Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12661563 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.4.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth OyLue lisää »23.4.2019 10:30Työvalosarja-uutuus LedlenseriltäLue lisää »23.4.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö OuluunLue lisää »

Mercedes-Benz Vansin Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin

Share |
10.09.2018 15:00

urban1.jpg

Mercedes-Benz Vans esittelee uuden autonomisen liikkumisen konseptin, joka menee nykyisiä itseohjaavia robottiajoneuvoja paljon pidemmälle. Vision URBANETIC poistaa erottelun henkilö- ja tavarakuljetusten välillä ja mahdollistaa täsmälliset, tehokkaat ja kestävät kuljetukset ja toimitukset kaupunkiympäristöissä. Konsepti vähentää liikenteen ruuhkautumista, keventää painetta taajamien infrastruktuurille ja edistää kaupunkien elämänlaadun parantamista.

Vision URBANETIC perustuu autonomiseen, itseohjaavaan ja sähkötoimiseen alustaan, jonka kuljetusmoduuli voidaan vaihtaa käyttötarkoituksen mukaan. Matkustajakäytössä tilaa on 12 ihmiselle (8 istuma- ja 4 seisomapaikkaa). Matka- sekä kohdeinformaatiota heille välitetään 360 asteen laajakuvaisella halonäytöllä, joka kattaa koko moduulin sisäkaton. Tavaramoduulin koko puolestaan on 10 kuutiometriä, ja sisään mahtuu jopa kymmenen standardikokoista kuormalavaa. Koko ajoneuvon pituus on 5,14 metriä, josta tavaratilan/matkustamon osuus on 3,7 metriä.

urban3.jpg

Vision URBANETIC on osa IT-infrastruktuuria, joka analysoi kuljetusten kysyntää ja tarjontaa reaaliajassa tietyllä alueella. Järjestelmä on myös oppiva, ja kykenee sen perusteella sopeutumaan ja reagoimaan tuleviin kuljetustarpeisiin. Tämä näkyy lyhentyvinä odotus- ja toimitusaikoina sekä sujuvampana liikennöintinä, koska ruuhka-ajat voidaan laskea ennakolta ja välttää tehokkaasti. Jos esimerkiksi tietyllä alueella havaitaan ihmisten kerääntyvän yhteen, järjestelmän toiminnanohjaus tunnistaa tilanteen ja voi lähettää paikalle ajoneuvoja kasvaneen kysynnän tyydyttämiseksi.

”Emme enää suhtaudu liikkumiseen ainoastaan ajoneuvonäkökulmasta. Näemme sen orgaanisena verkostona, joka pitää kaupungin liikkeessä ja parantaa elämänlaatua. Vuonna 2030 yli 5,2 miljardia ihmistä asuu kaupungeissa, ja rahtikuljetusten ennustetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä”, Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg muistuttaa. ”Ei tarvitse olla ennustaja sanoakseen, että liikenneinfrastruktuurit eivät voi kasvaa samassa tahdissa. Monin paikoin tiet ja kadut ovat äärimmäisen kuormitettuja jo nyt.”

urban2.jpg

Täysin verkottunut ja osa kokonaista ekosysteemiä

Mercedes-Benzin uusi konseptiratkaisu on suunniteltu matkustaja- ja tavarakuljetuksiin siten olemassa olevassa infrastruktuurissa ja aikaisempaa pienemmällä kalustolla. Vision URBANETIC on osa uutta urbaania ekosysteemiä, jossa kuljetuksia voidaan ohjata ja välittää digitaalisesti, joustavasti ja hyödyntäen käytössä olevat resurssit maksimaalisesti.

Alustan päälle asennettava moduuli voidaan vaihtaa tarpeen mukaiseksi käsin tai automaattisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa vaihtoaika on vain muutamia minuutteja. Alusta sisältää kaikki ajamiseen vaadittavat komponentit, joten se voidaan lähettää seuraavaan kohteeseensa myös tyhjänä ilman kuljetusmoduulia.

