta.

Vahvuutena ajankohtaisuus

”Esiselvityksen perusteella CaaS-konsepti on hyvin potentiaalinen vaihtoehto logistiikkasektorin kehittämisessä ja tehostamisessa. Samalla on kuitenkin huomioitava, että CaaS konseptina on vielä hyvin uusi ja siihen liittyviä ensimmäisiä palveluita on vasta hiljattain julkistettu”, toteaa VTT:n projektipäällikkö Lasse Nykänen.

Kansainvälisellä tasolla on tiedotettu samankaltaisia aloitteista. Iso osa CaaS:n potentiaalia onkin ajankohtaisuus erityisesti Suomen logistisen aseman kannalta. Euroopan ja Aasian välinen kauppa tarvitsee toimivia yhteyksiä, joihin Suomi on päässyt mukaan muun muassa Suomi-Venäjä yhteistyön avulla.

Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista. Liikennejärjestelmän kehittämisellä ja sitä kautta Corridor as a Service -tyyppisillä logistiikkakäytävillä on merkittävä rooli kärkihankkeen toteutumisessa.

Hanke toteutettiin monitoimijamallilla

Scanway IIb -hanke käynnistyi suomalais-venäläisen älyliikenteeseen keskittyneen yhteistyöhanke Scanway II -hankkeen jatkona loppuvuonna 2017. Hanke toteutettiin monitoimijamallilla, jossa viranomaiset, kaupungit, yritykset ja tutkimuslaitokset tekivät yhteistyötä Suomen logistisen kilpailuaseman ja houkuttelevuuden parantamiseksi. Hankkeen koordinoinnista vastasi Trafin Liikennelabra.

Esiselvityksen aikana haastateltiin yli 40 asiantuntijahaastattelua, tehtiin kaksi demoa CaaS-toiminnallisuuksista ja tutustuttiin teeman kirjallisuuteen sekä julkaisuihin.

Lisätietoja:
Scanway IIb: CaaS – Corridor as a Service -esiselvitys
CaaS:n toteuttajat

25.09.2018 9:33Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa
25.09.2018 9:01Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille
24.09.2018 20:01Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi - Ammattilehti onnittelee!
24.09.2018 15:40Suomen Simo Laukkanen sijoittui kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun maailmanfinaalissa
24.09.2018 14:01SSAB Form Tube Plus - uudet, ominaisuuksiltaan ylivoimaiset ohutseinäputket
24.09.2018 13:15Continental paras kitkarengas Tekniikan Maailman testissä
24.09.2018 12:01Stora Enso ja TRÄ Group ryhtyvät kehittämään innovatiivisia digitaalisia palveluja puurakentamisen tarpeisiin
24.09.2018 11:32Nissanilta tehdasvalmiita matkailuautoja
24.09.2018 10:05Deleten SkipUp -lavajärjestelmä menestyi kanasainvälisessä logistiikka-alan innovaatiokilpailussa
24.09.2018 9:55Klapikoneille uusi turvallisuusstandardi - yritykset huomio

Siirry arkistoon »