Tavarakuljetuksissa moduuli voidaan varustaa myös täysautomaattisella tavaran käsittely- ja toimitusjärjestelmällä, jolloin se sopii mainiosti ”viimeisten kilometrien” kuljetustarpeisiin kaupunkialueilla. Kuljetusmoduuli voi toimia esimerkiksi toimituksia kotioville hoitavien dronien lähetysalustana ja tukikohtana.

”Vision URBANETIC on kokonaan uusi liikkumisratkaisu älykkäisiin kaupunkiympäristöihin, joissa jo ajetaan tason 5 autonomisilla ajoneuvoilla tai joihin aiotaan perustaa vain robottiajoneuvoille sallittuja vyöhykkeitä”, pääjohtaja Mornhinweg linjaa. ”Vision URBANETIC on enemmän kuin pelkkä ajoneuvo: osa ekosysteemiä, joka täyttää käyttäjien, operaattoreiden ja kaupunkien asettamat tulevaisuuden kestävän kaupunkiliikenteen edellytykset.”

urban4.jpg

Kuljettajan puuttuminen vapauttaa sisätilojen suunnittelua

Täysautomaattisen Vision URBANETIC -konseptin operointikulut ovat huomattavasti totuttua pienemmät. Akkujen lataukseen kuluvaa aikaa lukuun ottamatta ajoneuvo voi olla töissä kellon ympäri 365 päivää vuodessa. Siten esimerkiksi paikallisliikenne voi olla kannattavaa tavalla, johon kuljettajalla varustetulla ajoneuvolla ei pystyttäisi.

Vision URBANETIC vastaa myös yhteen kuljetussektorin ajankohtaisimmista tarpeista – pulaan pätevistä kuljettajista. Koska kuljettajan paikkaa ei ole lainkaan ja ajonhallintalaitteet puuttuvat, kuljetusmoduulien suunnitteluun saadaan enemmän tilaa ja vapauksia kuin aikaisemmin.

Ajoneuvolla voidaan liikennöidä ja hoitaa kuljetuksia myös herkimmissä kaupunkikeskustoissa ja muilta suljetuilla ympäristövyöhykkeillä. Vision URBANETIC ei aiheuta lainkaan pakokaasu- tai hiukkaspäästöjä eikä ympäristömelua. Ajoneuvo seuraa ja monitoroi ympäristöään jatkuvasti sensori- ja kamerajärjestelmällään, jolloin se kykenee välttämään konfliktitilanteet ja törmäykset muiden tienkäyttäjien kanssa. Vision URBANETICin keulassa on suuri näyttöruutu, jolla ajoneuvo tiedottaa jalankulkijoille havainneensa heidät ja esimerkiksi antavansa tietä kadunylitystä varten.

 
23.04.2019 12:30Nimitysuutinen: Bosch Rexroth Oy
23.04.2019 10:30Työvalosarja-uutuus Ledlenseriltä
23.04.2019 8:45Suomen ensimmäinen energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden testausympäristö Ouluun
22.04.2019 11:01Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
22.04.2019 9:00Metsäteollisuus: Suomen energiaintensiivisen teollisuuden verotus jo nyt kilpailijamaita kireämpää
21.04.2019 18:01Kuljetus Swahne Oy: Ketjupurkukuljetuksia leijonakeulalla
21.04.2019 17:11Metsäteho: Ajouraverkosto ja ajouratunnukset voidaan tuottaa automaattisesti hakkuukonetietoihin perustuen
21.04.2019 9:22Yksityisteiden merkitys kasvaa metsien käytön lisääntyessä - uusi yksityistielaki lisää tiekuntien osaamistarvetta
20.04.2019 17:45Suomen Mobiilimurskaus Oy: 15 vuotta bioenergiaa oransseilla koneilla
20.04.2019 13:01Kuljetusliike Pihlajakangas Ay: Iveco loistaa puunajossa

Siirry arkistoon »